Kalvava näläntunne jos vältän hiilareita, miksiköhän?
Mistäköhän johtuu sellainen hyvin pian syömisen jälkeen tulevan kalvava näläntunne, jos välttelen hiilihydraatteja? Ei taida olla edes tottumiskysymys, sillä aikoinaan söin hyvin pitkään vhh-tyyppisesti ja sama juttu vaivasi koko ajan. Tuntuu niin kuin maha kaipaisi sitä leipää tai perunaa.
Kommentit (36)
Mulla sama juttu! Oonkin aina ihmetellyt, kun usein sanotaan, että proteiini- ja rasvapitoinen ruoka pitää parhaiten nälkää... kyllä minä ainakin tartten ne hiilarit sinne sekaan ettei koko ajan kurni maha nälkää.
Sama, sekä lisäksi vatsa ei toimi. Jotkut sanoo, että pekonimunakas aamulla pitää nälkää iltapäivään, ja kakat, ei mulla ainakaan pidä, vaan reilusti ennen lounaaikaa on kurniva nälkä. Mutta jos syön leivän sen lisäksi, pärjään hyvin lounaaseen. Mulla ainakin toimii vanha lautasmalli parhaiten.
En yritäkään välttää leivän ja perunan syömistä. Nälkä pysyy poissa ja jaksaa liikuntaakin harrastaa. Karkkien syöntiä voisi kyllä hillitä ja pullien myös. Olen hoikka.
Tuttavani on Thaimaasta ja hän kertoi, että riisi on ainoa, millä hänellä pysyy nälkä pois ja vartaöo hoikkana. Kellä mitenkin.
Mikä vika perunassa ja pastassa on? Syökää niitä, niin ei tule nälkä.
Mikään maitorahka ei vie nälkää, ei munakkaat tai marjapirtelöt. Kaurapuuro aika hyvä, mutta leipä päällysten kanssa on se nälän poistaja.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 21:47"]
Mikä vika perunassa ja pastassa on? Syökää niitä, niin ei tule nälkä.
[/quote]
Ei nyt siitä ole kyse. Ihmettelen vaan ilmiötä.
ap
Mulla muuten tulee sama juttu myös jos syön pelkkää kaurapuuroa. Ihanne tuntuu mulle olevan se hiilari ja proteiini. Kaurapuurolla ja kananmunalla pysyy nälkä parhaiten poissa, siis verrattuna siihen jos söisin vain toista.
ap
Se menee ohi, kroppa yrittää tottua muutokseen..
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 21:53"]
Mulla muuten tulee sama juttu myös jos syön pelkkää kaurapuuroa. Ihanne tuntuu mulle olevan se hiilari ja proteiini. Kaurapuurolla ja kananmunalla pysyy nälkä parhaiten poissa, siis verrattuna siihen jos söisin vain toista.
ap
[/quote]
Entä se rasva?
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 21:55"]
Se menee ohi, kroppa yrittää tottua muutokseen..
[/quote]
Varmaankin luit vaan otsikon, sillä aloituksessa sanoin "Ei taida olla edes tottumiskysymys, sillä aikoinaan söin hyvin pitkään vhh-tyyppisesti ja sama juttu vaivasi koko ajan. Tuntuu niin kuin maha kaipaisi sitä leipää tai perunaa."
ap
Kroppa on onnellinen sopivalla hiilihydraattimäärällä. Miksi kehnontaa vointiaan, kun ruokavalio pelittää.
Mulla oli sama juttu kun välttelin hiilareita. Vaikka söin mahan täyteen eikä ollut nälkä niin mieli teki koko ajan jotain.
Laihduin kyllä reippaasti, mutta kun taas hiilareiden(lue herkkujen) makuun pääsin niin tuli takaisin tuplana.
Jännä. Mulla taas leipä tai puuro ei pidä nälkää ollenkaan. Mutta munakkaan voimin tarvitsen seuraavan kerran ruokaa vasta iltapäivällä jos aamulla olen syönyt.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 21:56"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 21:53"]
ap
[/quote]
Entä se rasva?
[/quote]
Niin no eipä se kananmuna kai ihan vähärasvaisimmasta päästä ole. Ja esim. tänään söin ison kasan lohta, joka sekään ei aivan rasvatonta ole. En oikein usko rasvateoriaan siis.
ap
Ei mulla toimi puuro yksinään, eikä pekonimunakaskaan yksinään. Minulla pitää olla sopivassa suhteessa proteiinia, hiilaria ja kasviksia, niin sitten nälkä pysyy loitolla. Rasvaa tulee luonnostaan, kun vaikka sen munan paistaa rasvassa. Eikä ole paino-ongelmia, flunssaa en sairasta koskaan ja peruskuntoni on loistava. Numero 4.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 21:57"]
Kroppa on onnellinen sopivalla hiilihydraattimäärällä. Miksi kehnontaa vointiaan, kun ruokavalio pelittää.
[/quote]
Niin siis mulla oli nyt kyse vaan siitä, että tänään jäi hiilarit vähiin lounaalla, kun tarjolla ollut peruna oli niin kärvennettyä etten viitsinyt sitä syödä. Sitten tuli se vanha tuttu kalvava nälkä, joka vaivasi päivittäin silloin muinoin kun söin vhh-tyyppisesti. Eli ihmettelen ilmiötä, en yritä keksiä keinoja olla syömättä hiilareita.
ap
Mulla ihan samanlaisia kokemuksia. Ei auttanut viikkojenkaan karppaaminen! Aina maha kurisi jo tunnin-parin päästä ruokailusta ja olo oli huono. Rasvaa söin kyllä ihan liikaakin, ei mitään vaikutusta! Alkoi jo rasvat pursuta korvistakin ulos.
Samoin mulla ei pelkkä kaurapuuro pidä nälkää kauan, vaan tarvitsen hiilareita ja rasvaa tarpeeksi ollakseni kylläinen. Proteiinia en sen sijaa tarvitse suuria määriä kylläisyyden saavuttamiseksi. Uskon, että olemme näissä asioissa yksilöitä kaikki.
Jos niitä hiilareita välttelee niin rasvaa täytyt ihan LISÄTÄ ruokaan, ei siinä riitä lohen tai kananmunan rasva. Kokeileppa päivä niin että lorautat ruokaan öljyä, voita, kermaa ym. REIPPAASTI.
Sama.