Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi hampaat pitäisi pestä aamulla?

Vierailija
03.08.2021 |

Eihän yöllä edes syödä mitään.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitan siis NUKKUESSA ei syödä

Ap

Vierailija
2/21 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Itse en ainakaan pese kuin illalla ja ei monta reikää näin keski-ikään mennessä ole ollut

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska aamulla suussa on krapulakeijun jättämä maku, joka haisee kanssaihmisillekin.

Vierailija
4/21 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suusi haisee paskalta siis myös elintapojen, ei ainoastaan puheiden takia. Hyvä tietää.

Vierailija
5/21 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska hammaslääkäri käskee.

Vierailija
6/21 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen aamulla koska suussa maistuu tunkkainen ja ällö maku.

Vierailija
7/21 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko koskaan haistanut kenenkään aamuhengitystä?

Vierailija
8/21 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska haiset muuten hirveältä.

Vierailija
9/21 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suu kuivuu yöllä ja siellä olevat hammaspeikot muhii. Aamupesu myös suojaa hampaita päivän syömisiltä.

Vierailija
10/21 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suu kuivuu yöllä, koska sylkeä ei silloin juuri erity. Yön aikana siis hampaan pintaa suojaava kiille pehmenee, ja kun sitten siemaiset vaikkapa lasillisen hapanta appelsiinimehua, se syövyttää huokoista hampaan pintaa voimakkaasti. Siitä niitä reiän alkuja alkaa syntyä.

Kun taas harjaat fluorihammastahnalla heti herättää, saat kiilteen taas kovaksi ja vahvaksi, eikä aamiainen syövytä hampaita niin pahoin.

Toinen asia on tietenkin vielä aamuinen epämiellyttävä hengityksen haju, jonka myös saa harjaamalla pois. Haju johtuu osin kuivumisesta ja osin bakteereista, joista ei täysin pääse eroon vaikka illalla kuinka harjaisi.

Vierailija
11/21 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suu kuivuu yöllä ja siellä olevat hammaspeikot muhii. Aamupesu myös suojaa hampaita päivän syömisiltä.

Ei muuten paljoakaan suojaa, jos sen hammastahnan huuhtoo suusta lopuksi. Moni tekee niin, vaikka ei pitäisi.

Vierailija
12/21 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja hampaat pestään ENNEN aamupalaa! Suurin osa ihmisistä ei älyä tätäkään.

Vierailija
13/21 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
14/21 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai odottaa vähintään puoli tuntia ennen kuin pesee hampaat aamupalan jälkeen, mutta parempi tietysti pestä ennen aamupalaa. 

Vierailija
15/21 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bakteerit haisee aamulla, kun sylkeä erittyy vähemmän nukkuessa. 

Vierailija
16/21 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei mielestäni tarvitsekaan, jos ei lähde koko päiväksi pois kotoa, eli on kotona. Tämä tapa on mun mielestäni tullu vaan sen takia koska yleensä oletetaan että kaikki lähtee kouluun ja töihin pois kotoa, joten on hyvä harjata ne ennen lähtöä koska kesken päivän ei voi. Mutta mitään Lääketieteellistä syytä en  minäkään löydä. Illalla harjaan, niin miksi aamulla pitäisi harjata taas? EI siinä välissä ole bakuja tullu. Harjaan vasta kun olen syönyt lounaan.

Vierailija
17/21 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei mielestäni tarvitsekaan, jos ei lähde koko päiväksi pois kotoa, eli on kotona. Tämä tapa on mun mielestäni tullu vaan sen takia koska yleensä oletetaan että kaikki lähtee kouluun ja töihin pois kotoa, joten on hyvä harjata ne ennen lähtöä koska kesken päivän ei voi. Mutta mitään Lääketieteellistä syytä en  minäkään löydä. Illalla harjaan, niin miksi aamulla pitäisi harjata taas? EI siinä välissä ole bakuja tullu. Harjaan vasta kun olen syönyt lounaan.

Tämä ei ole mielipidekysymys. Jos et usko niin juttelepa hammaslääkärisi kanssa. On fakta että hampaan kiille pehmenee yön aikana ja että aamupalan syöminen siinä tilanteessa vahingoittaa kiillettä. Fluori kovettaa kiillettä ja siksi sen käyttö ennen aamiaista on perusteltua.

Kyllä niitä ”bakuja” muuten on siellä suussa yöllä vaikka olisit kuinka illalla harjannut.

Vierailija
18/21 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en harjaa aamuisin. Tähän 40 vuoden ikään mennessä hampaissani ei ole vielä ollut yhtään reikää.

Hampaiden harjauksesta aamulla on mielestäni enemmän haittaa kuin hyötyä. Jos pesen hampaat aamulla ennen aamupalaa, osa ruuista/juomista (erityisesti appelsiinimehu) maistuu pahalta. Jos taas pesen hampaat aamupalan jälkeen, joudun hengailemaan kotona turhan panttina vielä puoli tuntia ennen kuin voin pestä hampaat (hammaslääkärin neuvo vältellä hampaiden pesua puoli tuntia aamupalani jälkeen). Talvella aamuinen hammaspesu vielä lisäksi kuivattaa huuliani ja suun ympäristöä turhaan.

Ja mitä hengitykseen tulee, totta kai aamuhengitykseni haisee. Mutta aamupalan jälkeen otan eukalyptuspurkkaa ja eipä haise enää. Olen varmistanut asian puolisoltani.

Vierailija
19/21 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en harjaa aamuisin. Tähän 40 vuoden ikään mennessä hampaissani ei ole vielä ollut yhtään reikää.

Hampaiden harjauksesta aamulla on mielestäni enemmän haittaa kuin hyötyä. Jos pesen hampaat aamulla ennen aamupalaa, osa ruuista/juomista (erityisesti appelsiinimehu) maistuu pahalta. Jos taas pesen hampaat aamupalan jälkeen, joudun hengailemaan kotona turhan panttina vielä puoli tuntia ennen kuin voin pestä hampaat (hammaslääkärin neuvo vältellä hampaiden pesua puoli tuntia aamupalani jälkeen). Talvella aamuinen hammaspesu vielä lisäksi kuivattaa huuliani ja suun ympäristöä turhaan.

Ja mitä hengitykseen tulee, totta kai aamuhengitykseni haisee. Mutta aamupalan jälkeen otan eukalyptuspurkkaa ja eipä haise enää. Olen varmistanut asian puolisoltani.

Ja sinun henkilökohtainen mielipiteesi tietysti kumoaa tieteellisen faktan? 

Vierailija
20/21 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sinun henkilökohtainen mielipiteesi tietysti kumoaa tieteellisen faktan? 

Minun henkilökohtainen mielipiteeni ei tietenkään kumoa yhtään mitään tieteellisiä faktoja. Kunhan vain perustelin, miksi minä en pese hampaitani aamuisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kahdeksan