Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

PCO ja ruokavaliohoito (eliminaatiodieetin aloitus)

Vierailija
20.08.2014 |

Kokemuksia PCO/PCOS:n hoidosta ruokavaliolla?

Olen vältellyt hiilihydraatteja jo jonkin aikaa, ja nyt kiinnostaisi tuo ruokapuolen hoito laajemmin.

Tarkoitus olisi aloittaa eliminaatiodieetti (ei maitotuotteita, munia, gluteenia, sokeria) viideksi viikoksi.

Kommentteja, kokemuksia? :)

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle gyne joskus suositteli ainoastaan matalan glykemiaindeksin ruokien syömistä. Näin hiilihydraatteja ei tarvitsisi edes kokonaan välttää, vaan ainoastaan niitä nopeita. Siis ei sokeria, perunaa, valkoista riisiä tai vehnää, mutta esimerkiksi täysjyvät ja kasvikset on ok. Gynekologin tuolloisen lausunnon mukaan mun kannattaa ottaa tämä ruokavalio käyttö ainakin jos jos yritän tulla raskaaksi, saattaa lyhentää yritysaikaa vuodesta pariin kuukauteen.

Vierailija
2/18 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla auttoi kasviksien lisääminen ja nopeiden hiilarien vähentäminen. Kiloja lähti 15 ja superpitkät kierrot jäi pois ja kierto muuten lyheni viikolla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle nuo hitaidenkaan hiilarien välttely ei kovin vaikeaa ole, sillä en niistä muutenkaan välitä :) Kasviksia syön hulluna, kuten myös kananmunia, luonnon jogurttia ja lihaa/kalaa/kanaa. Siksi tuo eliminaatiodieetti kuulostaa kiinnostavalta.

Kiitos kakkonen vastauksestasi!

Vierailija
4/18 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

3; itsellä samankaltainen ruokavalio jo pari kuukautta ollut, kiloja lähtenyt, mutta kierrot ei ole normalisoituneet :(

Tosin lipsumisia o nvälillä tapahtunut. Tuo eliminaatiodieetti kiinnostaa, ja haluan tatkat ohjeet, sillä siinä ei saa lipsua, ei yhtään.

Vierailija
5/18 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia oireita PCOS on aiheuttanut teillä, ja miten se diagnosoitiin?

Itse olen epäillyt kyseistä oireyhtymää itselläni jo jonkin aikaa.

Vierailija
6/18 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

6; itselleni diagnosoitiin PCO huhtikuussa -14. Oireina puuttuvat kuukautiset - ei muuta. Teroluteja söin syyskuusta (-13) alkaen, välillä taukoa pitäen, heinäkuuhun asti. Terolutit toivat aina kuukautiset, mutta ne kierrot kun en Teroluteja syönyt, venyivät yli 70 päivään ja kierron katkaisin sitten uudella Terolut kuurilla.

Tuohon PCOn oireina ovat lisäksi mm. liiallinen karvankasvu sekä ylipaino. PCOS:ssa pääpiirteitin samat oireet.

-AP

Vierailija
7/18 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei ole ylipainoa eikä liiallista karvankasvua. Maharöllykkä kylläkin ja akne/rasvainen iho, vaikka olen jo 34. 

6

Vierailija
8/18 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

14; Hmm, mikäs tuo SCD on? Onko sinulla omaa kokemusta ko. dieetistä?

PCO/PCOS voi olla lähes oireetonkin, oma tilanteeni huomattiin gynekologilla kun kuukautisia ei pillereiden lopetuksen jälkeen näkynyt kolmeen kuukauteen. Ihmettelin kovasti, sillä teininä ennen pillereitä kiertoni oli tasan 28 päivää, ja luulisin että PCO minulla on kuitenkin aina ollut, sillä sehän ei noin vain ilmesty, vaan on synnynnäinen ominaisuus.

Ikää minulla on vasta 23 vuotta, että aikaa tässä on kokeilla hormonihoitoja yms. mutta mielelläni hoitaisin tilaa ruokavaliolla.

Vierailija
9/18 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 12:27"]

Mulla pcos ja eka raskaus sai alkunsa vhh:n ja 20 kg painon pudotuksen myötä. (aikaa meni 3kk)

Toka raskaus kolmannesta kierrosta e-pillereiden jätön jälkeen, taas tiukka vhh-kuuri. Tämä raskaus meni kesken.

Kolmas raskaus tärppäsi heti keskenmenon jälkeen ilman mitää hiilihydraatonta dieettiä. (suklaata meni surussa PALJON!), tämäkin meni kyllä valitettavasti kesken. Nyt pieni tauko raskauksista e-pillereiden avulla. 

[/quote]

kysy lääkäriltä metformiinia ennen raskautta ja raskauden aikana käytettäväksi, se voi auttaa ettei tule keskenmenoja. Minulla auttoi.

Vierailija
10/18 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 13:13"]

Millaisia oireita PCOS on aiheuttanut teillä, ja miten se diagnosoitiin?

Itse olen epäillyt kyseistä oireyhtymää itselläni jo jonkin aikaa.

[/quote]

Ei mitään muita oireita, kuin epäsäännölliset kuukautiset, anovulaatio.

Vierailija
11/18 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostanpa taas

Vierailija
12/18 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla pcos ja eka raskaus sai alkunsa vhh:n ja 20 kg painon pudotuksen myötä. (aikaa meni 3kk)

Toka raskaus kolmannesta kierrosta e-pillereiden jätön jälkeen, taas tiukka vhh-kuuri. Tämä raskaus meni kesken.

Kolmas raskaus tärppäsi heti keskenmenon jälkeen ilman mitää hiilihydraatonta dieettiä. (suklaata meni surussa PALJON!), tämäkin meni kyllä valitettavasti kesken. Nyt pieni tauko raskauksista e-pillereiden avulla. 

Vierailija
13/18 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse suosittelen SCD- ruokavalioa alkuun. Alunperin suunniteltu suolistosairauksien hoitoon mutta sopii moneen muuhunkin. Tämä on jokin erikois vähähiilihydraattinen- ruokavalio jossa nimenomaan kaikki teollinen/ lisäaineet on jätetty pois. Tästä löytyy selvät ohjeet mitä saa syödä ja mitä ei: 

http://www.scd-fi.info/8resources/8resources.html

Vierailija
14/18 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 13:35"]

6&8; Akne ja finnit kuului myös oireisiin. Oletkin varmaan netistä oireita jo lukenutkin, mutta siellä ne on hyvin lueteltuina.

Varmistuksen epäilyllesi saat gynekologilta kun käyt ultraamassa munasarjat.

-AP

[/quote]

Jep, olen lukenut oireista jonkin verran. Ilmeisesti PCO/PCOS voi esiintyä myös vähäoireisena tai ilman kaikkia lueteltuja oireita? Yksikään lääkäri ei ole koskaan puhunut minulle tästä asiasta. Otan asian itse esille seuraavan kerran, kun menen gynelle.

Aiheuttaako PCO kipuja vatsan seudulle? Itselläni ei juurikaan ole edes kuukautiskipuja, paitsi päänsärkyä. Kuukautiset olivat nuorempana epäsäännölliset - kierto oli hyvin pitkä vielä 26-vuotiaana, noin 40-60 päivää. Sen jälkeen olen syönyt pillereitä akneen ja ehkäisyyn. Lopetin pillerit vastikään, ja ensimmäiset normaalit menkat tulivat suht ajallaan. Varmaan joudun aloittamaan pillerit aknen takia uudestaan, vaikka en haluaisikaan käyttää niitä jatkuvasti. Menkkani ovat aina olleet niukahkot ja iän myötä ovat tulleet entistäkin niukemmiksi.

En tiedä haluanko lapsia, mutta toki olisi hyvä saada varmuus asiasta. Kyseessähän on kuitenkin elämän laatuun vaikuttava ja oireileva sairaus/oireyhtymä. Mieluusti luen muiden kokemuksia aiheesta, joten kiitoksia teille.

6/8

Vierailija
15/18 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

PCO voi olla myös vähäoireinen. Minulla Se diagnosoitiin tänä keväänä, 37-vuotiaana. Olen neljästi tullut raskaaksi kertalaakista, joten siihen Se ei välttämättä vaikuta. Minulla oireena on akne kierron keskivaiheilla ja rasvan kertyminen vatsan seudulle, vaikka ylipainoa ei olekaan.

Vierailija
16/18 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylös!

Vierailija
17/18 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 12:44"]

Mulle gyne joskus suositteli ainoastaan matalan glykemiaindeksin ruokien syömistä. Näin hiilihydraatteja ei tarvitsisi edes kokonaan välttää, vaan ainoastaan niitä nopeita. Siis ei sokeria, perunaa, valkoista riisiä tai vehnää, mutta esimerkiksi täysjyvät ja kasvikset on ok. Gynekologin tuolloisen lausunnon mukaan mun kannattaa ottaa tämä ruokavalio käyttö ainakin jos jos yritän tulla raskaaksi, saattaa lyhentää yritysaikaa vuodesta pariin kuukauteen.

[/quote]

Onko gyne J.S.? Itselleni tämä auttoi ja tulin melko pian raskaaksi kun vuoden yrityksen jälkeen vaihdoin tähän ruokavalioon.

Vierailija
18/18 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

6&8; Akne ja finnit kuului myös oireisiin. Oletkin varmaan netistä oireita jo lukenutkin, mutta siellä ne on hyvin lueteltuina.

Varmistuksen epäilyllesi saat gynekologilta kun käyt ultraamassa munasarjat.

-AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan viisi