Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kauppaan töihin?

Vierailija
20.08.2014 |

Olen 19 vuotias opiskelijatyttö ja haluaisin kovasti tietää millasta on olla töissä kaupassa. Haluisin kuulla mielipiteitä pikkukaupoista ja isoista kaupoista. Onko kassakoneen käyttö vaikeaa ja oppiiko kaiken tarvittavan nopeasti? Opin itse ainakin hitaasti uudet asiat. Toivottavasti joku osais kertoa edes jotain :)!

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 17:16"]

Olen 19 vuotias opiskelijatyttö ja haluaisin kovasti tietää millasta on olla töissä kaupassa. Haluisin kuulla mielipiteitä pikkukaupoista ja isoista kaupoista. Onko kassakoneen käyttö vaikeaa ja oppiiko kaiken tarvittavan nopeasti? Opin itse ainakin hitaasti uudet asiat. Toivottavasti joku osais kertoa edes jotain :)!

[/quote]

Olen ollut itse töissä kaikenkokoisissa kaupoissa, mm. Siwassa, Salessa, K-Extrassa, K-Supermarketissa, Citymarketissa, Prismassa, Euromarketissa... Ja mun mielestä pienissä kaupoissa oli leppoisampaa, koska ihmiset tekevät siellä pienempiä ostoksia eikä mitään erikoista tule eteen yleensä. Tietysti kaupungin keskustassa tai lähiössä oleva pieni kauppa on joskus iltaisin hieman jännä ja pelottava, kun on yksin töissä. Myymälävarkaita ja häiriköitä tulee, mutta onneksi vartija on yleensä paikalla tai lähellä.

Isoissa kaupoissa taas kassalla on raskaampaa, koska on joskus pitkiä jonoja ja ihmisillä paljon ostoksia. Pitää olla ripeä, ja tietää kaikki kassakoneen toiminnot, sillä moni maksaa esim. tilille ja on enemmän erilaisia kuponkeja, leimankeräämisiä, tarjouksia jne. paljon enemmän muistettavaa. Rutiini tosin muodostuu aika nopeasti, ja ihan 2-3 viikossa muistaa jo lähes kaiken tarvittavan. 

Kassakoneen peruskäytön oppii ihan muutamassa päivässä, eli jos menet kauppaan töihin, pyydä että saat vuoroja peräkkäisille päiville niin opit rutiinin. Ja ensimmäiseksi päiväksi, jos mahdollista, toisen työntekijän vaikka edes tunniksi ihan siihen viereen katsomaan ja neuvomaan, kun olet kassalla. Tekemällä oppii parhaiten, eli sano että haluat heti kassalle palvelemaan asiakkaita ja toinen työntekijä neuvoo samalla kun teet oikeasti työtä. Asiakkaat kyllä ymmärtävät. Ole skarppina ja opi tekemällä, eli älä aina anna jonkun tehdä asioita puolestasi, muuten et muista seuraavalla kerralla, miten piti tehdä. Esimerkiksi jos tulee kuponki, etkä tiedä miten se pitää lyödä kassakoneelle (yleensä se on jokin koodi), niin kysy, että miten ja tee itse se, äläkä anna toisen tulla näppäilemaan puolestasi sitä. Muuten et seuraavallakaan kerralla osaa. Mutta silti, KYSY KYSY KYSY aina kun et osaa tehdä kassakoneella jotain, koska on paljon vaikeampi selvittää sitten myöhemmin, miksi kassa ei täsmää. Eli älä tee mitään omia näppäilyjä koneelle, jos et osaa laittaa vaikka alennusta tms.

Toivottavasti tästä oli apua. Ja kysy multa, jos haluat tietää jotain!

Vierailija
2/5 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko jollain vielä jotain kerrottavaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt vuokrafirman kautta töitä isoissa marketeissa ja pienemmissä kaupoissa.

Sen jälkeen olen ollut töissä pikkukaupoissa (pikkukauppa=myymälä, jossa työskennellään yksin tai kaksin vuorossa). Kuten 3 sanoi, pikkukaupoissa tehtävät ovat monipuolisempia, mutta ne oppii hitaammin. Pikkukaupoissa voi olla myös kaikenlaisia palveluita, kuten posti, veikkaus, joiden oppimiseen menee myös oma aikansa.

Minusta myös ison marketin kassalla oli kiva työskennellä, koska siinä oli myös aikaa jutella asiakkaiden kanssa mukavia, kun skannailin niitä viiteen ruokakassiin meneviä sadan euron ostoksia. Mutta en tehnyt kassatyötä päätoimisesti silloin elämässäni ja kassalla olo on yksitoikkoista fyysisesti, siitä tulee tietyt paikat kipeeksi jos tekee paljon pelkkää kassaa.

Sitten pikkukaupoissa hyvää vaihtelu ja kivat asiakkaat mutta huonona puolena varkaat, joiden kanssa sit aina tapellaan yksin vuorossa tai toisen myyjän kanssa (sanallisesti tietenkin, ei fyysisesti).

Kauppa on ihan ok, jos on kivat työkaverit, kivat asiakkaat eikä liian kiire. Ja pitää osata asennoitua oikein.

Vierailija
4/5 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan perseestä

Vierailija
5/5 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkukaupassa pääsee tekemään kaikkea, isoissa marketeissa yleensä "erikoistutaan" jonkun tietyn osaston työntekijäksi, esim. kassa/info, ruokapuoli yms. Kaikissa osastoissa on hyvät ja huonot puolensa, mutta kaikille osastoille on yhteistä se, että jos et jaksa kuunnella asiakkaiden kitinää, ei kannata hakeutua kauppaan töihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kolme