Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perinnön jako avioliitossa

Vierailija
20.08.2014 |

Olen saamassa kaukaiselta sukulaiselta pienen perinnön, siis alle 2000 euroa. Olenko velvollinen kertomaan aviomiehelleni tästä? Jos ero tulee joskus niin joudunko pulittamaan puolet saamastani perinnöstä hänelle, tai pitääkö minun jo nyt pistää koko raha yhteiseen pottiin? Mies on tuhlailevampi kuin minä, ja jos rahat tulisi yhteiselle tilille, niin äkkiä niillä on osteltu jotain "tuiki tarpeellista" elektroniikkaa kotiin tms. Itse haluaisin pitää niitä jemmassa pahan päivän varalle, mutta saanko salata tuon rahan? Avioehtoa ei ole.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat salata ja pitää omalla tililläsi.

Vierailija
2/18 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaisin, että puolison voi sivuuttaa perinnöstä ainoastaan silloin jos testamentissä lukee niin, korjatkaa jos olen väärässä.. :)Isovanhemmillani ainakin oli sellainen testamentti, ettei perillisten puolisoilla ole oikeutta jäävään perintöön.. Taitaa olla aika yleinen nykyään ja mielestäni todella hyvä, koska niin moni liitto päättyy eroon.. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos perintö tulee testamentilla, jossa on suljettu aviopuolisot pois perinnöstä, niin silloin erossakaan tuota summaa ei jaeta. Muussa tapauksessa kyllä avioeron tullen (jos teillä ei ole avioehtoa), omaisuus puolitetaan.

Avioliitossa kaikki ei automaattisesti ole yhteistä, eli voit kyllä tuon summan pitää itselläsi.

Vierailija
4/18 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiset rahat on yhteisiä jos ette ole tehnyt avioehtoa. Voi olla että puoliso loukkaantuu pahasti jos salaat. Mieti tykkäisitkö itse jos puoliso salaisi omat tulonsa sulta. Kohtele puolisoa niin kuin haluisit itseäsi kohdeltava. Minä ehdottaisin että kertoisit hälle että saat pikku perinnön jonka haluat tallentaa pahan päivän varalle. Kato mitä hän siihen sanoo. Mutta oma on asiasi miten seilaat.

Vierailija
5/18 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliiton aikana vallitsee omaisuuden erillisyys. Olipa perinnön avio-oikeutta suljettu pois testamentilla tai ei, ap voi pitää koko perinnön itsellään ja olla hiiskumatta siitä puolisolleen.

Jos ero joskus tulee, eikä avioehtoa  tai testamenttimääräystä avio-oikeuden puuttumisesta ole, saatu perintö otetaan huomioon kun lasketaan mahdollisia tasinkoja.

Vierailija
6/18 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista. Tarkoitin nimenomaan, että jos pidän tuon summan omalla tililläni enkä kerro miehelle, ja käytän sitä sieltä miten parhaaksi katson, niin JOS ero tulee joskus, niin ei kai voida katsoa minun olevan miehelle mitään velkaa (tuskin mitään perintöä voidaan tuolloin edes "jäljittää"). Ja jos tuo summa on tililläni eron tullessa, niin silloin se huomioidaan yhteiseksi? Tässä perinnössä ei tosiaan ole suljettu puolisoita pois ja summakin on niin pieni, että alkoi kiinnostamaan lähinnä niin, kuinka asia oikeasti menee. Jos summa olisikin vaikka 100 000, niin olisiko se silti minun avioliiton aikana, vai yhteistä, ja jos eron tullessa jotain on jäljellä, niin se huomioitaisiin automaattisesti yhteiseksi (kun mitään poissulkevia ehtoja ei tosiaan ole olemassa).

Vierailija
7/18 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ihmiset oppivat, että avioliitossa omaisuus on yhteistä vain silloin, kun se erikseen yhdessä hankitaan. Saamasi perintö ei avioliiton aikana kuulu miehelle millään tavalla ihan samoin kuin miehen palkkarahoillaan ostama televisio on hänen eikä sinun. Avio-oikeus astuu voimaan vasta sitten, kun erotaan tai toinen kuolee.

Vierailija
8/18 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Yhteiset rahat on yhteisiä jos ette ole tehnyt avioehtoa." No ei todellakaan pidä paikkansa. Meillä on miehen kanssa ihka omat pankkitilimme sekä yhteinen taloustili, jonne siirrämme yhteisiä kuluja varten tietyn summan. Muutoin omat rahamme ovat ihan omiamme, tulis mieleenkään alkaa vaatia pääsyä miehen tilille (tiedän hänellä olevan enemmän kuin minulla) koska hei, kaikki rahat on yhteisiä! YHTEISET rahat ovat yhteisiä, tämä taloustilimme, mutta ap puhuukin omalla nimellään tulevasta perinnöstä, ja käsittääkseni tämä on epäselvää, että onko se automaattisesti yhteistä jo avioliiton aikana, ja jääkö tästä jotain velkaa, jos ero astuu voimaan. Käytännössä joku 2000 euroa on aika pieni summa että en näkisi siitä tulevan ongelmaa.

Vierailija
9/18 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos perintö on jätetty sinulle, se on kokonaan sinun avioliiton aikana. Jos perintö (eli myös sen tilalle tullut omaisuus) on avio-oikeuden alaista, otetaan se huomioon tasinkoja laskettaessa sen arvoisena, kun se on eron vireilletulon hetkellä.

Jos mies on tuhlaileva ja ottanut esim. velkaa omiin nimiinsä avioliiton aikana tai muuten toimii niin, että pesän omaisuus vähenee holtittoman toiminnan takia , ne velat eivät kaadu ap:lle ja ap voi olla lisäksi oikeutettu vastikkeeseen, eli miehen törttöilyt otetaan huomioon ap:n hyväksi tasinkoa laskettaessa.

Vierailija
10/18 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaisuuden erillisyys. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää.

Vierailija
11/18 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

8, kiitos. Tämän jo ymmärsin, että tuo perintö on toistaiseksi yksinomaan minun. Nyt epäselvää on tosiaan enäää se, että jos eroamme (en ole eroamassa!), niin lasketaanko jotenkin takautuvasti tuo 1800 euron perintö tasinkoihin vielä vaikka 15 vuoden päästä. Anteeksi kun jankkaan. =)

Vierailija
12/18 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lasketa takautuvasti. Omaisuudet huomioidaan sen mukaan, mikä niillä on eron vireilletulohetkenä.

Vierailija
13/18 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon avusta, nyt olen kartalla! Ap

Vierailija
14/18 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo sulla eron tullessa on tuo 2000 euroa tilillä, se lasketaan omaisuuteen. Jos tuhlaat sen rahan vaatteisiin ja meikkeihin ja ravintoloihin, niin ei eron tullen sitä lasketa enää mihinkään.

Vierailija
15/18 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 09:32"]

8, kiitos. Tämän jo ymmärsin, että tuo perintö on toistaiseksi yksinomaan minun. Nyt epäselvää on tosiaan enäää se, että jos eroamme (en ole eroamassa!), niin lasketaanko jotenkin takautuvasti tuo 1800 euron perintö tasinkoihin vielä vaikka 15 vuoden päästä. Anteeksi kun jankkaan. =)

[/quote]

Tasinko lasketaan sen hetkisestä omaisuudesta. Jos investoit rahan vaikka osakkeisiin tai rahastoihin, pidät pankkitilillä tai ostat sillä jotain merkittävää realisoitavissa olevaa omaisuutta, vaikka nyt auton jonka rekisteröit nimiisi, ne yleensä huomioidaan omaisuuden jaossa. Jos siis nämä ovat vielä olemassa siinä vaiheessa kun omaisuutta jaetaan.

Jos taas käytät rahat elämiseen tai ostat vaikka talvitakin tai käyt sillä Rhodoksella lomalla tai tuo summa vaan pikkuhiljaa hupenee, ei sillä ole mitään merkitystä.

Siis mitään pankkitilin päiväkohtaisia saldoja ei vuosien taakse tutkailla tietenkään, vaan omaisuus jaetaan eron hetkellä kummallakin olevan henkilökohtaisen varallisuuden mukaan.

Selitinkä nyt tarpeeksi sekavasti tämän :)

Vierailija
16/18 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 09:21"]

Avioliiton aikana vallitsee omaisuuden erillisyys. Olipa perinnön avio-oikeutta suljettu pois testamentilla tai ei, ap voi pitää koko perinnön itsellään ja olla hiiskumatta siitä puolisolleen.

Jos ero joskus tulee, eikä avioehtoa  tai testamenttimääräystä avio-oikeuden puuttumisesta ole, saatu perintö otetaan huomioon kun lasketaan mahdollisia tasinkoja.

[/quote]

Saatu perintö on tuhlattu siihen mennessä, eli ei noin pienellä ole mitään merkitystä muuten kuin käteisvarojen ja talletusten laskemisessa. Eihän avioerossa huomioida myöskään palkkatuloja koko avioliiton ajalta.

On se sentään hyvä, että olet ymmärtänyt pitää itselläsi oman tilin, jolle miehellä ei ole käyttöoikeutta.

Vierailija
17/18 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herää vain kaksi kysymystä: Miksi olet naimisissa ihmisen kanssa, jolta joudut salailemaan tuollaisia asioita?

Ja mikset ole tehnyt avioehtoa, jos kerran miehesi on tuollainen kun kerroit?

Zeesus mitä hölmöläisiä täällä taas liikenteessä...

Vierailija
18/18 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ps. Perinnönjako on yhdyssana.

t. 18

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kuusi