Vuokra-asunto ja kotivakuutuksettomuus.
Asun lasteni kanssa vuokralla. Olen luottotiedoton eli menetin rankassa avioerossa myös luottotietoni. Olen saanut asiani hoidettua, pääsin velkajärjestelyyn ja luottotietoni palautuvat kahden vuoden päästä.
Asiat siis ovat ihan kunnossa siltä osin.
Joulukuussa satuin näkemään samalla kylällä ison omakotitalon palon ja siitä lähtien tulipalon pelko on pyörinyt päässä - varsinkin kun en luottotiedottomana saa kotivakuutusta.
En uskalla kertoa vuokranantajalle ettei minulla ole kotivakuutusta koska olen yksityisellä vuokralla (hänellä siis monta vuokra-asuntoa kylläkin) ja pelkään että joudun tämän johdosta muuttamaan pois - koti on kuitenkin meille niin tärkeä kiintopiste ollut eron jälkeen eli olisi kauhee lapsillekin jos joutuisimme muuttamaan.
Nyt valvon öisin ja mietin että mitä tapahtuu jos tulee tulipalo. Koko ajan kotona haistelen että haiseeko palo ja olen pyytänyt lapsia ottamaan johtoja pistorasioista ukkosen pelossa.
Onko vuokranantajalla joku vakuutus asunnostaan pahimman varalta? Pitäisikö olla?
Jos pelkästään tämä luottotiedottomuus on niin valtava asia minulle, että häpeän sitä joka päivä. Joka päivä sitä mietin ja esim. lähimmät ystävänikään ei tiedä siitä. En halua enkä pysty siitä puhumaan missään enkä kellekkään. Odotan vain kun "tuomioni" on ohi.
Mitä voisin tehdä? Olen soittanut viiteen eri vakuutusyhtiöön, pyytänyt että saisin maksaa vakuutuksen etukäteen aina esim. vuoden kerrallaan mutta jokaisesta on tullut kieltävä vastaus.
Minulla on autovakuutus IFissä ja sieltäkin sain kieltävän vastauksen.
Vai odotanko vielä pari vuotta pelko perseessä ja toivon parasta..ilmeisesti :(
Muita?
Kommentit (14)
Jos luit viestini, niin en saanut. Viiteen eri firmaan soitin eikä se kuulemma ole heillä tapana kun ei ole luottotietoja.
Ota se kotivakuutus ja jo tänään!! Varmasti sen saa, kun maksaa etukäteen vuoden tai joitakin vakuutuskausia. En nyt oikein usko sinua, että muka et saisi. Onhan sinulla autovakuutuskin.
Vuokranantajalla ei tarvitse olla mitään vakuutusta vuokratulle asunnolle, eihän hän siellä asu vaan sinä! Kuvittele, jos tulipalon sijaan tulee vaikka vesivahinko ja alakerran asunto menee remonttiin. Sinä maksat sen.
Olennaisin asia jäi kertomatta, eli asumismuoto. Jos/kun/oletettavasti asut taloyhtiössä, niin yhtiö vastaa kiinteistön vahingoista ja kotivakuutuksesi irtaimiston vakuuttamisesta. Olennaisin asia minkä takia vuokranantaja vaatii kotivakuutuksen on sen vastuuvakuutusosa. Joissain tapauksissa saatat joutua korvausvastuuseen, jos aiheutat esimerkiksi alakerran asukkaalle vesivahingon.
Vuokranantajalla/kiinteistönomistajalla on kiinteistövakuutus, joka korvaa tiettyjä asioita, mutta ei tietenkään mitään irtaimistoa esim..
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 09:31"]
Ota se kotivakuutus ja jo tänään!! Varmasti sen saa, kun maksaa etukäteen vuoden tai joitakin vakuutuskausia. En nyt oikein usko sinua, että muka et saisi. Onhan sinulla autovakuutuskin.
Vuokranantajalla ei tarvitse olla mitään vakuutusta vuokratulle asunnolle, eihän hän siellä asu vaan sinä! Kuvittele, jos tulipalon sijaan tulee vaikka vesivahinko ja alakerran asunto menee remonttiin. Sinä maksat sen.
[/quote]
AP:lla tuskin on autovakuutusta. Liikennevakuutus varmaankin on, ja se onkin suunnilleen ainoa vakuutus minkä luottotiedoton saa kun se on lain mukaan pakko myöntää. Jos ei muuten niin maksamalla vuosi ennakkoon.
Jos tulee vesivahinko, on taloyhtiön kiinteistövakuutus luultavasti se mitä ensimmäisenä katsotaan ja siinä välissä sille vahingolle altistuneet käyttävät asioiden nopeuttamiseksi omaa kotivakuutustaan, jos sellainen on.
Asun rivitalossa eli mitään alakerran asukkaita ei ole.
Mutta miten ihmiseltä voidaan vaatia kotivakuutusta kun sellaista ei vaan saa?
Voisitko pyytää vuokranantajaa ottamaan irtaimistovakuutuksen ja maksaisit hänelle sen vaikka vuoden kerrallaan?
Olen luottotiedoton ja kamppailin juuri saman asian kanssa. Vuokranantajani tiesi luottotiedottomuudestani vuokratessaan asuntoa ja tiesi myös ongelmista kotivakuutuksen suhteen mutta vaati sen tai muuten vuokrasopimus olisi purettu.
Oletko kokeillut op:sta? Itse soittaessani sinne sain ohjeeksi tehdä selvityksen luottotiedoistani, syistä miksi ne ovat menneet ja kuvauksen nykytilanteesta jne (jos soitat, saat varmasti tarkemmat ohjeet) ja tämän tehtyäni minulle myönnettiin kotivakuutus.
Yritin monia muitakin paikkoja eikä mistään suostuttu vaikka olisin maksanut kerralla etukäteen. Tämän perusteella suosittelen siis lämpimästi op:ta :)
Yrittäisin sinuna kyllä uudestaan saada sen vakuutuksen. Soita ne firmat uudelleen läpi tai mene käymään konttorissa rahat mukanasi. Olet myös lastesi aiheuttamista vahingoista vastuussa, kuten potkupallolla särjetyistä ikkunoista ym. Kotivakuutukseen saa myös vastuuvakuutuksen, jolla voi riitatapauksissa saada osan oikeudenkäyntikuluista korvatuksi.
Vakuutusyhtiöt näkevät asian niin, että luottotiedoton on heille hyvin potentiaalinen huijari-riski, vaikka suurimman osan vakuutuspetoksista tekevät ihan perusjussit, joilta on jotain varastettu ja liioittelevat vahinkojakorvaushakemukseen kuitatakseen omavastuuosuuden.
Onko ap sun vuokranantaja missään vaiheessa sanonut/lukeeko esim vuokrasopimuksessa että se vakuutus pitää olla?
Onpas paska juttu. Itse asun Keski-Euroopassa, luottotiedot OK mutta tiedän tuttavapiiristä ihmisiä, joilla ne on menneet. Kyllä he ovat saaneet liikennevakuutuksen, kaskon ja kotivakuutuksen ihan normaalilla maksutavalla.
Mutta jos se ei sinulla onnistu niin kannattaisiko sopia vuokranantajan kanssa, että hän ottaa kotivakuutuksen nimiinsä ja sinä sitten maksat vakuutusmaksut hänelle?. On se kuitenkin aika tärkeä vakuutus eikä mitenkään kalliskaan...
Ihmettelen että olet ylipäätään saanut vuokra-asunnon yksityiseltä, todella moni sopimusehdoissa vaatii että vuokralainen ottaa vakuutuksen. Hyvä että olet kuitenkin herännyt siihen, että vakuutus pitäisi saada tavalla tai toisella. Mielestäni on todella kummallista miten pienellä osalla ihmisiä sellainen oikeasti on. Tietämässäni kerrostalon tulipalossa alle 10% asunnoista oli voimassaoleva kotivakuutus, voi vain kuvitella miten suuriin ongelmiin nämä muut asukkaat joutuivat.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 09:31"]
[/quote]
EI MAKSA!!! Naapuri joutuu itse maksamaan sen, mikä ei ole hänen vakuutukseensa kuuluvaa tai taloyhtiön vakuutuksessa.
Kai kotivakuutuksen saa kuk maksaa sen etukäteen. Se ei montaa kymppiä ole ja antaa myös turvaa lasten sähellyksiin.