Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ennenaikaiset vaihdevuodet ja parisuhde

Vierailija
03.08.2021 |

Kysymys otsikossa.

Olen pian menossa tutkimuksiin tähän asiaan liittyen. Ikää on 35 v. ja kuukautiset ovat muuttuneet viimeisen vuoden sisällä, sekä muitakin oireita on. Suvussani esiintyy ennenaikaisia vaihdevuosia, äidiltänikin loppuivat kuukautiset kokonaan vähän alle 40-vuotiaana.

Lähipiirissämme on moni pariskunta saanut tai saamassa lapsen lähiaikoina, ja muutenkin ilmassa on jotenkin sellaista "nuoret aktiiviset perheet"-meininkiä.

Mahdollinen, jopa todennäköinen, vaihdevuosidiagnoosi saa minut surun valtaan. Pelkään, että mieheni ajattelee minun olevan naisena jotenkin viallinen, eikä hän halua olla tällaisen "mummon" kanssa kun ympärillä on hyvinvoivia ja elinvoimaisia ihmisiä. Mies on välillä heittänyt ikävää läppää mielialaoireisiini liittyen, ja hiljattain hän töksäytti todella pahasti käydessäni keskustelua erään raskaana olevan ystävämme kanssa.

Olisi mukavaa kuulla saman asian kanssa elävien kokemuksista ja näkemyksistä. Miten teidän parisuhteidenne on käynyt tämän asian kanssa?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhukaa tutkimuksen jälkeen. Mitä oli tuloksena ja mitä kumpikin haluaa. Empaattinen ja sinua rakastava ei kyllä puhuisi noin ilkeästi, varsinkaan kipeistä asioista.

Vierailija
2/8 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiväthän ne mahdolliset varhaiset vaihdevuodet estä sinua elämästä nuoren ja aktiivisen elämää. (Mielestäni kukaan 35-vuotias ei kuitenkaan ole erityisen nuori, eikä kenenkään nuoruus kestä ikuisesti.) Hyvinvoivia ja elinvoimaisia ihmisiä on kaiken ikäisissä. Puhu miehesi kanssa ja hakeutukaa myös pari- tai seksuaaliterapeutin juttusille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ikävää jos et voi luottaa miehesi tukeen. Minä kävin läpi rintasyövän, sen hoidot ja vaihdevuodet 40-vuotiaana, eikä kertaakaan tarvinnut pelätä että puolisoni ei olisi kokonaan tukenani. Minkälainen parisuhde teillä muuten on, jos tuolla tavalla ilkeillään toisen sairaudesta?

Vierailija
4/8 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuon pitäisi olla mikään ongelma jos ette ole lasta yrittämässä.

Vierailija
5/8 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko teillä suunnitelmissa lapsia ja nyt ne kariutuu näiden ennenaikaisten vaihdevuosien takia? Vai mikä on ongelma? 

Vierailija
6/8 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo voisi tosiaan olla ongelma, jos teillä ei olisi lapsia ja niitä haluaisitte. Kuulostaa todella oudolta käytökseltä miehen puolelta.

Vierailija
7/8 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiväthän ne mahdolliset varhaiset vaihdevuodet estä sinua elämästä nuoren ja aktiivisen elämää. (Mielestäni kukaan 35-vuotias ei kuitenkaan ole erityisen nuori, eikä kenenkään nuoruus kestä ikuisesti.) Hyvinvoivia ja elinvoimaisia ihmisiä on kaiken ikäisissä. Puhu miehesi kanssa ja hakeutukaa myös pari- tai seksuaaliterapeutin juttusille. 

En ajattele 35-vuotiaan nyt olevan vielä kovin vanhakaan. Työelämääkin vielä jotain 30 vuotta jäljellä. Miellän tämänikäiset kuitenkin aktiivista elämänvaihetta eläviksi ihmisiksi, ja ikävuodet 30-40 siksi ajaksi, kun rakennetaan uraa, hankitaan perhettä, toteutetaan unelmia ja ollaan aktiivisia. En haluaisi hypätä nuoruudesta suoraan kuumiin aaltoihin, kuiviin limakalvoihin ja muihin hormonaalisiin oireisiin.  

Meillä on yksi lapsi, mutta mies haluaisi kovasti toisen. Hän on aina unelmoinut kahdesta lapsesta. Asiasta oli keskusteltu, mutta nyt on todennäköisintä, että se ei tule tapahtumaan. 

Vierailija
8/8 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla ei ainakaan vaihdevuodet vaikuttaneet mitenään olemukseen. Seksikin vaan lisääntyi ja oli entistä nautittavampaa

Vasta ikä toi muutoksia 57v jälkeen. Mies tykkää edelleenkin, vanheneehan hänkin

En oikein ymmärrä tätä 35v ja elämä ohi, mulla alkoi oinen kierros ja elämäni paras jakso kun olin 36v. Ja jatkuu yhä

mummo 61v

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yhdeksän