Apua päiväkotipaikan hakemiseen!
Olen hakemassa töitä vaikka tarkoitus oli olla vielä loppuvuosi kotona mutta suunnitelmat muuttui äkillisesti. Meillä on yksi lapsi joka täyttää ensi vuonna 3 vuotta ja häntä olen siis tähän saakka kotona hoitanut.
Miten töitä löydän, eihän sitä kukaan osaa sanoa, mutta miten päiväkotipaikan kanssa käy, esim. jos haen nyt heti päiväkotipaikkaa ja mulle tarjotaan esim. heti syyskuun alusta hoitopaikkaa mutta mulla ei vielä työpaikkaa ole, niin pistänkö lapsen sinne hoitoon heti vai voiko sitä pitää sitä paikkaa sen aikaa että saan töitä? Vai miten tämä homma menee? Toisaalta esim. työhaastattelut olisi helpompi hoitaa jos lapsi ei ois mukana!
Kommentit (6)
Ilmotat hakemuksessa että töitä ei vielä ole mutta etsit, lapsihan voi alkuun olla vaikka 10 tai 15 pv kuukaudessa hoidossa ja alkaa kokoaikaiseksi sitten kun pääset töihin.
Mun mielestä se menee tai ainakin pitäisi mennä näin:
- jos haet hoitopaikkaa, niin normaalitilanteessa kunnan järjestelyvara on 4 kk, jonka jälkeen pitää osoittaa hoitopaikka jossakin päivähoitoyksikössä eli, jos olet hoitovapaalla tietystä työpaikasta, niin hakemus oltava sisässä 4 kk ennen töiden alkua (ja näin menee myös, jos vanhempi kotona ja haluaa hoitopaikan)
- jos olet työttömänä ja saat työpaikan, niin kunnalla on velvollisuus järjestää sinulle hoitopaikka kahden viikon sisällä ja edelleenkn jostakin päivähoitoyksiköstä, joka voi siis olla kaukanakin kotoa paikassa, jossa vapaita paikkoja - yleensä kai työnantajankin pitäisi siihen sopeutua, että hoitopaikka järjestyy, tämä on hankalaa lyhytaikaisissa työsuhteissa
- kun lapsesi aloittaa kunnallisen päivähoidon, lakkaa kotihoidontuki, jota oletan sinun saavan, ja laskua alkaa tulla hoidon määrän ja tulojen mukaan - mutta ilmeisesti alat saamaan työttömyyskorvausta, kun menet työnhakijaksi, tosin olet valmis menemään töihin heti, kun paikan saat ja ei tarvi etsiä hoitopaikkaa
- kannattaa olla yhteydessä kunnan päivähoitopuolen pomoihin alustavasti, tosin aina se lähtee liikkeelle siitä, että hakemus laitetaan sisään ja päivähoidon aloitusta voidaan siirtää, mutta välttämättä eivät pidä vapaata jotain tiettyä paikkaa
Mä hain paikkaa syksyksi, eli haun tein jo keväällä. Kun töitä ei vielä ollutkaan, ilmoitin etten tarvitse paikkaa heti. Olivat kaupungilla tyytyväisiä koska paikoista oli kova pula. Sovittiin että katsotaan 3 kuukauden päästä uudestaan.
Siirsin aloitusta vielä 2 kertaa samalla tavalla, kunnes kaupungilta ilmoitettiin että nyt on otettava paikka, tai sitten saamme 4 kuukauden karenssin jolloin emme voi päivähoitopaikkaa hakea. Pakko siis lapsi laittaa hoitoon, koska työt voivat alkaa milloin tahansa. Onneksi voi olla aluksi osa-aikaisena (10 tai 15 päivää/kk).
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 07:32"]
Olen hakemassa töitä vaikka tarkoitus oli olla vielä loppuvuosi kotona mutta suunnitelmat muuttui äkillisesti. Meillä on yksi lapsi joka täyttää ensi vuonna 3 vuotta ja häntä olen siis tähän saakka kotona hoitanut.
Miten töitä löydän, eihän sitä kukaan osaa sanoa, mutta miten päiväkotipaikan kanssa käy, esim. jos haen nyt heti päiväkotipaikkaa ja mulle tarjotaan esim. heti syyskuun alusta hoitopaikkaa mutta mulla ei vielä työpaikkaa ole, niin pistänkö lapsen sinne hoitoon heti vai voiko sitä pitää sitä paikkaa sen aikaa että saan töitä? Vai miten tämä homma menee? Toisaalta esim. työhaastattelut olisi helpompi hoitaa jos lapsi ei ois mukana!
[/quote] viet lapsesi päiväkotiin, ota ens alkuun puolipväpaikka. Ellei työtä niin pidä välillä vapaapäiviä. Ei se oo sen kummempaa. niin itse tein
Mulla vähän sama tilanne. Soita kaupungin päivähoitopaikka yksikön neuvontaan, numero löytyy kunnan nettisivuilta. He kyllä neuvovat kuinka asian kanssa edetään