Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinkkejä kun pikku massua vääntää

27.08.2006 |

Meidän terhakka neiti on nyt 2 vko katsellut maailman menoa ja opetellut syömään muutakin kuin vatsan antimia. Mulla riittää maitoa ihan hyvin eli tyttö syö 3h välein mutta yöllä joudutaan antamaan korviketta...kokeiltu tutteli sekä nun ja tutteli käytössä.

Mutta itse kysymykseni kuuluukin, onko mitään hyviä vinkkejä millä saisi neidin vatsan toimimaan niin ettei tarvitsisi turvautua esim. levolackiin tai vastaaviin tuotteisiin. Me on myös yritetty jumpata ilman kummempaa vastetta vaipparintamalla.

On vain niin sääli katsoa kun pienen on paha olla koska vatsaa kniippaa.

Kiiki ja tyty 2vko

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
27.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kokeiltiin kuplatonta mutta tuntui, että se vaan väänsi vatsaa enemmän. Jotkut tosin kokee siitä olleen hyötyäkin. Lisäksi syötin vauvalle maitohappobakteeria, en nyt muista nimeä. Apteekista kyllä tietävät. En osaa sanoa oliko siitäkään hyötyä. Mahavaivat loppuivat 3-4 kk ikäisenä.

Vanha kansa neuvoo nukuttamaan vatsallaan pylly pystyssä. Siitä saattais olla hyötyä?!

Vierailija
2/8 |
27.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi annatte yöllä korviketta? Miksi päädyitte tutteliin?

Meillä Tutteli aiheutti vatsaoireita.

Masun vääntämisiin vinkkejä, jotka ovat meillä auttaneet:

-jumppa; jalkoja masun päälle pumppaamalla

-kantelu " mahallaan" (isän) käsivarrella

-äidin maidoton/vähämaitoinen ruokavalio

-äidin luumujen syönti

-aika :)

Muita, mitä voi kokeilla:

-rela-tipat (eivät auttaneet meillä)

-vyöhyketerapia (ei kokeiltu)

En itse lähtisi kokeilemaan " lääkkeitä" , kuin vasta viimeisenä konstina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
28.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lumia-Typykkä

Annamme yöllä korviketta, koska mulla maitoa ei vielä riitä yösyöttöihin. Ja voit arvata onko hierottu sekä jumpattu.... kyllä vain, jos itse jumppaisin yhtä paljon niin olisin eri sutjakka typy. Ei vaiskaan kyllä jumppaamalla ilmoja tulee pihalle mutta kakka ei sitten millään meinaa tulla ja sitten kun neiti saa sen väännettyä niin maailma aukeaa.

Mä olen myös hieman huono lähtemään noihin lääkkeisin ja siksi olenkin utsimassa muita konsteja jotka olisivat muilla helpottaneet.

Tutteliin päädyimme...emme me päätyneet vaan se on kokeilussa ja nyt mies hakemassa apteekista jotain vastiketta, jonka pitäisi olla vatsaystävällisempää.... katsotaan kuinka meitin käy

Vierailija
4/8 |
28.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos ihan oikeasti on vatsavaivainen, eikä mitään normaaleja pikkunipristyksiä silloin tällöin, niin kyllä siinä tekee mieli etsiä helpotusta keinolla millä hyvänsä. Ja osalle sopii Tutteli, osalle Nan, riippuu tapauksesta.

Yksi asento, jossa meillä vauva saattoi jonkin aikaa rauhoittua oli siten, että mies istui sohvalla ja nosti jalat koukkuun sohvapöydälle tms. Vauva sitten puoli-istuvaan asentoon syliin(ei liian pystyyn)siten, että selkä nojasi miehen reisiin. Siinä sitten tv:tä katsellessa vaikka pumppaili vauvan jalkoja ja ilmaa tuli ulos välillä hyvinkin. Tai sitten vauva vaan löhösi siinä, tai sitten ei. :)

Helppo tietty näin jälkeenpäin sanoa, mutta niin pahat vatsavaivat oli, että ainoa kunnon " lääke" oli aika. Ei siinä asennot auttaneet, tietyn ajan päästä syönnistä alkoi huuto, vaikka itse en olisi syönyt yhtään mitään. Pitkiin kakkaväleihin, joista tuli jo ongelma, auttoi pysyvästi vyöhyketerapia ja se helpotti elämää huomattavasti, mutta sitä ei kai aivan pienenpienille voi tehdä.

Vierailija
5/8 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä huudettiin 3 viikkosesta illat ( kyse oli kylläkin kait koliikista), mutta ... meidän kokeilut:

-rela tipat, käytössä edelleen ( tyttö 4kk )

-minun hyla/ laktoositon ruokavalio

-en juonut kahvia ja lopetin purkan jauhamisen, joita kului paaaljon!

-ja viimeiseksi VYÖHYKETERAPIA; josta TODELLA HYVÄT kokemukset!Ekoilla kerroilla vaivat pahenuivat, mutta 5 käynnin jälkeen huudot loppuivat kuin seinään ja tilalle tuli iloinen pikkutyttö!

Jaksamista!

Vierailija
6/8 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on edelleen käytössä, koska jos jätän jonkun annoksen väliin, niin heti alkaa vatsaa vääntämään. Alan piakkoin kuitenkin vähentämään annoksia.

Rela-tipoista ei ollut meille hyötyä eikä vyöhyketerapiasta (tosin kävimme vain kolme kertaa. Kaksi ekaa kertaa auttoi, mutta kolmannen jälkeen huusi aika paljon. Lähdimme sen jälkeen kahdeksi viikoksi reissuun, joten syöhyketerapia loppui meidän osaltamme siihen)

Jos se kakan tuleminen on se ongelma, niin kannattaa kokeilla varovasti kuumemittarin työtämistä rasvan kanssa pyllyyn, monella tää on auttanut. Meillä ongelmana oli nimenomaan ilmavaivat.

Tytteli-83 ja Ella 2,5kk

Vierailija
7/8 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin...tuo 3h syöttöväli päivällä on aika harva, minulla päivällä on aina ollut pienen vauvan syöttöväli 1-2h, yöllä ehkä tuo 3h. Etenkin yöllä olisi tärkeä imettää, koska se edistää maidontuotantoa parhaiten. Kannattaa juoda myös paljon esim. kivennäisvettä.

Kun vatsavaivat ovat noin kovia, kannattaisi ihan systemaattisesti kokeilla eri keinoja. Ruoka-aineet kannattaa ensin tutkia, ne kun vaikuttavat suoraan vatsan toimintaan. Esim. tytöllenne voi sopia huonosti lehmänmaidon sisältämä maitoproteiini, jota korvikkeissa tietysti on. Eli ensin yrittäisin kokeilla joitain päiviä ilman maitotuotteita itsellä ja tietysti mahd. vähän korviketta, josko se yhtään helpottaisi tilannetta. Jos helpottaa, kannattaa yrittää jättää lehmänmaito pois vauvalta ja sinulta joksikin aikaa. Usein suolisto kypsyy ajan kanssa paremmin sietämään kaikkea, ja lehmänmaitoa voi kokeilla myöhemmin tietysti uudelleen, mutta pikkuiset ovat vielä todella herkkiä kaikelle.

Jos tämä ei toimi, oma ruokavalio syyniin. Oman vauvani vatsavaivat parantuivat vehnän, rukiin ja ohran poisjättämisellä. Muita yleisiä ovat soija, kananmuna, herne, suklaa, kahvi, sitrushedelmät yms. Systemaattisesti jos jaksaisi viikon vältellä kutakin -tai kaikkia kerralla ja sitten lisätä - ja katsoa onko lapsen voinnissa mitään eroa. Jos ei, tietää ainakin kaiken yrittäneensä ja on helpompi siirtyä apteekkilääkkeiden pariin kun tietää ensin kokeilleensa.

Vyöhyketerapia voi myös auttaa, tai deetippojen vaihto toiseen merkkiin, maitohappobakteerit tai oman ruokavalion monipuolistaminen (esim. kasvirasvoja kannattaa syödä tarpeeksi). Pienistä kun ei ikinä tiedä onko kyseessä pieni vai iso asia, joka vaivoja aiheuttaa.

Tsemppiä joka tapauksessa, vaikka et jaksaisi kokeilla yhtään mitään, aika nuo vaivat viimeistää parantaa!

T:Akane

Vierailija
8/8 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Meillä nyt 5,5 kk tyttö, jolla on ollut ihan pienestä saakka todella hankalat vatsavaivat. Meillä on edelleen käytössä Rela-tipat, joista on ollut jonkin verran apua. Apua toi myös hermoratahieronta ja viimeisenä Cuplaton-tipat. Cuplatonit otin käyttöön vasta 3 kk:n ikäisenä, kun niin monet ovat sanoneet etteivät ne ole auttaneet, mutta meillä auttoivat. Yksi hyvä kotikonsti on ollut lämpöhaude vatsan päälle, kun oikein pikkuisella vääntää masusta. Käytin silmähauteeksi tarkoitettua kaurapussia, jonka lämmitin mikrossa (auttoi kummasti myös kipeille rinnoille). Nyt alkaa vatsavaivat jo vähän helpottamaan.