Perhepetiläiset JA yli vuoden imettäneet. Kysymys.
Missä vaiheessa lapsi luopui yötissistä? Miten luopuminen tapahtui? Lopetitko itse yösyötön vai lopettiko lapsi? Entä te joilla lapsi jo perhepedistä omaan sänkyyn siirtynyt. Missä vaiheessa siirtyi ja omasta vai vanhempien aloitteesta?
Meillä 1-vuotias edelleen lussuttaa tissiä (ei ime niin, että sieltä merkittävästi maitoa tulisi) yöllä herätessään. Ja herää viitisen kertaa ihan pienellä välillä aamuyöstä ja illalla/öyllä kun tulemme miehen kanssa nukkumaan. Lapsi ei käytä tutia, joten siitä ei ole avuksi. Haluaisin kuitenkin eroon tuosta yölussutuksesta jotta saisin itse paremmin nukuttua... Luopuukohan itsestään kohtapuolin? Lapsi on esim. illalla ihan oma-aloitteiset vähentänyt tissiä ei esim. tahdo enää nukahtaa rinnalle vaan kääntyy sängyssä mahalleen ja tuudittaa itse itsensä uneen. Vieressä on kyllä maattava... Yöllä herätessään pyörii ja kiukkuaa kunnes löytää rinnan suuhun ja taas hetken päästä pyörähtää pois rinnalta...
Kommentit (8)
Eli lapsi oli silloin vähän alle yksivuotias ja tuttelin myötä yösyöttäjä tarvittiin vain yksi. Siitä sitten siirryimme antamaan yöllä vain vettä, muuten hyvä mutta edelleen vaatii yöllä vettä juotavaksi. Sitä en ole tosissani edes yrittänyt karsia pois, koska itsenikin on pakko saada yöllä vettä kun herään suun kuivumisen vuoksi. :I
lapset eivät siis saaneet mitään korvaavaakaan yöllä. Esikoiselle muistan muutaman kerran vettä mukista antaneeni.
En usko että olisi oma-aloitteisesti luopunut pieläkään (nyt 2 v).
Viime viikolla siirrettiin myös perhepedistä omaan sänkyyn, se sujui täysin kivuttomasti. Jostain syystä 2v rakastui omaan tyynyynsä jonka kimppuun onnessaan syöksyy pinnikseensä =) Pinnis on meidän huoneessa.
Imeminen loppua lapsen aloitteesta noin viikossa, kun lisäsin muun maidon määrää. Eli lapsi oli valmis itse luopumaan, kun sai muuta maitoa. Eli minä olin kuitenkin se aloitteentekijä, mutta lasta ei tarvinnut mihinkään pakottaa. Vallan tarjosin rintaa, mutta lapsi alkoi kieltäytymään siitä. Eikä rintaa sitten tosiaan yölläkään pyydellyt.
Perhepedistä luopuminen ei ole käynyt yhtä kitkattomasti. Lapsi on pakotettava omaan sänkyyn nukkumaan. Ja näin oli tehtävä, koska ei käynyt meidän sängyssä nukkumaan, vaan potkiskeli niin, että aikuisten terveyskin oli jo vaarassa. On sitten oppinut käymään omaan sänkyyn ja mönkii sieltä yöllä meidän väliin. Mutta huutoa se nukkumaan käyminen on joskus vieläkin, lapsi nyt 2-vuotias.
Viimeinen imetys oli yöimetys. Sitten vaan yks yö ei ollutkaan vailla. 2 päivää meni ihan ettei muistanutkaan, mutta sitten yks kerta tarttui rinnuksiin ja huusi " tittiä!" Ei ees kiukutellut kun kerroin nätisti että olet nyt iso tyttö jo ja juot hienosti nokkamukista maitoa.
Kolme lasta vieroitettiin yösyötöistä 1 v 3 kk:n iässä ja samalla kokonaan rinnasta. Päivävieroitus oli aloitettu vähitellen, mutta yösyötöistä vieroitettiin siten, että mies nukkui lasten vieressä ja minä toisessa huoneessa. Kolmessa yössä he oppivat nukkumaan yöt läpeensä ja samalla he siirtyivät omaan sänkyyn. Yksi jatkoi nukkumista vieressä n. 2-vuotiaaksi. Kaksi lasta taas vieroittui yösyötöistä itse 1,5-vuotiaana ja samalla hekin alkoivat nukkua omassa sängyssä. Toisen imetystä jatkoin 1 v 8 kk:n ikään, toisen 2 v 8 kk:n ikään, ja he vieroittuivat rinnasta omia aikojaan.
Missä vaiheessa lapsi luopui yötissistä?
-Yöimetyksiä alettiin karsia lapsen ollessa 8kk ikäinen, silloin päätin imettää vain 2 kertaa yössä, klo 2 ja klo 5. 10kk iässä lopetin klo 2 imetyksen ja siirsin klo 5 imetystä pikku hiljaa eteenpäin siten, että lopulta " yöimetys" olikin aamun eka imetys klo 6.30.
Miten luopuminen tapahtui? Lopetitko itse yösyötön vai lopettiko lapsi?
- No lapsi ei _todellakaan_ olisi luopunut yöimetyksistä! 8kk iässä niitä oli vielä varmaan 5 kuvioissa, sorruin antamaan tissiä aina kun vauva inahti. Mutta tuolloin siis päätin, että nyt loppuu! Ei vaan huvittanut olla tuttina ja heräillä niin tiheästi. Imetyksistä päästiin siten, että kitinän alkaessa laitoin tutin suuhun (meillä siis tutti kelpasi onneksi), otin lapsen todella tiukasti kainalooni pää poispäin rinnasta ja hytkytin ja keinutin vauvan takaisin uneen. Pikku hiljaa tissivaatimukset väheni ja päästiin siihen mikä oli tavoitteena.
Entä te joilla lapsi jo perhepedistä omaan sänkyyn siirtynyt. Missä vaiheessa siirtyi ja omasta vai vanhempien aloitteesta?
-Omaan sänkyyn siirtyi vanhempien aloitteesta 2v4kk iässä, silloin muutimme ja lapsi sai oman huoneen. Oma sänky oli ollut aikaisemmin, sivuvaununa meidän sängyn vieressä, mutta siis sängyt ihan kiinni toisissaan ja aina yöllä lapsi mönki ihan kiinni minuun tai sitten keskelle. Omaan huoneeseen ja sänkyyn siirtyminen kävi todella helposti ja kivuttomasti. Toki nykyäänkin (ikää 3v.) hipsii meidän väliin, jos häntä pelottaa tms.
ovat loppuneet heti/vasta kun imetys on loppunut kokonaan. Ja imetyksen olen lopettanut kerrasta ja hyvin on onnistunut, ei edes kovia huutoja ole tullut. Meidän n. 1-vuotiaat ilmeisesti ovat olleet ihan valmiita luopumaan tissistä.