Miten minimielarit nyt menikään??
Hei,
Auttaisiko joku tyhmää elatustuki / elatusapu asiassa?
Miten maksut minee silloin kun isä on maksukyvytön lastenvalvojan vahvistuksella? Eli kelaan mennyt ns. nollapäätös lasten isän maksukyvyttömyyden vuoksi.
Saan Kelasta Kelan Elatustuen - eli sen niin kutsutun mini-elarin.
Olen aina vaan lastenvalvojan määräaikaistapaamisessa allekirjoittanut nimeni tähän paperiin kun olen luullut, että kun ei kerran maksukykyä ole, niin ei voi mitään, vaikka lasten kulut olisivat kuinka suuremmat ( kuin minimielari)
Nyt sain kuulla Kelan virkailijalta, että jos lasten elatuksen suuruudeksi lasketaan lastenvalvojalla esimerkiksi yhteensä 500 € / kk ja josta isä on samaa mieltä ( siis samaa mieltä summasta, jota hänellä ei kuitenkaan ole varaa maksaa ) niin meneekö se tosiaan sitten niin, että jos lasten elatusmaksuksi lasketaan 500 €, eikä isällä ole maksukykyä, niin Kela maksaa mulle edelleen tämän "minimielarin" kahdesta lapsesta joka on se n. 300 € ja loput n. 200 € Kela perii isältä?
Nyt tähänastisia kelan maksamia elareitahan lasten isältä ei koskaan peritä takaisin, sillä hänellä on maksukykyyn perustuva, lastenvalvojan vahvistama päätös, eli nollapäätös.
Avusta ja neuvoista kiitollinen :) Ei vaan tajua näitä kiemuroita..
Kommentit (3)
Ei kun tuo 500 € oli isälle kahdesta lapsesta arvioitu summa.
En saa asumistukea omistusasuntoon.
Isä ei ole maksanut ikinä mitään kun saa nollapäätöksen puuttuvan maksukyvyn vuoksi. Siksi en ole aikaisemmin laskettanut elareihin lainkaan esim molempien harrastuksia ( n. 2000 € vuodessa yht ) ja joita isä kannattaa ehdottomasti.
-Ap
Kun elatuskyky on nolla, se on nolla ja Kela maksaa elatustuen. Jos elatuskykyä olisi esim. 100 euroa, maksaisi isä 100 ja Kela 50 ja risat euroa niin, että lopullinen summa on taas se elatustuen, 150 ja risat euroa, määrä. Eli jos isän elatuskyky on alle elatustuen tai alle verran, enempää et mistään saa.
Jos lapsen elatuksen määrä on 500 kuussa, se tarkoittaa sitä että siihen lasketaan se kelan elari, lapsilisä ja sitten sinun osuutesi elatuksesta. Isältä ei peritä mitään, sinä maksat itse lapsen elatuksesta 200 (500-150-150=200) joista osan saat asumistukena jos olet vähävarainen. Ihan reilua.