Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sydänvika vai keuhkoahtauma?

Vierailija
18.08.2014 |

Astma vai henkisiä oireita taas?

Eli aloitin tässä vajaa 2-3 kk sitte fyysisesti raskaat työt ja jonku ajan töissä olemisen jälkeen rupesi tulemaan outoja "kohtauksia"?

Esim yht.äkkinen sydämen esim muljahdus tai liikalyönti ja sitä kesti useamman minuutin. Olen univajeen vuoksi muutenkin kovin "puolivalmiudessa" aina töissäkin joten mahdollista että joku rasituskin voi olla, mutta se että onko kyse nyt vakavemmasta.

Selkä on paskana ja henkeä ahdistaa toisinaan. Nyt edelliset 2 viikkoa melkein joka päivä, MYÖS nukkumaan mennessä. Huimauksia esiintyy myös esim hengenahdistusten yhteydessä.

Tämä on ihan kamalaa olen muutenkin kova panikoimaan niin nämä oireet pahenevat aina niitä pelkäessä. Osaako kukaan sanoa että onko tämä vakavaakin?? :(

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja vielä sen verran, että tosiaan mä saatan jo aamulla huomata, että jaahas, tänään on taas tämä "keuhkot ei vedä loppuun asti" -päivä, ja mä alan vaistomaisesti huokailemaan tosi syvään ja haukottelemaan. Vähän väliä pitää ikäänkuin tsekata, että menisikö nyt sellainen kunnon sisäänhenkäys - tiedättehän sen tunteen... Mä luulen, että kun on yläselän lihakset täysin jumissa, ne ei anna keuhkoille periksi, jolloin se hengitys jää vajaaksi.

Kun aikansa haukottelee, veri hapettuu liikaa (mistä aiemmin olikin jo puhetta) ja se olo huononee. Lisäksi mulla tulee syvien hengenvetojen yhteydessä joskus todella inhottavia muljahduksia. Ja toki, ne säikyttää, mutta niihinkin on tavallaan tottunut. Joskus se ilman loppumisen tunne vaan vyöryy yli, ja alkaa jännittää ihan hulluna, vaikka juuri 5 min sitten sai ihan nätisti vedettyä ne keuhkot täyteen :) ..ehkä niitä ei myöskään koko ajan tarvitse/pystykään vetäisemään ihan loppuun asti..?

Joku sanoi hyvän vinkin kerran tuohon vaivaan: jos alkaa taasen tuntua, että henki ei kulje, niin tekeepi sellaisen testin, että pidättää hengitystään niin pitkään, että on pakko kiskaista ne oikein täyteen ilmaan. Yleensä silloin huomaa, että kyllä ne hengityselimet toimii ihan asianmukaisesti :)

Vierailija
22/42 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos nyt menisit vaan lääkäriin?

Mulla kokemusta hyperventiloinnistä sekä astmasta. Kyllä ne pahemmat sairaudet pitää ensin tutkia. Et ole lääkäri, eikä kukaan tällä palstalla muutkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
24/42 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko olla yläkropan lihakset vain jumissa?

Vierailija
25/42 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hartijat on kovinkin jumissa kyllä! Mutta voiko vaikuttaa näin kovasti että on kirjaimellisesti vaijea hengittää ja henkeä pitää haukkoa. Huimaushan menee vielä lihas jumin vuoksi mutta pumppua ja hengitysvaikeuksia en niihin osaa yhdistää

Ap

Vierailija
26/42 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

astma. Mee lääkäriin.

Vierailija
27/42 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulosta vakavalta.

Vierailija
28/42 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muljahdus kuulostaa tosiaan lisälyönniltä. Mites tuo hengenahdistus ja huimaus; pisteleekö tai puuduttaako sormia, huulia, suunympärystää tms.?

Vierailija
29/42 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla puhkes astma noin. Työpaikalla löytyi hometta myöhemmin.

Vierailija
30/42 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, olisiko jotain henkistä oiretta. Kokeeksi rauhoittavaa lääkettä?

Vierailija
31/42 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulosta keuhkoahtaumalta, se tulee vuosi(kymmenien) saatossa. Tupakoutko? Keuhkoahtauma voi tosin tulla, vaikkei olisi ikinä tupakoinut, kaverini pappa sai sen, kun oli sahalla töissä. Puupöly aiheutti

Vierailija
32/42 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti on hyvänlaatuisia rytmihäiriöitä, jotka lisääntyvät esim. henkisen rasittumisen ja univajeen johdosta. Selkäoireet kannattaa tarkastuttaa lääkärillä (onko ennenkin ollut?), samoin hengenahdistus. Hengenahdistus voisi astman lisäksi liittyä myös paniikkihäiriöoireisiin.

Vierailija
33/42 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tupakoin ja en edes onnistu sitä paskaa vähentämään :/ se varmasti ehkä helpottaisi jos lopettaa mutta yhtäkkiähän tämä tuli. Minulle on kauan sitten epäilty astmaa mutta tässä ei voi rasitusastmasta olla kysymys koska näitä tulee nykyään voi sanoa jo USEIN ihan makuu asennossa.

Yleensä kun ihan kovasti ahdistaa henkee että joudun nostamaan leuat ylös ja haukkomaan ilmaa silloin myös pumppukin pelleilee..

Tätä ahdistuksen määrää, miten voi nuorena jo olla näin hemmetin rampa :(

Ap

Vierailija
34/42 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa lihasjumilta, käy hierojalla muutaman kerran putkeen ja katso auttaako. Mä sain varastotöistä niin hirjeet lihasjännitykset, että oli oikeasti vaikea hengittää, kädet puutu jne. Muista myös venytellä töiden jälkeen.

Ainakin mulla unettomuus ja fyysinen rasitus yhdessä tekevät lisälyöntejä. Joskus voi jatkua hetkenkin aikaa. Koita pitää nukkuminen säännöllisenä ja rentoudu. Jos noi ei auta, niin menisin lääkäriin.

Vierailija
35/42 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet nuori, ei voi käytännössä olla keuhkoahtauma. Hyvälaatuisia rytmihäiriöitä todennäköisesti, mulla on ollut niitä aina.

Vierailija
36/42 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vois aloittaa siis hierojasta.. Nytkin esimerkiksi kun yrittää selälläänloikoilla niin heti pitää vetää henkeä, on tämä juhlaa perkele. Ei ole ikinä aiemminkaan vastaavanlaisista töistä näin pahoja ahdistuksia tullut.

Ap

Vierailija
37/42 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako tätä mitenkään lievitettyä ennenkuin joudun psykiatrille ennen ekgtä??

Vierailija
38/42 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmekymppisillä voi jo olla keuhkoautaumaa, tosin harvinaista se on. Vasta luin lehdestä haastattelun vähän päälle 30v naisesta, joöla todettiin keskivaikea keuhkoahtauma, vaikka lääkäri ensin epäili vain astmaa. Jos ei ole aiemmin harrastanut kova liikuntaa tai tejnyt raskasta yötä, ahtauman etenemistä voi olla vaaikea huomata. Salakavala sairaus. Lopeta ihmeessä tupakointi!

Vierailija
39/42 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan paniikkihäiriötä, mulla juuri nuo oireet :( . Käy lääkärissä tarkistuttamassa sydän ja keuhkot ja jos ei niissä mitään niin pyydä vaikka rauhoittavia. 

Vierailija
40/42 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 21:00"]

Muljahdus kuulostaa tosiaan lisälyönniltä. Mites tuo hengenahdistus ja huimaus; pisteleekö tai puuduttaako sormia, huulia, suunympärystää tms.?

[/quote]

Vastaatko tähän vielä jos mielipiteitä kaipaat?

t.ensihoitaja