Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ravintoköyhää ruokaa isoissa annoksissa - Vain Suomessa?

Vierailija
03.08.2021 |

Raflaava otsikko, mutta kuitenkin.

Esimerkkinä aamupala: vältellään sokerisia ja rasvaisia ruokia hinnalla millä hyvänsä, minkä seurauksena aamupalan pitää olla kooltaan valtava pitääkseen nälkää. Vaihtoehtona voisi juoda kermakahvin ja syödä vaikka yhden hillolla täytetyn, pienen croissantin.

Myös muuten vältellään kastikkeissa kerman ja rasvan käyttöä minkä seurauksena ruoka ei tee kylläiseksi yhtä nopeasti ja sitä pitää syödä enemmän. Samalla tavalla pidetään tarkasti huoli, ettei yhdelläkään aterialla saa liikaa esimerkiksi hiilihydraatteja suhteessa muihin aineisiin. Onko se vaarallista, jos vaikka suurin osa päivän hiilareista tulisi aamupalalla ja illallinen olisi esim. proteiinipainotteisempi.

Ajatuksia?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukava trolli. Kiva, että olet käynyt ulkomailla kerran tai kaksi.

Vierailija
22/38 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro nyt taas, kuinka on ihanaa juoda pari pulloa viiniä sun Espanjan lomallasi taas, kun sen viinipullon voi saada eurolla Lidlistä

Croissantin tilalla olisi voinut olla myös esimerkiksi mysliä tai munakas. Valitsin esimerkkiin croissantin hillolla, koska siinä on paljon sekä rasvaa että hiilareita.

Olen myös laiska matkustelija, mutta kuitenkin asunut lukuisissa eri maissa Suomen lisäksi. AP

Miksi aamupalalla pitäisi syödä croissantia? Sekö on terveellistä, paljon voita (tai transrasvoja) ja vehnäjauhoja? Myslissä myös usein paljon rasvaa ja sokeria. Moitit epäterveellisyyttä ja itse syöt epäterveellisesti.

Kokeile joskus, niin huomaat mitä tarkoitan. Energiaa tuossa voi olla ihan yhtä paljon/vähän kuin sinun kahdessa ruisleivässäsi missä on lisäksi voita, kinkkua, juustoa ja kurkkua sekä päälle 2dl rasvatonta ja sokeritonta jogurttia. Pitää kuitenkin nälkää yhtä hyvin, kun on ehtaa tavaraa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan ap n esimerkkiaamiaisessa ehkä vähän c vitskua hillossa. Ravintorikasta sitten kai.

Hiilareita kannattaa syödä illalla, niin nukkuu paremmin.

Mutta siis, ei vehnäjauhot, sokeri ja maitorasva mitenkään erityisen ravintorikkaita ole, vaan energiarikkaita.

Vierailija
24/38 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkialla maailmassa missä ihmiset ei itse joudu viljelemään on sama ongelma; ravintoköyhä ruoka on halvempaa kuin ravintorikas.

Vierailija
25/38 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko sanoa, että venäläinen aamiainen on kovaa kamaa. Kahvi ja leipä on peruskauraa, mutta lisäksi aprikoosi- tai kirsikkahillolla täytettyjä pasteijoja/viinereitä. Niitä kun veti pari ennen kurssien alkua, jaksoi kävellä koululle ja odotella puolenpäivän lounaaseen. Ruokavalio sisälsi muutenkin paljon rasvaa ja tuhteja aineksia, ei ollut kertaakaan nälkä ja vatsa toimi kuin unelma. Ja annoskoot suomalaisiin verrattuna pieniä, eli pöhötys ja täysi olo jäi pois.

Tätä juuri tarkoitan. AP

Vierailija
26/38 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro nyt taas, kuinka on ihanaa juoda pari pulloa viiniä sun Espanjan lomallasi taas, kun sen viinipullon voi saada eurolla Lidlistä

Croissantin tilalla olisi voinut olla myös esimerkiksi mysliä tai munakas. Valitsin esimerkkiin croissantin hillolla, koska siinä on paljon sekä rasvaa että hiilareita.

Olen myös laiska matkustelija, mutta kuitenkin asunut lukuisissa eri maissa Suomen lisäksi. AP

Miksi aamupalalla pitäisi syödä croissantia? Sekö on terveellistä, paljon voita (tai transrasvoja) ja vehnäjauhoja? Myslissä myös usein paljon rasvaa ja sokeria. Moitit epäterveellisyyttä ja itse syöt epäterveellisesti.

Kokeile joskus, niin huomaat mitä tarkoitan. Energiaa tuossa voi olla ihan yhtä paljon/vähän kuin sinun kahdessa ruisleivässäsi missä on lisäksi voita, kinkkua, juustoa ja kurkkua sekä päälle 2dl rasvatonta ja sokeritonta jogurttia. Pitää kuitenkin nälkää yhtä hyvin, kun on ehtaa tavaraa.

Puhut ravintoköyhyydestä ja croissant on ehtinyt tavaraa?

Vierailija
27/38 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_body_mass_index

Suomi on sijalla 102/196 lihavuudessa. Taitaa monella muulla maalla olla ravintoköyhempää ruokaa, jota pitää mättää enemmän.

Myös ylensyönti lihottaa. Ongelmana on kylläisyyden tunnistamisen vaikeus. Siihen voisi auttaa ravintorikkaamman ruoan syöminen pienemmissä annoksissa. Toisaalta en jaksa paasata täällä ylipainosta, vaan antaa ihmisten painaa ja näyttää miltä haluavat. Tarkoitus oli herättää keskustelua ravintoarvoista, ei tuomita ketään. AP

Ai niin kuin hillocroissantin? Tosi ravintorikasta :D

Vierailija
28/38 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

*ehtaa*

Vierailija
29/38 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ravintoköyhä voi olla väärä termi. Rautalangasta: Miksi syödä 2 vähärasvaista ja - sokerista croissanttia, kun voi syödä yhden perinteisen croissantin. Toki voi syödä mitä tahansa muutakin, mutta tässä esimerkissä käytän croissantteja.

Vierailija
30/38 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et käyttäisi väärin sanaa ravintoköyhää. Juuri mainitsemasi croissantti ja hillo on ravintoköyhää. Niissä on lähinnä energiaa, ei ravinteita.

Vähän menee vikaan, kun käytät sanaa tarkoittamaan juuri päinvastaista kuin mikä sen merkitys on.

Vierailija
31/38 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:llä menee nyt iloisesti kaksi asiaa sekaisin, ravintoarvot ja ruuan sisältämä energia. Henk.kohtaisesti en kyllä tajua miksi pitäisi syödä ravintoarvoltaan köyhiä ja paljon energiaa sisältäviä croissantteja, kun voi syödä sen sijaan ruokaa, jossa on vitamiineja, kivennäisaineita ja hyviä rasvoja.

Vierailija
32/38 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, termit menivät sekaisin. Kiitos asiallisesta korjauksesta. AP

Vierailija
33/38 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun tuo mainitsemasi croissantti on juurikin erittäin ravintoköyhää, mutta korkeaenergistä. Sellainen on väistämättä epäterveellistä ihmiselle.

Vierailija
34/38 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oikeasti sinun mielestäsi croissant hillolla on ravintorikasta ja ravintoarvoiltaan parempi vaihtoehto kuin kaurapuuro marjoilla tai ruisleipä kasviksilla??? Et taida itse ymmärtää ravinnosta mitään.

Vierailija
35/38 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavallinen lautasellinen kaurapuuroa ja kuppi kahvia pitää nälän poissa lounaaseen saakka ihan helposti, sekä minulla että puolisollani.

En nyt ihan ymmärrä ongelmaa.

No ei pelkkä hiilari pidä nälkää.

Vierailija
36/38 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis oikeasti sinun mielestäsi croissant hillolla on ravintorikasta ja ravintoarvoiltaan parempi vaihtoehto kuin kaurapuuro marjoilla tai ruisleipä kasviksilla??? Et taida itse ymmärtää ravinnosta mitään.

Ei aamupala ole päivän ainut ateria. /ohis

Vierailija
37/38 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavallinen lautasellinen kaurapuuroa ja kuppi kahvia pitää nälän poissa lounaaseen saakka ihan helposti, sekä minulla että puolisollani.

En nyt ihan ymmärrä ongelmaa.

No ei pelkkä hiilari pidä nälkää.

Oletko kokeillut? AP

Vierailija
38/38 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä hillo-croissant aamulla, olisi ällöttävää ja en saisi sitä alas. Toisaalta välttelen lisättyä sokeria iho-ongelmien takia ja hilloissahan sitä on ja myös croissantin tekemiseen on käytetty sokeria, niin eipä maistuisi koskaan tuollainen "pala". 

Söin hetki sitten neljän viljan puuroa, jossa oli erilaisia pähkinöitä, punaviinimarjoja ja mansikoita, sekä camelinaöljyä, kohta kahvia. Tällä jaksaa seuraavat neljä-viisi tuntia ja mielestäni on ravintorikkaampaa kuin ap:n aamupala ehdotus. Mutta toki jokainen saa syödä mitä haluaa ja mikä maistuu hyvältä henkilön mielestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan seitsemän