Onko sinulta poistettu viisaudenhampaita?
Niin, onko sinulta poistettu viisaudenhampaita? Jos on, miten sujui poisto ja miten paraneminen? Onko sen jälkeen työkykyinen heti?
Kommentit (25)
Kyllä se siitä ap! Laittaa sen verran "tujut" puudutukset, ettei tunnu missään! Tosin jos ylhäältä viisureita poistetaan, niin itse puudutuspiikki tuntuu vähän ikävältä, kun pistetään kitalakeen. Mutta muuten menee ihan ok.. Pari päivää keittoa.. :)
1 poistettu hammaskirurgisella. Siellä oli tosi helppoa. Aikamoinen toimenpide siinä, että joutui puremaan sellaista tuppoa 2 tuntia leikkauksen jälkeen. Oli vähän hankala oli kun verta tihkui ja ei voinut sylkeä kun piti purra tiukasti tuppoa.
Sitten piti olla vielä varovainen ettei hyytymä irtoa. Voi tulla tosi paljon verta. Mutta parani mulla hyvin kun uskoin ohjeita.
17 vielä lisää. Sairaslomaa tuli leikkauspäivä ja seuraava päivä.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 19:59"]
Kyllä se siitä ap! Laittaa sen verran "tujut" puudutukset, ettei tunnu missään! Tosin jos ylhäältä viisureita poistetaan, niin itse puudutuspiikki tuntuu vähän ikävältä, kun pistetään kitalakeen. Mutta muuten menee ihan ok.. Pari päivää keittoa.. :)
[/quote]
Jos hammaslääkäri painaa hetken ajan sormea tiukasti puudutettavaan kohtaan ei puudutuskaan tunnu yhtään. Minä pelkäsin just tuota kitalakeen puuduttamista, mutta tuolla tavalla ei tuntunut missään.
Minulta on myös otettu kaikki viisurit viime talvena. Hampaista ei ollut vaivaa, mutta ne alkoivat reikiintyä ikenien juuresta ja yhdestä löytyi poiston yhteydessä alkavaa tulehdusta. Poistot sujuivat hyvin eikä toipumisissakaan ollut ongelmia. Otin kuitenkin poistot torstai-iltapäiviksi ja perjantait otin ylityövapaata, joten sain toipua ihan rauhassa. Siinähän ne perjantait meni mukavasti sohvalla telkkaria katsellen ja jäätelöä sekä kiisseliä syöden.
Kaikki poistettu kerralla kunnallisessa. Yksi ei ollut edes kasvanut vielä. Ei turvotuksia ei särkyjä. 2 päivää sairaslomaa. Tämä 90-luvun alussa.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 20:07"]17 vielä lisää. Sairaslomaa tuli leikkauspäivä ja seuraava päivä.
[/quote][quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 20:06"]1 poistettu hammaskirurgisella. Siellä oli tosi helppoa. Aikamoinen toimenpide siinä, että joutui puremaan sellaista tuppoa 2 tuntia leikkauksen jälkeen. Oli vähän hankala oli kun verta tihkui ja ei voinut sylkeä kun piti purra tiukasti tuppoa.
Sitten piti olla vielä varovainen ettei hyytymä irtoa. Voi tulla tosi paljon verta. Mutta parani mulla hyvin kun uskoin ohjeita.
[/quote]
Arvaa miltä tuntui kun kaikki neljä vietiin kerralla. Ei voinut sylkeä eikä niellä tupot suussa. Pää ylös ja odottaa että sylki valuu kurkkuun.
Ai niin.. Sit sellanen kannattaa tehdä, että otat huonon tyynyn ja tyynyliinan.. Tai sitten suojaat sen jollain paksulla tummalla (esim mustalla) pyyhkeellä. Itse ainakin "kuolasin" ihan kiitettävästi sekä sylkeä että verta parina yönä.. Meni tyyny pilalle, kun en tajunnut suojata sitä ennakkoon.. Ei lähtenyt veri kokonaan pois.. Vaikka eihän se sieltä tyynyliinan alta näy.. Mutta silti..
t:nro 14
ps. Kuumat juomat ehdottomasti pannassa seuraavat pari päivää. Itse en uskonut, ja join heti seuraavana päivänä kahvia.. Rupes heti vuotamaan.. :(
Kaksi vedettiin, kaksi leikattiin, kaikki eri kerroilla. Leikkauspäivät olin sairaslomalla. Toisen leikatun hampaan jälkeen kuoppa ei ilmeisesti umpeutunut, koska kipuili, ja jouduin hakemaan päivystyksestä lääkesienen siihen kuoppaan. Kipu loppui siihen.
Kaksi vedetty. Kummankin jälkeen olin päivän saikulla,
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 21:21"]Kaksi vedetty. Kummankin jälkeen olin päivän saikulla, [/quote]
Koska työ on hyvin fyysistä.
Karkasi, sori.
-24
On, kaikki neljä. Alahampaat lähtivät vetämällä, ylähampaat piti leikata. Leikkausten jälkeen naama oli hurjan näköinen ja kipu aika kova, niistä tuli sairaslomaa 3 vrk.
On poistettu. 1 meni helposti. 2 leikattiin, kun olivat osittain puhjenneita. Toinen niistä ei meinannut millään irrota. Oli aivan kamalaa ja kesti kauan. 3 päivää muistaakseni sain sairaslomaa.
Ei, kun en ole suostunut. Useaan kertaan on ehdotettu, mutta kun eivät mitenkään vaivaa eikä ole reikiintyneet, olen sanonut ei. Eikä ole vielä 40 vuoden ikään mennessä vaivanneet. Ei vaikka alhaalla ovat vain osittain puhjenneet.
Minulta kaikki otettu pois. Yksi oli niin mätä että meni palasiksi ja oli vaikea saada pois, mutta kyllä se sitten lähti kun tarpeeksi kauan hammaslääkäri taisteli. Mitään pahempia kipuja ei minulla ollut sen jälkeen. En ottanut kertaakaan edes buranaa operaation jälkeen.
Ja vuoden sisällä kaikki poistettiin.
Ylhäältä toinen. Pelotti ihan hurjasti, kun muutenkin pelkään hammaslääkäriin menemistä. Lääkäri oli kuitenkin ymmärtäväinen ja puudutti todella hyvin, kokeili välillä että tuntuuko ja puudutti uudelleen. Käski ilmoittamaan jos tuntuu yhtään kipua poiston aikana. Lähti ihan helposti.
Poski oli kyllä todella turvoksissa, mutta särkylääkkeiden (sain reseptin mukaan) ansiosta ei ollut kipuja. Ekan päivän valui välillä verta/hyytymää, mutta seuraavana olisin ollut jo täysin työkunnossa, vaikka turvotusta vielä olikin.
Kaikki 4, ei sairaslomaa. Muuten ok, mutta mädän haju suussa ainakin pari viikkoa. Yhden hampaan otti hammaslääkäri itselleen, kun sanoi, että näyttää sitä muillekin, ei ole koskaan nähnyt niin isoa.
On poistettu YTHS:llä vetämällä molemmat viisaudenhampaat ylhäältä, eri kerroilla tosin, ja hyvin sujui!
Itse toimenpide kesti aika vähän aikaa eikä sattunut yhtään. Pidin poskella ohjeen mukaan kylmään jonkun aikaa ja otin samana päivänä muutaman burana 600, jota hammaslääkäri määräsi poiston yhteydessä. Ja purin sitä tuppoa poistokohdan päällä, jotta pääsi hyytymään hyvin. Kummallakaan kerralla poski eikä naama turvonnut, enkä tuntenut kipua. Ja hyvin parani muutenkin! :)
Viisaudenhampaiden poistaminen pelotti ennakkoon aika paljon, mutta osoittautui hyväksi kokemukseksi. Osittain kokemukseen voi vaikuttaa se, että mahdollisten kipujen pelossa varasin aikaa toipumiseen ja annoin itselleni luvan vaan olla ja parannella. Sitten kun kipuja i tullutkaan, oli kiva "potea" sohvalla boksilta sarjoja katsellen ja syöden pehmeitä ruokia, kuten rahkaa ja jädeä :D
Työkyvystä sen verran, että ainakin yths:llä hammaslääkäri on aina poiston jälkeen kysynyt onko töissä, ja on kirjoittanut aina sairauslomaa, jos on. Ja on kehoittanut ottamaan rauhassa pari päivää, ja urheilla ei ole saanut myöskään pariin päivään. Mielestäni tämä on hyvä, parantuu haava paremmin.
Viisaudenhammas kasvoi väärään suuntaan leukaluun sisällä. Piti poistaa leikkauksella -kivaa!
Kaikki poistettu ja hyvin meni.. Ei ole jäänyt mitään kummempaa mieleen.
Ylhäältä poistettu, kun kasvoi poskeen ja hankasi. Alhaalla ei ole puhjenneet, ikä 59v. Tiukassa oli ylhäällä, mutta ei tarvinnut leikata. Edesmennyt Pentti Happonen lahdessa oli lääkäri, avasi ikkunan ja ravisteli välillä käsiään:)
Särky oli aika ikävää pari päivää.