Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö yläasteikäinen tarvitse nukkumaanmeno-ja ruoka-aikoja?

Vierailija
21.08.2014 |

Hei!

En ole mielestäni ylihysteerinen edes, jos toiveenani on, että syömme edes päivällisen ja iltapalan yhdessä.Joskus päivällisen kanssa voi tulla haastetta, kun on harrastuksia, mutta viimeistään illalla haluan, että istumme yhteisen pöydän ääreen syömään ja juttelemaan päivän tapahtumista.

Myöskin nukkumaanmenoajoista olen sitä mieltä, että illalla mennään nukkumaan viimeistään klo 22. Lapset nukahtavat heti petiin mentyään, en oikein ymmärrä, miksi heidän pitäisi valvoa pidempään? Poikani kertoi, että heidän watsap (vai miten kirjoitetaan) ryhmässään osa kavereista on ollut viestimässä vielä klo 03 yöllä.

Olenko minä siis tyrnanni äiti, kun välitän siitä, että lapsilla on yhä edes jonkinlainen päivärytmi?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se varmaaan riippuu paljon siitä lapsesta. Meillä ei ole 13- ja 15-vuotiaille mitään nukkumaanmenoaikoja. Sellainen aika vaan on, ettei saa häiritsevästi meluta, että me aikuiset saadaan nukuttua. Mutta kyllä tiedän että varsinkin tytär voi lukea tai roikkua netissä aamuyöhön. Ja minkäpä sille sitten voisikaan, pitäisikö juosta siellä huoneessa kytiksellä ja möykkäämässä että netti kiinni ja nukkumaan vähän väliä... 

Itse en pidä tuota minään ongelmana, koska tosiaan koulunkäynti ja kaikki muukin sujuu hyvin, eli liiallinen väsymys ei vaivaa. Itsekin olin teininä melkoinen yökyöpeli eikä siitä mitään haittaa ollut. 

Vierailija
2/24 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on myös nukkumaanmeno aika 14 v:lle. Riippuen hiukan koulupäivän alkamisajasta se on 22.-22.30. Toki aiemminkin saa mennä. Ja syödään illallinen yhdessä, ja viikonloppuisin jompana kumpana päivänä pyritään tekemään jotain yhdessä, siis jotain muutakin kuin siivousta tai kokkausta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luinpa juuri eilen tulleen MLL:n kuoren yläkoulun aloittavien nuorten vanhemmille ja mm siellä painotettiin säänn elämänrytmin, riittävän unen (9-10h), monipuolisen ruokavalion (4-5x/pvässä) ja yhteisen ajan tärkeyttä.

Mielestäni asia jonka sanoo jo maalaisjärki, ei "vain" suositukset, ohjeistukset, neurologiset tutkimustulokset aivoista murkkuna tai ylipäätään jokin "asiantuntevampi" taho kuin äiti ja isä.

Vierailija
4/24 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin teinit moittii että pitää aina muistaa sammuttaa puhelin yöksi tai ottaa ainakin viestiäänet pois, kun muuten voi tulla kolmen aikaan joku viestiryöppy kun kaverit keskustelee keskenään.

Teineillä tuppaa menemään päivärytmi ketuilleen, jos ei vähän pidä rajoja milloin taloon tulee hiljaisuus. Nukkumaan ketään ei voi pakottaa, mutta liikkuminen loppuu yöksi ja sillä siisti.

Vierailija
5/24 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klo 22.30 on ollut tähän asti.

Nyt poika siirtyi 9. eli täyttää just 16v ja tuntuu hölmöltä paapoa poika nukkumaan johonkin tiettyyn aikaan. Poika kuitenkin kahden vuoden päästä jo täysi-ikäinen, joten ottakoot vastuuta itse omista nukkumisistaan.

Tosin aamulla jos herääminen on vaikeeta niin sitten on keskustelun paikka järkevistä nukkumaanmenoajoista. Eipä tuon kanssa kyllä koskaan mitään ongelmaa ole ollut, reipas poika.

Vierailija
6/24 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 14:02"]

Se varmaaan riippuu paljon siitä lapsesta. Meillä ei ole 13- ja 15-vuotiaille mitään nukkumaanmenoaikoja. Sellainen aika vaan on, ettei saa häiritsevästi meluta, että me aikuiset saadaan nukuttua. Mutta kyllä tiedän että varsinkin tytär voi lukea tai roikkua netissä aamuyöhön. Ja minkäpä sille sitten voisikaan, pitäisikö juosta siellä huoneessa kytiksellä ja möykkäämässä että netti kiinni ja nukkumaan vähän väliä... 

Itse en pidä tuota minään ongelmana, koska tosiaan koulunkäynti ja kaikki muukin sujuu hyvin, eli liiallinen väsymys ei vaivaa. Itsekin olin teininä melkoinen yökyöpeli eikä siitä mitään haittaa ollut. 

[/quote]

Miten voit sanoa ettei liian vähästä unesta ole haittaa? Tottakai on. Meillä on sama ongelma mutten todellakaan ole sitä mieltä että valvomon sitten.

Vierailija
7/24 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö saanut mll:n valistuskirjettä, jossa paksu vihkonen seiskaluokkalaisen vanhemmille. Osoitelähteenä väestörekisteri. Mulle tuli eilen . Kysy mll:stä, onko sulle tulossa.

Vierailija
8/24 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 2 lasta yläasteella ja 1 lukiossa ja ennen oli tarkat nukkumaan meno ajat, ei enää. Niin kauan kuin hoitavat läksyt hyvin, niin saavat valvoa. Välillä valvovat pidempään, välillä menevät aikaisemmin nukkumaan. Kaikki eivät ole hyväunisia. Itse kun on käynyt sen koulun, että vuosikausia valvonut sängyssä pyörien ja toivoen, että uni tulisi ennen herätyskellon soittoa, niin en pakota lapsia sänkyyn tiettyyn aikaan, koska harvoin he nukahtavat silloin. Eikä kannata sanoa, että eivät kai nukahda, kun ei ole nukkumaan meno aikoja, mutta meillä on ollut tarkat säännöt, mutta siinä vaiheessa, kun mä olen myöhästänyt nukkumaan menoa monta kertaa ja silti mukulat valvovat sängyssä, niin se on tuntunut aika hyödyttömältä.

Jokainen lapsista vuorollaan alkoi nukahtamaan myöhemmin ja myöhemmin. Toki heissäkin oli eroja ja esim. mun nuorimmainen meni vielä vuosi sitten ysiltä sänkyyn ja saman ikäinen esikoinen valvoi paljon pidempään.

Vierailija
9/24 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole tyranni vaan välittävä vanhempi! Ei ole yleistä että huolehditaan enää noin hyvin teinien menemisistä ja tekemisistä. T. Yläkoulun ope

Vierailija
10/24 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 14:06"]

Klo 22.30 on ollut tähän asti.

Nyt poika siirtyi 9. eli täyttää just 16v ja tuntuu hölmöltä paapoa poika nukkumaan johonkin tiettyyn aikaan. Poika kuitenkin kahden vuoden päästä jo täysi-ikäinen, joten ottakoot vastuuta itse omista nukkumisistaan.

Tosin aamulla jos herääminen on vaikeeta niin sitten on keskustelun paikka järkevistä nukkumaanmenoajoista. Eipä tuon kanssa kyllä koskaan mitään ongelmaa ole ollut, reipas poika.

[/quote]

Meilläkin meni ysille, täyttää kohta 15. Muistuttelen illalla että pitäisi mennä nukkumaan jotta jaksaa kouluun.

Vierailija
11/24 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 14:08"]

[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 14:02"]

[/quote]

Miten voit sanoa ettei liian vähästä unesta ole haittaa? Tottakai on. Meillä on sama ongelma mutten todellakaan ole sitä mieltä että valvomon sitten.

[/quote]

No, minä olen sitä mieltä, että nuoren kroppa on varsin kestävä. Ja toisaalta, kyllä jos oikeasti se uupumus tulee, niin sitten nukkuu. Vaikka viikonloppuna sitten univelkoja takaisin. Meillä koko perhe on äärimmäisen ilta- ja yövirkkuja, eikä kellekään tulisi mieleenkään joku klo 22-23 nukkuminen. Teinit on vielä yövirkumpia kuin me aikuiset, ja usein se siihen ikään kuuluukin. Muistan itsekin valvoneeni lukemattomat yöt esim. haaveillen jostain pojasta tai lukien jotain. Viikonloppuna sitten nukuttiin pitkälle yli puolenpäivän. Hyvin on pärjätty vähistä unista huolimatta.

Itse en näe tarvetta puuttua lasten nukkumiseen paitsi sitten jos olisi ongelmia esim. kouluun heräämisestä tai päiväväsymyksestä. Niin kauan kuin mitään ongelmia ei ole, valvokoot sen verran kuin haluavat.

Vierailija
12/24 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 14:11"]

Mulla on 2 lasta yläasteella ja 1 lukiossa ja ennen oli tarkat nukkumaan meno ajat, ei enää. Niin kauan kuin hoitavat läksyt hyvin, niin saavat valvoa. Välillä valvovat pidempään, välillä menevät aikaisemmin nukkumaan. Kaikki eivät ole hyväunisia. Itse kun on käynyt sen koulun, että vuosikausia valvonut sängyssä pyörien ja toivoen, että uni tulisi ennen herätyskellon soittoa, niin en pakota lapsia sänkyyn tiettyyn aikaan, koska harvoin he nukahtavat silloin. Eikä kannata sanoa, että eivät kai nukahda, kun ei ole nukkumaan meno aikoja, mutta meillä on ollut tarkat säännöt, mutta siinä vaiheessa, kun mä olen myöhästänyt nukkumaan menoa monta kertaa ja silti mukulat valvovat sängyssä, niin se on tuntunut aika hyödyttömältä.

Jokainen lapsista vuorollaan alkoi nukahtamaan myöhemmin ja myöhemmin. Toki heissäkin oli eroja ja esim. mun nuorimmainen meni vielä vuosi sitten ysiltä sänkyyn ja saman ikäinen esikoinen valvoi paljon pidempään.

[/quote]

Onko sun jotenkin vaikea kirjoittaa NUKKUMAANMENOAIKA oikein? Vai mistä johtuu?

Vierailija
13/24 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 14:24"]

[/quote]

[/quote]

Kyllä on, todella vaikea, mutta helpompaa mulla on kuin sulla. Hepuloit nukkumaan meno ajasta. Aivan hirveää! Meillä nukkumaan meno aikoja ei ole, mutta vaikka en huolehdi nukkumaan meno ajoista, niin ruoka ajat meillä ovat säännölliset.

Vierailija
14/24 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 7.luokkalainen tajunnut jo ihan itse, että tarvitsee enemmän unta, jos onkin jankkaamisen seurauksena saanut valvoa myöhään kouluaamua edeltävänä iltana. Annoin kokeilla, enkä vain tietäväisenä määrännyt. Hän myös ihmettelee, kuinka kaverinsa ovat WA:ssa yömyöhään..

Vierailija
15/24 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 14:27"]

[/quote]

[/quote]

Kyllä on, todella vaikea, mutta helpompaa mulla on kuin sulla. Hepuloit nukkumaan meno ajasta. Aivan hirveää! Meillä nukkumaan meno aikoja ei ole, mutta vaikka en huolehdi nukkumaan meno ajoista, niin ruoka ajat meillä ovat säännölliset.

[/quote]

Ruoka-ajatKIN meni väärin. Voi sua  raukkaa, kun et osaa kirjoittaa...

Vierailija
16/24 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 14:37"]

[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 14:27"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ruoka-ajatKIN meni väärin. Voi sua  raukkaa, kun et osaa kirjoittaa...

[/quote]

=D Kirjoitin sen aivan tarkoituksella pöljä! Kerran nukkumaan meno aikakin meni väärin ja häiritsi sua niin hirveästi, niin toki kirjoitin ruoka ajankin pieleen. Oletko joku tosikko vai?

Vierailija
17/24 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä yöuni on näinä aikoina aliarvostettua. Ehdottomasti tarvitsee yläasteikäinen vielä niin nukkumaanmenoajat kuin säännölliset ruoka-ajatkin. Se on pelkästään lapsen etu, että jonkinlaisesta rytmistä pidetään kiinni. Nukahtamaan ei tietenkään voi pakottaa, mutta lueskelkoon sitten vaikka sängyssä sen aikaa, että uni tulee. Ja siis ihan kirjaa, ei telkkaria, kännykkää tai padia. Nämä, jotka antavat jo 13-vuotiaiden itsensä päättää valvooko koko yön tietsikalla kavereiden kanssa, ovat mielestäni pelkästään vastuuttomia vanhempia, jotka haluavat itse päästä helpolla. Vähiin uniin kyllä tottuu tarvittaessa, mutta ei se kasvavalle nuorelle mikään hyvä asia ole.

Vierailija
18/24 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vielä.

Niin... puhelimet meillä tulevat illalla "parkkiin" klo 20. Muuten siis saavat vapaasti roikkua luureillaan (mikä minua ärsyttää kyllä suunnattomasti, mutta en kai kaikkea voi rajata pois? :)). 

Mielestäni vanhemman tehtävä on vielä tämän ikäiselle laitettava rajoja, kun eivät siihen itse kykene. Meillä ainakin poika olisi läpi yön luurilla, jos antaisin. ap

Vierailija
19/24 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä puhelin tuodaan pois kymmeneltä, ja puoli yhdeltätoista valot pois ja sänkyyn. 14-vuotiaalla on aina ollut uniongelmia, ja jos tuntuu ettei ollenkaan väsytä, ottaa melatoniinin ettei tarvitse pyöriä montaa tuntia sängyssä. Aamuherätys seitsemän ja puoli kahdeksan välillä. Viikonloppuisin menee nukkumaan puoliltaöin, herätän kymmeneltä aamupalalle muun perheen kanssa.

Vierailija
20/24 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä toivoisin näin yläkoulun opena, että useampi vanhempi vaivautuisi asettamaan niitä rajoja. Vaikka lapsi saisikin hyviä numeroita ja koulu vaikuttaisi sujuvan niin tuosta on todella pieni askel täydelliseen romahdukseen. Se voi olla vain yhden yön päässä mutta vanhempi tajuaa sen todellakin vasta päiviä ellei viikkoja myöhemmin.

Erityisesti tyttöjen kohdalla se valvomattomuus altistaa monelaisille mielenterveysongelmille, joita ei tajuta, kun se koulu sujuu näennäisesti hyvin. Sitten kun tajutaan, on vähäm myöhäistä  asetella rajoja, kun mielenterveydessä ollaan ylitetty jo raja.

Tyttöjen valvomisen seuraukset ovat ehkä siksikin vaikeampi havaita, että he tsemppaavat paremmin valvoneinakin. Pojilla valvominen näkyy joko yliivilkkautena tai totaalisena koomana, tytöillä sen havaitseminen on vaikeampaa, monesti se koomakin osataan tehdä niin, että on kynä kädessä ja katse opessa. Mietin usein, miltä lapsesta tuntuu, kun vanhempi ei osoita välittämämistään ja huoltaan vaan uskoo lujasti sen lapsen selviämiseen nykyään aika mittavassa ja koukuttavassa viestintävälineiden viidakossa. Tuon ikäinen oikeasti jopa kaipaa sitä huolta ja huomiota, tunnetta siitä, että vanhempi on huomannut väsymyksen ja haluaa asettaa rajoja. Surullisinta on aina kuulla lapselta, etteivät ne välitä, kuinka kauan valvon. Se kun kuulostaa myös siltä, etteivät ne välitä, mitä teen vai teenkö mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi neljä