Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistähän mahtaa johtua pollyannismi?

Vierailija
18.08.2014 |

Millaiset tekijät saavat sen aikaan?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakonomainen positiivinen ajattelu. Ja Rhonda Byrnen kirjojen lukeminen

Vierailija
2/22 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pollyannismi on pakonomaista positiivista ajattelua, mutta mua kiinnostaa, mistä se johtuu. Siis psykologisesti.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta äitini oli sellainen ja itsekin olen ollut. Ei suostu uskomaan mitään pahaa kenestäkään. Maailma on kaunis paikka ja jokainen ihminen on hurmaava. Rikollisuutta ei ole oikeasti. Näin ajatteli äitini.

Vierailija
4/22 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mistä johtuu, mutta sellaisella ihmsiellä elämä on kyllä mukavampaa. Että todella toivoisin saavani tartunnan.

Vierailija
5/22 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap otan osaa, täällä on näitä lillukanvarsista jankkaajia. Valitettavasti en kuitenkaan osaa sinun kysymykseesi vastata. Olen kuitenkin netissä törmännyt yhteen sellaiseen ja on muuten pirun rasittavaa, kun mikä tahansa pahuuskin yritetään selittää parhain päin. Sama ihminen - oman kertomansa mukaan - ei koskaan kyennyt selvittämään exänsä kanssa ongelmia, koska ei halunnut/osannut/pystynyt puhumaan niistä.

Vierailija
6/22 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En löytänyt googlettamalla juurikaan tietoa, siksi kyselen.

Ap

Vierailija
7/22 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 12:20"]En tiedä, mistä johtuu, mutta sellaisella ihmsiellä elämä on kyllä mukavampaa. Että todella toivoisin saavani tartunnan.

[/quote] tai sitten sellasta ihmistä käytetään paljon hyväksi :(

Vierailija
8/22 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 13:21"][quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 12:55"]Toisin sanoen vältetään negatiivisten asioiden hyväksymisen tuomaa epämieluisaa tunnekokemusta.

[/quote]

Miksi noin mutkikas lause? Yritätkö kuulostaa hienommalta kuin oletkaan? Eikö riitä "vältetään negatiivisten asioiden tuomaa epämieluisaa tunnetta"? Mitä sana 'hyväksyminen' tuolla välissä tuo lisää lauseeseen? Ihan kuin negatiiviset asiat eivät olisi epämieluisia ilman että ne hyväksytään.

ohis

[/quote] no itse asiassa juurikin niin, eli negatiiviset asiat voi myös vain kieltää jolloin ne eivöt ole epämieluisia. Vähän niinkuin koko pointti tässä.

Vierailija
9/22 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 12:22"]

En löytänyt googlettamalla juurikaan tietoa, siksi kyselen.

Ap

Mistä sitten olet löytänyt ylipäänsä tuon termin? Onko se edes virallinen vai keksitkö sen itse vai luitko jostain kirjasta siitä?

[/quote]

Vierailija
10/22 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole sitä mistään löytänyt, vaan aina joskus törmännyt siihen. Kyllä se taitaa olla ihan"virallinen", terveyskirjastossakin on artikkeli, mutta ilman tunnuksia en pääse sitä lukemaan.

Ap

Vierailija
11/22 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mistäköhän. Kyse on egon defensseistä, esim. kieltämisestä. Tosiasiat tiukassa paikassa kielletään, että koherenssi säilyy. Toisin sanoen vältetään negatiivisten asioiden hyväksymisen tuomaa epämieluisaa tunnekokemusta.

Vierailija
12/22 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh, terveysportista ei löytynyt mitään tietoa :( Minuakin alkoi kiinnostamaan tarkemmin!

Vierailija
13/22 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 12:55"]

No mistäköhän. Kyse on egon defensseistä, esim. kieltämisestä. Tosiasiat tiukassa paikassa kielletään, että koherenssi säilyy. Toisin sanoen vältetään negatiivisten asioiden hyväksymisen tuomaa epämieluisaa tunnekokemusta.

[/quote]

Ei tarvitse kiihtyä. Mua kiinnostaisi vielä vähän syvällisemmin tietää, millaiset asiat aiheuttavat sen, että tällaiseen defenssiin pitää turvautua.

Ap

Vierailija
14/22 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyt väärästä paikasta. Mammat ovat kyynisiä ihmisiä.

Vierailija
15/22 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 13:03"]

[/quote]

Ei tarvitse kiihtyä. Mua kiinnostaisi vielä vähän syvällisemmin tietää, millaiset asiat aiheuttavat sen, että tällaiseen defenssiin pitää turvautua.

Ap

[/quote]

Kun  termi ei ole virallinen, kyselet turhia. Älä esitä kiltti virallisena terminä jotain, jonka olet täältä aihe vapaalta lukenut. Itsekin muistan, kun yhdessä ketjussa irvailitiin yhtä tomppelia Pollyannaksi, tosin tilanteessa, jossa naiivi keskustelija kertoi jättäneensä siivoamatta kaiken kodissa, jotta mies heräisi siihen, että vaimo tekee kaiken. Mitään muuta lähdettä en itse termille tiedä ja siinäkin yhteydessä sitä ei käytetty kaiken hyvänä näkemisen valossa vaan naiivin tyttökirjan sankaritar -henkisen uhmakkuuden kuvailuun.

PollyAnna  tulee ylipäänsä tyttöjen PollyAnna-kirjoista. Käsitteen ytimeen pääsee siis lukemalla näitä kirjoja.

Terveysportilla naruttaminen oli höhlä yritys saada termi kuulostamaan jotenkin "tieteelliseltä".

Vierailija
16/22 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 13:08"]

[/quote]

Ap

[/quote]

Kun  termi ei ole virallinen, kyselet turhia. Älä esitä kiltti virallisena terminä jotain, jonka olet täältä aihe vapaalta lukenut. Itsekin muistan, kun yhdessä ketjussa irvailitiin yhtä tomppelia Pollyannaksi, tosin tilanteessa, jossa naiivi keskustelija kertoi jättäneensä siivoamatta kaiken kodissa, jotta mies heräisi siihen, että vaimo tekee kaiken. Mitään muuta lähdettä en itse termille tiedä ja siinäkin yhteydessä sitä ei käytetty kaiken hyvänä näkemisen valossa vaan naiivin tyttökirjan sankaritar -henkisen uhmakkuuden kuvailuun.

PollyAnna  tulee ylipäänsä tyttöjen PollyAnna-kirjoista. Käsitteen ytimeen pääsee siis lukemalla näitä kirjoja.

Terveysportilla naruttaminen oli höhlä yritys saada termi kuulostamaan jotenkin "tieteelliseltä".

[/quote]

Mitä sä hyvä ihminen höpötät?

Ap

Vierailija
17/22 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se virallinen termi.

pollyann(a)ism e, pollyannism ‑en r (Eleanor Porterin romaanin Pollyanna-nimisen päähenkilön mukaan) psyykkinen puolustuskeino, jota käyttävä henkilö kieltää todellisuuden ikäviä puolia ja uskoo sokeasti asioiden olevan hyvin

Vierailija
18/22 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 13:09"]

[/quote]

Ap

[/quote]

[/quote]

Ap

[/quote]

No todista, että termi on virallinen. Itse en ole törmännyt siihen kuin kerran täällä av:lla. Eli kun toinen keskustelija ei Terveysportista löytänyt mitään koskien termiä, vaikka muistelit sieltä siitä lukeneesi, niin ehkä on syytä olettaa, ettei termiä ole lainkaan vaan sinäkin olet lukenut siitä lähinnä täältä. Eli onko se  virallinen termi vai ei? Jos ei, niin keskustelu on turha.

Sen sijaan voidaan keskustella siitä, mistä tarkemmin niemämätön ylenmääräinen asioiden näkeminen vain hyvässä valossa johtuu. Siihen joku jo vastasi, mutta sinun mielestäsi liian ilkeästi :D, mistä tietysti johtuu mieleen, koetko itsesi "pollyannaksi"

Vierailija
19/22 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 13:10"]

On se virallinen termi.

pollyann(a)ism e, pollyannism ‑en r (Eleanor Porterin romaanin Pollyanna-nimisen päähenkilön mukaan) psyykkinen puolustuskeino, jota käyttävä henkilö kieltää todellisuuden ikäviä puolia ja uskoo sokeasti asioiden olevan hyvin

[/quote]

Ok. Kiitos tiedosta, t. se keskustelija, joka epäili koko käsitteen olemassaoloa

Vierailija
20/22 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 13:13"]

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 13:09"]

[/quote]

Ap

[/quote]

[/quote]

Ap

[/quote]

No todista, että termi on virallinen. Itse en ole törmännyt siihen kuin kerran täällä av:lla. Eli kun toinen keskustelija ei Terveysportista löytänyt mitään koskien termiä, vaikka muistelit sieltä siitä lukeneesi, niin ehkä on syytä olettaa, ettei termiä ole lainkaan vaan sinäkin olet lukenut siitä lähinnä täältä. Eli onko se  virallinen termi vai ei? Jos ei, niin keskustelu on turha.

Sen sijaan voidaan keskustella siitä, mistä tarkemmin niemämätön ylenmääräinen asioiden näkeminen vain hyvässä valossa johtuu. Siihen joku jo vastasi, mutta sinun mielestäsi liian ilkeästi :D, mistä tietysti johtuu mieleen, koetko itsesi "pollyannaksi"

[/quote]

En ole maininnut Terveysportista mitään, keksit sen itse. Mä löysin sen sijaan Terveyskirjastosta linkin artikkeliin, mutta sitä ei pääse lukemaan ilman tunnuksia. AV:lla en ole koskaan törmännyt keskusteluun pollysnnismista.

Ap