Onko lapsesi/sinä aikoinaan ollut koulusta omalla lomalla?
Spinoffina tuosta toisesta ketjusta: onko lapsesi/oletko sinä itse koulua käydessäsi ollut koulusta omalla lomalla lukuvuoden aikana? Jos on, kuinka kauan? Miksi?
Lapsia ei ole mutta en itse ollut koskaan koulusta omalla lomalla lukuvuoden aikana. Luokallani oli kaksi tyttöä (bestikset) jotka olivat aina talvisin, lukukauden aikana, 2 viikkoa toisen tytön perheen kanssa ulkomailla laskettelemassa. Tyttöjen vanhemmat olivat hyvää pataa koulun opettajien ja rehtorin kanssa joten loman järjestyminen ei ollut koskaan mikään ongelma. Muut luokkalaiseni eivät omia lomia harrastaneet.
Kommentit (35)
Itse en ollut, ei ollut varaa matkustella muuta kuin kesällä mökille ja risteilylle Ruotsiin. Tai no lukiossa taisin yhden päivän joskus olla. Lapseni ovat olleet, lähinnä koko viikon syyslomalla kun lomapäiviä on vain 2 sekä yksittäisiä päiviä siellä täällä. En muista, että omina kouluaikoina olis muutkaan juuri olleet, mutta enpä olis siihen kiinnittänyt huomiota, niin voi olla, etten vaan muista.
Olen luokanopettaja, kotona lasten kanssa, ja harmittelen jo etukäteen, että nämä reissut loppuu siihen kun palaan töihin, koska opettajana en oikein voi niitä omia lomapäiviä ottaa.
Olin kuukauden sairaslomalla lukion ekan keväällä. Ensin leikkauksessa ja sen jälkeen haavan tulehduksen takia. Jätin laajan fysiikan kesken, kun en päässyt enää kärryille siitä. Psykologiasta tuli kuutonen, kun koe oli heti palattuani sairaslomalta, enkä ollut petipotilaana jaksanut varsinkaan sairaalassa lukea tai sisäistää mitään lääkityksen takia. Uusintaa ei järjestynyt, koska opettajan mielestä psykologia olisi ollut mitä parhainta lukemista vuoteessa. Laajan Matikan ope antoi minun uusia heikosti menneen kokeen ja piti vielä ylimääräisiä tukiopetuksia. Siitä motivoituneena matikasta L. Kielistä en saanut L:ää, mutta L:n paperit silti.
Oman kokemuksen valossa ei tulisi mieleenkään pyytää lapselle viikkoa vapaaksi.
Olin, useinkin.
Sen lisäksi otin ihan itse vapaapäiviä.
Ysiluokan keskiarvo lukuaineissa oli 9.6. Se oli helppoa silloin 80-luvulla...
En ollut, ja ei ole ollut, kuin yksittäisen päivän viikonlopun jlkn
Oma lapseni, joka on nyt vitosella on ollut syksyisin ja keväisin viikon pois koulusta ilman minkäänlaisia ongelmia. Todistus täynnä A-kirjaimia. Lokakuussa heti syysloman alkaessa lomalle lähtö ja hän on viikon pois koulusta.
En ollut ikina lomilla loma-aikojen ulkopuolella, kun lapsuudenperheeni ei harrastanut perhe-elamaa. Lomatkin olin yksin kotona.
Olin aina kateellinen lomilla olleille kavereilleni, olivat milloin viikon aurinkomatkoilla ja milloin ystavaperheen kanssa matkalla. Peruskoulussa muistaakseni joka vuosi oli joku omaa lomaa ottanut.
Itse olin hyvin vähän, muutaman kerran vaan. Niistä ajoista on elintaso noussut joten 1-2 vikkoa tulee omaa lomaa otettua/lukukausi.
Lähdin muuten armeijastakin ulkomaille lomille veronmaksajien rahoilla... se on helppoa kun sen osaa.
Yksi maajussiperhe matkustaa talvisin Thaimaaseen. Lapset pois kpulusta.
Olen ollut useita kertoja 1 vkon, 90-luvulla. Ei ollut mikään ongelma, olin hyvä oppilas, en koskaan jäänyt jälkeen (lukuaineiden ka aina n. 9,5) ja tein tunnollisesti saamani tehtävät (yleensä jo lomamatkaa edeltävän viikonlopun aikana).
Jos lapsi pärjää hyvin koulussa, en näe mitään ongelmaa viikon lomassa. Aikuiset eivät kaikki voi olla lomalla hiihtolomalla ja matkatkin ovat tuolloin tolkuttoman kalliita. Tietenkin pitää olla sen verran pelisilmää, että ymmärtää jättää matkan väliin, jos se haittaisi lapsen koulunkäyntiä.
En ole itse ollut, eivät sisaruksetkaan.
Omat lapset ovat olleet pari kertaa yhden päivän ja sekin siksi, että kylään on tullut syöpäsairas mummu, jolla ei pitänyt olla elinaikaa enää. Olen opettanut lapsille töihinmenomoraalin koulun kautta: sieltä ei olla pois kuin tosi ikenessä ja myöhästyminen on suurta epäkunnioitusta ja ammattitaidottomuutta.
Tosi harvoin. Muistan vain yhden kerran, joskus yläasteellä, ehkä seiskalla tai kasilla? Oltiin hiihtolomaa viettämässä ja lähdettiin reissuun kai puolisen viikkoa ennen virallisen loman alkua. Ei tuu ainakaan mieleen muista tapauksia, pyrittiin pitää lomat aina koulujen loma-aikoina.
Kaverini sen sijaan oli paljonkin "lomalla". Äitinsä on taiteilija ja isänsä näyttelijä joka yhteen aikaan esiintyi hyvin ahkerasti Ranskassa näytelmissä. Vietti useempana vuona muutamista viikoista tyyliin kuukauteen vanhempiensa kanssa siinä maassa minne työ heidät vei... mutta teki ahkerasti läksyjä kyllä. Oli semmonen kympin oppilas. Varmastikin näin pitkät "omat lomat" edes vanhempien töiden perässä ei oisi noin vaan onnistuneet jos koulussa olisi selvästi ollut ongelmia.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 21:43"]
Lapseni on ollut lomilla ja myöhästynyt koulusta muutaman päivän, isän kanssa reissannut. kaksi kertaa ei ole myöhästynyt koulusta, kerran peruskoulussa ja kerran lukiossa. Muuten aina myöhästynyt. Ei ole haitannut koulunkäyntiä, ka aina ollut yli 9
[/quote] itse en hyväksy moista ja mun kanssa reissussa ollessaan lapseni ei ole koskaan myöhästynyt.
Itse en ole ollut, ei kyllä lomailtukaan missään. Koulukavereista joku on voinut reissatakin, muttei mitään muistijälkeä ole jäänyt.
Lapseni ovat olleet kanarialla ja ausseissa. Ovat hyviä oppilaita ja tehtävistä kirjat oli reissuissa matkassa. Ala-asteikäisille vielä matikkaakin pystyin neuvomaan. Jos koulu menis huonosti, tuskin lähtisin kouluaikaan reissuun.
Olin lapsena useastikin, varmaan joku vuosi viikon tai kaksi per lukukausi. Ei todella ole ikinä tullut mieleenkään että siihen olisi saatu lupaa, lähinnä loma anomus oli ilmoitus. Ope määräsi ala asteella tietyt läksyt ja lisäksi matkapäiväkirjan pitämisen ja kaiken kyllä sain tehtyä. Ja vanhemmat auttoivat. Muistan että oli tosi kivaa päästä matkoille ja silti pystyi varsinaisilla koulun lomilla leikkimään kavereiden kanssa päivät pitkät.
Olen ollut poissa 80- ja 90-luvuilla, hoidettiin pimeään aikaan ihosairautta etelän auringossa. Aina oli isot kasat läksyjä mukana.