Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elatusvelvollisuudesta: Miten menee tässä tapauksessa?

Vierailija
18.08.2014 |

Lapset ovat yhtä paljon isänsä luona ja isä maksaa tältä ajalta kustannukset eli käytännössä ruuat. Minä maksan harrastukset, päiväkotimaksut, vaatteet, vapaa-ajanmenot ym. Isä on sitä mieltä, ettei hänen kuitenkaan tarvitse maksaa elatusmaksua ja yrittää, että sovittaisiin, että kaikki maksetaan puoliksi. Ei ole kuitenkaan sujunut tähän asti ja en jaksaisi sitä vääntöä tulevaisuudessa joka asiasta tulevaisuudessa. Haluiaisin, että maksaa 150 / lapsi ja that's it. Onko hyvät mahdollisuuden saada tämä läpi lastenvalvojalla vai onko pakko suostua siihen, että "isä maksaa puolet kaikesta", johon en usko. Minä olen lähivanhempi. 

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä saat lapsilisät.

Vierailija
2/23 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon haluat kun ottaa huomioon että saat vielä lapsilisän yh-korotuksellakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei. Mä luulin, että se on tosi vähän.

Ap

Vierailija
4/23 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkotimaksuihinhan menee jo yli 400 euroa. 

Ap

Vierailija
5/23 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 23:05"]Okei. Mä luulin, että se on tosi vähän.

Ap

[/quote]

Vähän se on, kun mietit paljonko rahaa oikeasti menee.

Vierailija
6/23 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ex maksoi 150 e, eikä lapsi ollut koskaan hänen luonaan.

Vierailija
7/23 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenvalvoja laskee kummankin elatuskyvyn ja mahdolliset maksut voidaan sopia sen pohjalta.

Vierailija
8/23 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti riippuu, lasketaanko nyt tähän esim. kaikki matkat, joita teen lasten kanssa (ex ei). Mutta lasketaanko ne? Nehän nyt on tavallaan mun päätös, mutta siksi juuri haluaisin, että maksaa to köntän, joka ei kata kustannuksia kokonaan, mutta en jaksais alkaa joka vaatteesta sit alkaa vääntää, et onko tarpeellinen, jos nyt lähetään sit siihen, et ex maksaa puolet (ei varmasti suostu niistä matkoista mitään maksaan. 

ap

Vierailija
9/23 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kyllä paljon parempi palkka kuin eksällä. 

ap

Vierailija
10/23 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna lastenvalvojan laskea.

Vierailija
11/23 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ok summa on 150 kuussa, kun päivähoitomaksu maksettavana. Edes 50-50 luonapito ei tarkoita sitä, ettei elareita tarvitsisi maksaa, jos elatukselle on tarvetta.

Vierailija
12/23 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä todennäköisesti saat elatusapua. Ota yhteys lastenvalvojaan. Mutta kuinka sinulle jää koko hoitomaksu maksettavaksi? Meillä on niin, että jos on vuoroviikko systeemi, molemmille vanhemmille lasketaan omat hoitomaksut. Onkohan tässä sitten kuntakohtaisia eroja?

Vierailija
13/23 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No matkoja ja harrastuksia ei lasketa. Ja elatusmaksun suuruuteen vaikuttaa kummankin tulot, lähivanhemman asumismenot, päiväkotimaksut. Ja isän elatusmaksusta vähennetään aika lailla tuota luonapitoa, kun sitä on puolet ajasta.

Vierailija
14/23 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

oliko pakko aukoa niitä haaroja?

Vierailija
15/23 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 23:10"]Tietysti riippuu, lasketaanko nyt tähän esim. kaikki matkat, joita teen lasten kanssa (ex ei). Mutta lasketaanko ne? Nehän nyt on tavallaan mun päätös, mutta siksi juuri haluaisin, että maksaa to köntän, joka ei kata kustannuksia kokonaan, mutta en jaksais alkaa joka vaatteesta sit alkaa vääntää, et onko tarpeellinen, jos nyt lähetään sit siihen, et ex maksaa puolet (ei varmasti suostu niistä matkoista mitään maksaan. 

ap

[/quote]

No ei todellakaan lasketa menoiksi mitää matkoja :D. Lastenvalvoja laskee tulot ja vähentää pakolliset menot (esim. asuminen). Esim. autolainaa ei lasketa menoksi. Jos tienaat enemmän niin todennäköisesti elatuskykysi on suurempi...

Vierailija
16/23 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menoiksi ei todellakaan lasketa matkoja ja harrastuksia enkä näe mitään syytä, miksi ns. etävanhemman pitäisi maksaa niistä puolet. Elatusmaksua pienentää se, että lapset ovat 50 % ajasta exäsi luona ja hänellä on pienemmät tulot. Lastenvalvoja miettii asiaa siltä kannalta, mitä ns. lähivanhempi tarvitsee lasten pakollisiin menoihin. Elatusmaksun tehtävä ei ole kohentaa lähivanhemman elintasoa etävanhemman kustannuksella. Siihen, onko 150 euroa kuukaudessa paljon, vähän vai kohtuullisesti, en osaa varsinaisesti ottaa kantaa. Sitä ennen kiinnostaisi tietää, mitkä ovat exäsi asumis- ja ruokakulut lasten kanssa, mitä ne ovat sinulla, kumpi maksaa lasten vaatteet jne. Jos sinulla on varaa ilman elatusmaksuakin matkustaa lasten kanssa, tuntuu kyllä epärealistiselta, että tarvetta elatusmaksuille välttämättä olisi.

Vierailija
17/23 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on viikko- viikko systeemi ja lisäksi exäni maksaa tililleni elatusta 200€/lapsi.

mut siinä onkin kaikki mitä ruokien/hygienia tuotteiden lisäksi maksaa. Isoista menoista toki puolet

Vierailija
18/23 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten harrastukset kyllä lasketaan menoiksi!

Vierailija
19/23 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta lasten harrastusmenot eivät välttämättä tarkoita elatusmaksuja! Se riippuu siitä, paljonko ne lasten ns. pakolliset kulut kummallakin on ja mitkä on tulot.

Vierailija
20/23 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 23:49"]

Mutta lasten harrastusmenot eivät välttämättä tarkoita elatusmaksuja! Se riippuu siitä, paljonko ne lasten ns. pakolliset kulut kummallakin on ja mitkä on tulot.

[/quote]

Elatusmaksuja laskettaessa otetaan huomioon lasten harrastusmenot.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi