Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pidätkö kotikaupunkiin jääneitä edes ainakin vähän "huonompina"?

Vierailija
22.08.2014 |

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vähän säälittävinä pidän kyllä, valitettavasti.

Tuo, minkä 31 toi esiin, että pikkupaikkakunnilla voi elää ns. herroiksi pikkurahalla, on mielestäni myös jotenkin pahaenteistä. Sen seurauksena Suomeen syntyy ajan myötä kahden (tai useamman) kerroksen väkeä.

Itse lähdin lukion jälkeen Helsinkiin opiskelemaan ja ostin heti asunnon, pienen, huonokuntoisen ja siis kaikin puolin sellaisen mihin oli varaa. Pidin tärkeänä päästä kiinni siihen hintakehitykseen ja muutenkin pk-seudun elämänmenoon ja kulttuuriin. Ajattelin, että asuntojen hinnat nousevat koko ajan, ja minulla ei tule olemaan mahdollisuutta hankkia asuntoa Helsingistä jos en tee sitä heti. Oikeassa olin, olen nyt 12 vuotta omistanut asuntoni enkä saisi tällä hetkellä vastaavaan riittävää lainaa, en sinne päinkään.

Suomi on polarisoitumassa pikkukyliin, jotka houkuttelevat ihmisiä "helpolla" elämällä (kuinka usein tältäkin palstalta saa lukea kun joku vaahtoaa, ettei ikinä suostuisi maksamaan asumisesta sitä mitä se Helsingissä maksaa), ja kaupunkiin, jossa elämä on kovaa mutta sitä sietävä myös vaurastuu moninkertaisesti noihin kylien asukkeihin nähden.

Muitakin vastakkainasetteluja tästä syntyy, kuten ketjussa on kerrottukin: maaseudun sivistymättömyys, muukalaisviha, muutosvastarinta ja herraviha vs. kaupunkilaisten uudistusmielisyys ja halu kehittää Suomesta maa, jonka ei tarvitse hävetä vertailussa muihin pohjoismaihin tai länsimaisiin sivistysvaltioihin nähden.

Toivoa sopii, ettei tämä kahtiajako jatkossa vielä pahene ja johda lopulta ihan avoimeenkin konfliktiin.

Vierailija
2/62 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En missään nimessä. On hienoa että ei ole tarvinnut työn/opiskelun takia lähteä pois.

Onneksi monet voivat palata takaisin jossain vaiheessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 09:37"]

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 09:04"]

Joo, esim helsinkiläiset tod juntteja ja tynnyrissä kasvaneita. Pieni muutto muualle kotimaassa ja ulkomailla tekisi päälle hyvää.

[/quote]

Helsinkiläiset juntteja? Sä kuulostat just sellaselta vihaiselta landelta jota on joskus haukuttu juntiksi :D

[/quote]

Jokaisella saa olla oma mielipiteensä, vaikka se ei omaasi kohtaisikaan.

Kysymykseen sanoisin, että kyllä pidän jollain tavalla. Mutta eihän se minulta olekaan millään tavalla pois, kun olen itse valinnut toisin ja saan nähdä ja kokea. Asuminen muissa maissa vaan tarjoaa paljon enemmän, kuin vaihtaminen paikkakuntaa Suomessa. Tässä tullaan toki siihen, mitä kukin haluaa elämältään, eikä voi olettaa kaikilla olevan samat mielenkiinnon kohteet. Ja hyvä niin :)

Vierailija
4/62 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 08:58"]

Mitääh? Miksi pitäisi Helsingistä lähteä muualle?

[/quote] Minä lähdin, enkä voi enää takaisin tulla moiseen tuppukylään.

Vierailija
5/62 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Helsinki on Euroopan Pieksämäki.

t. lontoolainen

Vierailija
6/62 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisin Helsinkiin jääneitä "edes vähän huonompina", kuin joitain Janakkalaan muuttaneita?   :D

Vierailija
7/62 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 11:14"]

[/quote]

t. lontoolainen

[/quote]

Paitsi että se ei ole Euroopan junaliikenteelle niin tärkeä kuin Pieksämäki Suomen.

Vierailija
8/62 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 09:37"]

Kai te urpot oikeasti tajusitte, että tätä kysymystä ei esitetty helsinkiläisillä, tamperelaisille, turkulaisille tai muillekaan suurkaupungeissa asuville. On ihan eri asia jumiutua kotikaupunkiin, jos olet kotoisin esimerkiksi Iistä, Enosta tai Kemijärveltä kuin Helsingistä.

[/quote]

Minusta Helsinki, Tampere tai Turku eivät ole suurkaupunkeja ja todellakin niissäkin syntyneiden olisi hyvä kokeilla muualla asumista edes vuoden verran. 

Olen asunut itse 7 vuotta ulkomailla parissa eri maassa ja Suomessa 4 paikkakunnalla, ja kyllä taatusti näkee myös niistä turkulaisista, tamperelaisista ja helsinkiläisistä, jos ovat elämänsä viettäneet sen yhden totuuden parissa yhdellä ja samalla paikkakunnalla. Pikkupitäjissä koko ikänsä asuneet ovat sitten jo usein melkein kylähullun tilassa. Vähän kärjistettynä. ;)

Vierailija
9/62 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä mitenkään huonompana. Olen asunut useassa maassa ja isoissa metropoleissa sekä pieniemmissä tuppukylissä. Ihmiset ovat ihmisiä joka paikassa. Joskus ihmettelen sitä miten joku voi asua samassa paikassa koko elämänsä ajan mutta samoin he taitavat ihmetellä sitä miten mä pystyn aina lähtemään ja asettumaan ihan vieraaseen ympäristöön.

Vierailija
10/62 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sinut ap on valtuuttanut ja oikeuttanut arvioimaan ihmisiä paremmiksi ja huonommiksi sen mukaan, missä he asuvat? Nostapa nyt se katseesi sieltä omasta navasta ylemmäksi.

Vierailija
11/62 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän! kotikaupunkini on taantuva teollisuuskaupunki itä-Suomessa. Työpaikoista pidetään kiinni kynsin ja hampain, suostutaan tekemään töitä ehdoilla millä hyväänsä jos se edes auttaa työpaikan säilymistä.

Kaikesta on säästetty ja tingitty jo 90-luvun lamasta lähtien. Ei virikkeitä, ei harrastuspaikkoja, ei ravintoloita missä käydä syömässä (ei tietenkään kun kellään ei ole varaa niissä käydä)

Asunnot on kyllä halpoja mutta siinä se sit onkin. 

Tänne jääneet eivät halua elämältää muuta kuin pysyä hengissä, ja selvitä aamusta iltaan

Vierailija
12/62 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 11:17"]

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 11:14"]

[/quote]

t. lontoolainen

[/quote]

Paitsi että se ei ole Euroopan junaliikenteelle niin tärkeä kuin Pieksämäki Suomen.

[/quote]

Eurooppa kulkee asemien Berliini-Bryssel-Pariisi välillä. Helsinki ei ulotu satojenkaan vaan tuhansien kilometrien päähän tästä:) 

Vierailija
13/62 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä. En ymmärrä sellaista ajatusmallia,että ihminen olisi jotenki parempi asuttuaan opiskeluajan jossain soluläävässä satojen kilometrien päässä kotipaikkakunnaltaan, käytyään vaihdossa ulkomailla ja muutettuaan vielä johonkin muulle paikkakunnalle töiden perässä. Okei, ehkä hänen ajatusmaailmansa ja puheenaiheensa ovat erilaisia kuin sillä kotipaikkakunnalle jääneellä lapsuudenkaverilla, mutta miksi se tekisi hänestä paremman ja kaverista huonomman? Eikö tärkeintä ole, että molemmat ovat onnellisia ja tyytyväisiä elämäänsä?

Vierailija
14/62 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 11:21"]Pidän! kotikaupunkini on taantuva teollisuuskaupunki itä-Suomessa. Työpaikoista pidetään kiinni kynsin ja hampain, suostutaan tekemään töitä ehdoilla millä hyväänsä jos se edes auttaa työpaikan säilymistä.

Kaikesta on säästetty ja tingitty jo 90-luvun lamasta lähtien. Ei virikkeitä, ei harrastuspaikkoja, ei ravintoloita missä käydä syömässä (ei tietenkään kun kellään ei ole varaa niissä käydä)

Asunnot on kyllä halpoja mutta siinä se sit onkin. 

Tänne jääneet eivät halua elämältää muuta kuin pysyä hengissä, ja selvitä aamusta iltaan

[/quote]

Varkaus? Itse entinen varkautelainen eikä yhtään ihmetytä ne vauvanryöstö- ja puukotusuutiset. Hrrr mikä paikkakunta, vaikeaa tajuta, miksi niin moni peruskoulukaveri jäi sinne.

Vierailija
15/62 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä, tosin olen itsekin jäänyt. Helsinkiin on matkaa 30km, koulut on kätevästi bussimatkan päässä ja nykyäänkin työmatka taittuu nopeammin kuin kaverilta joka tulee Vuosaaresta.

Täällä mulla on sukulaiset ja ystävät.

Nykyään kun valitetaan sitä tukiverkostojen puuttumista, niin pitäisikö miettiä ennenkuin muuttaa?

Vierailija
16/62 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisesti sanottuna: ihan pikkuisen. Peruskoulun jälkeen lähilukioon jäi ne, jotka avoimesti myönsivät että opiskelua ja kivaa ympäristöä tärkeämpää oli vakiintunut kaveriporukka. Kyseinen lukio on tunnetusti todella heikkolaatuinen, joten ainakin kaikki frendit pääsee huonommallakin keskiarvolla sisään, eikä ulkopaikkakunnilta ole mitään tunkua. Jos olisi lähtenyt kauemmas niin kaikki olisi pitänyt aloittaa alusta. Ja tulevaisuudessa voi hakea kaveriporukalla samaan työpaikkaan, eikö?

Kokemukseeni voi vaikuttaa myös se seikka, ettei itselläni ollut siellä mitään minkä vuoksi jäädä ja ihmiset maalailivat piruja seinille ettei kaltaiseni luuseri (koulukiusattu) pääse mihinkään. Pääsinpä kuitenkin ja pitkälle.

Vierailija
17/62 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 11:32"]

En pidä, tosin olen itsekin jäänyt. Helsinkiin on matkaa 30km, koulut on kätevästi bussimatkan päässä ja nykyäänkin työmatka taittuu nopeammin kuin kaverilta joka tulee Vuosaaresta.

Nykyään kun valitetaan sitä tukiverkostojen puuttumista, niin pitäisikö miettiä ennenkuin muuttaa?

[/quote]

Niin, kun tukiverkon pitäisi olla mahdollisimman lähellä ja anopin mahdollisimman kaukana. Vaikea yhtälö :)

Vierailija
18/62 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 11:42"][quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 11:32"]

[/quote]

Niin, kun tukiverkon pitäisi olla mahdollisimman lähellä ja anopin mahdollisimman kaukana. Vaikea yhtälö :)

[/quote]

Mulla on ihana anoppi, kuin toinen äiti. Asuu kaukana, mies kun on noita junan tuomia ;)

Vierailija
19/62 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 11:19"][quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 09:37"]

Kai te urpot oikeasti tajusitte, että tätä kysymystä ei esitetty helsinkiläisillä, tamperelaisille, turkulaisille tai muillekaan suurkaupungeissa asuville. On ihan eri asia jumiutua kotikaupunkiin, jos olet kotoisin esimerkiksi Iistä, Enosta tai Kemijärveltä kuin Helsingistä.

[/quote]

Minusta Helsinki, Tampere tai Turku eivät ole suurkaupunkeja ja todellakin niissäkin syntyneiden olisi hyvä kokeilla muualla asumista edes vuoden verran. 

Olen asunut itse 7 vuotta ulkomailla parissa eri maassa ja Suomessa 4 paikkakunnalla, ja kyllä taatusti näkee myös niistä turkulaisista, tamperelaisista ja helsinkiläisistä, jos ovat elämänsä viettäneet sen yhden totuuden parissa yhdellä ja samalla paikkakunnalla. Pikkupitäjissä koko ikänsä asuneet ovat sitten jo usein melkein kylähullun tilassa. Vähän kärjistettynä. ;)

[/quote]

Mitä se antaisi minulle jos muuttaisin kotikaupungistani Helsingistä vuodeksi vaikka Turkuun? Tai miksi minun olisi hyvä kokeilla sitä? Jos minulla on kaikki hyvin Helsingissä, viihdyn ja koen kaupungin kodikseni, miksi minun pitäisi muuttaa tuntemattomaan paikkaan hetkeksi vain palatakseni myöhemmin takaisin? Vai oliko ajatuksena se että kaupunkilaisten "olisi hyvä" kokeilla elämää pikkukylässä / maaseudulla?

Vierailija
20/62 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä, enkä pitäisi vaikka olisin pikkupaikkakunnalta, mitä tässä nyt varmaan haettiin (Helsinki vs. pikkupaikkakunnat).

Olen kotoisin Helsingistä, opiskellut suomalaisessa pienemmässä kaupungissa ja asettunut n. 200.000 asukkaan kaupunkiin Suomessa. Asunut sen jälkeen kolmessa maassa, kahdessa eri maanosassa, tuossa kolmannessa maassa asun nyt neljättä vuotta. Pelkästään tämän kotikaupunkini väkiluku on reilusti yli nelinkertainen (lähes viisinkertainen) koko Suomen väkilukuun verrattuna. Tätä suurkaupungin erinomaisuuttahan tässä aloituksessa hyvin selvästi haettiin hieman parempana verrattuna huonompaan asumiseen "tuppukylässä" tai pikkukaupungeissa.

Ihan jokaiselle tekee hyvää nähdä hieman omaa maata ja muuta maailmaa ja huomata että kaikilla paikoilla on erilaisia vahvuuksia. Täällä on mielenkiintoista asua ja työskennellä, sekä nähdä todella erilaista kulttuuria. Toisaalta yhtä mahtavaa on palata kesäksi Suomeen, sinne omaan pikkukaupunkiin ja taloon. Nauttia rauhasta, puhtaasta ilmasta, leppoisasta elämänrytmistä, ruuhkien vähäisyydestä ja tutuista ruoista.

Sen sijaan olen pahoillani niiden ihmisten puolesta, jotka mieluiten olisivat jääneet kotiseudulleen tai ainakin palanneet sinne opiskelujen jälkeen, mutta joutuvat työn vuoksi vastentahtoisesti asumaan esim. Helsingissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yhdeksän