Hampaiden oikominen aikuisena, kokemuksia?
Onko kukaan oikonut hampaita aikuisiällä? Jos on, niin miten oiottiin? Onko kokemusta ns. Näkymättömistä raidoista? Ja paljon tulee maksaa oikomishoito? Julkiselta puolelta kai näitä ei helposti tehdä enää aikuiselle..
kaikenlaiset kokemukset kuulen mielelläni ja jos jollain tietoa paljon pitäis olla säästössä tommoista varten.
kiitos :)
Kommentit (11)
Mäkin olen oikomishoidossa aikuisella iällä, mutta kylläkin julkisella puolella. Mulla oli niin paha tilanne, että oikoja passitti suoraan suupoliklinikalle, jossa jokaisesta käynnistä menee vain poliklinikkamaksu (vajaa 30 €). Eli mä pääsen halvalla ja hoito on ollut tosi hyvää. Noin neljän vuoden projekti mulla, josta kulunut nyt reilut pari vuotta.
Huono kokemus. Lopputulos oli rumempi kuin alkutilanne. Alussa muut hampaat oli suorassa rivissä, mutta yksi etuhammas hieman taempana kuin muut. Oikomisen jälkeen kaikki hampaat on vähän limittäin ja vinksin vonksin edestä. Kun sanoin tästä hammaslääkärille, kun raudat poistettiin, hän vaan totesi että kun minulla on niin kolmiomaiset hampaat, eli tyvestä kapeat ja kärjestä leveät, ei niitä saa millään kärjistään suoraan riviin, tai jäisi hassun näköiset kolot sinne tyviin. Olisi ollut kiva kertoa tämä jo ennen kalliin ja kivuliaan hoidon aloittamista, niin olisin jättänyt väliin. Nyt toivon, että hampaat palaisivat vanhoille paikoilleen ajan kanssa.
OT, mitkä ovat näkymättömät raudat?
Minullakin oiottiin hampaita aikuisiällä. Olin opiskelijana, joten sain käyttää yths:n palveluita. Julkisella puolella hoidetaan varmasti asia, jos kyseessä purenta tms. vika, eikä ainoastaan kosmeettinen haitta.
Mulla myös nyt 37 vuotiaana raudat, ollut 8 kk. Hampaat suoristuneet todella paljon ja pian raudat otetaan pois:)
Kadun vain sitä etten aiemmin aloittanut oikomishoitoa:)
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 13:33"]
Minullakin oiottiin hampaita aikuisiällä. Olin opiskelijana, joten sain käyttää yths:n palveluita. Julkisella puolella hoidetaan varmasti asia, jos kyseessä purenta tms. vika, eikä ainoastaan kosmeettinen haitta.
[/quote]
onko sinulla hoidettu esteettisistä syistä yths:llä?
Minulla on suora hammasrivistö mutta hampaat muutoin vähän ulkonevat. Onko jollain tästä oikomiskokemusta? T. Aikuinen nainen alle 40
Miksei teiltä ole lapsuudessa oiottu?
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 13:48"]
Miksei teiltä ole lapsuudessa oiottu?
[/quote]
Esteettisistä syistä ei lapsenakaan hoideta julkisella ilmaiseksi...
Hyvä kokemus julkisella puolella. Kyllä näitä tehdään, jos oikomisella saavutetaan kestävämpi purenta. Olen tyytyväinen.
Ensiksi poistettiin alhaalta kaksi hammasta ja sitten oiottiin raot umpeen. Sen jälkeen vielä tekivät estettisen oikomisen ylähampaisiin. Sain valita, että tahdonko samalla senkin ja tietenkin tahdoin.
Hampaitani oiotiin myös murrosikäisenä ja se oli mielestäni rankempaa, kuin nyt vanhempana. Silloin poistettiin pari ylähammasta, mutta jätettiin viimeistellympi esteettinen oikominen tekemättä. Kurottiin kyllä syntyneet raot umpeen, mutta hampaat jäivät vähän sikin sokin riviin.
melkein 40-vuotiaana
Itse olen käynyt oikomassa hampaitani kypsemmällä iällä, kun alkoi häiritsemään vinot hampaat. Kävin itse Smile Designissa ja olen ollut erittäin tyytyväinen esteettiseen lopputulokseen. Ongelma oli erityisesti etuhampaissa, jota varten löytyi myös sopiva menetelmä (inman aligner), mutta myös heiltä löytyi myös muunlaisiin ongelmiin tarkoitettuja oikomishoitopalveluja. Täältä kannattaa lukea lisää: http://www.smiledesign.fi/smiledesign/palvelut/esteettinen-oikominen