Miten voitte asua vuokralla?
Taas eräs tuttavani kertoi että yksityinen vuokranantaja alkoi lisäillä kesken määräaikaisen sopimuksen lisäehtoja. Siis aivan älyttömiä, tyyliin kello 21 jälkeen ei saa kuulua inahdustakaan vaikka hiljaisuus tulee vasta klo 23. Vuokranantaja asui itse naapurissa, joten valvonta pelasi.
No eihän se lapsiperheeltä onnistunut, joten tämän ja muiden älyttömien ehtojen perusteella saivat häädön. Lukot vaihdettu eikä tietoa missä tavarat ovat - vuokranantajan mukaan ne on jo viety kaatopaikalle. Eivät saa takuuvuokraa takaisin koska asunto on "tuhottu". Olen käynyt heidän asunnollaan 2vk ennen tähä lukkojen vaihtamista ja ainoa "vika" jonka näin oli likainen vessanpönttö.
Vuokranantaja on uhkaillut jalkojen katkomisella, vankilassa olevalla aviomiehellään, moottoripyöräkerhoilla.. Tuttava soitti yhden nauhan minulle missä tämä vuokranantaja huorittelee, uhkailee ja kiristää.
Oikeuteenhan he menevät ja tulevat voittamaan, mutta onhan se paha paikka nelihenkiselle perheelle aloittaa "pohjalta". Eikä tämä ole ensimmäinen tuttava joka kertoo vastaavista vuokranantajista.
Miten te ihmiset kestätte?
Kommentit (38)
Me asutaan eläkeyhtiön asunnossa, ei tommosia ongelmia..
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 21:03"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 21:03"]Hyvin tässä on mennyt 21 vuotta samassa vuokrakämpässä.
[/quote]
Siinä ajassa olisit jo lunastanut sen itsellesi..
[/quote]
Kansaneläkkeellä se olisi ollut hieman hankalaa, luulen mä. :)
Me on asuttu 28 vuotta samassa kaupungin vuokra-asunnossa eikä ole mitään hinkua muuttaa pois.
Mikä kumma siinä on, että joillekin ihmisille ei vain mene päähän se, että emme saa asuntolainaa 250.000 mikä on minimi millä saisi sen perheasunnon. En ryhdy mihinkään asuntohelvettiin teini-ikäisen, taaperoikäisen, koiran ja miehen kanssa, jossa kaikki asutaan pienen pienessä kolmiossa, tai kaksiossa. Joten näin Helsingissä asuessa, ei saada tarpeeksi lainaa, jotta voitaisiin ostaa se bunkkeritalo Itä-Helsingistä, tai Itä-Vantaalta. Sorry, kaikki eivät voi asua jossakin muuttotappiokunnassa. Itselläni on aivan ihana työyhteisö, ja vakituinen, varma työpaikka, ja en asunnontakia ryhdy muuttamaan työyhteisöäni huonompaan; koska on lottovoitto saada hyvä, mielenkiintoinen työ, jossa on mukavat ja reilut työkaverit, ja kiva, asiantunteva esimies... Mies sellaisella alalla, että työtä ei edes löytyisi helposti, on sellainen vähän erikoisempi ammatti ja koulutustausta.
Joten asumme kaupungin vuokra-asunnossa suht edullisesti, koska emme saa säälliseen asuntoon asuntolainaa mistään pankista (minulla palkka 2000 eur brutto, ja miehellä 2800 euroa brutto). Meillä ei ole vain omistusasuntoon varaa pk-seudulla. Siksi asumme vuokralla.
Kaupungin vuokra-asunto kivalla paikalla helsingissä, 620e ja 60e viimeisen päälle remontoitu huoneisto, ylin kerros. Viihdytään! ps. olen asunut omistusasunnoissakin, mutta tämäkin toimii meille hyvin.
Olen koko aikuisikäni asunut vuokralla eikä ole ollut tuollaista. Nyt asmm asunnossa, jota meillä ei olisi ikipäivänä varaa ostaa. Vieressä on lisäksi huippukoulu, johon on jonossa asti tulijoita muualtakin, jos vain paikkoja vapautuu. Aluekin on ideaali ja vuokra on Helsingin mittakaavassa edullinen (jopa hieman alle alueen kaupungin asuntojen vuokrien).
Omistusasuntoa emme saa, koska emme pysty pienipalkkaisina säästämään omaa osuutta, meillä ei ole antaa reaalivakuutta eikä ole takaajia. Lisäksi emme saisi niin isoa asuntolainaa, jotta pystyisimme ostamaan tarpeeksi ison asunnon perheellemme. Joten vaihtoehtoja ei ole.
Mies on pilannut raha-asiansa, eli on luottotiedoton ja velkainen, mä taas kotiäiti, joten ei ole varaa eikä mahdollisuutta omaan. Asutaan yksityisellä osaketalossa, vuokranantajamme on kaupungin valtuustossa, ja vaikuttanut hyvältä tyypiltä tähän asti.
vvo yms on ihan hyviä. huolto pelaa ja kaikessa rauhassa saa asua. yksityistem kanssa on varmasti vähän enemmän säätöä ja riskipeliä.
Ei ole yksikään vuokranantaja ollut mitenkään kummallinen, kaikki on aina sujunut hyvin. Tykkään olla vuokralla, en tarvitse omistusasuntoa mihinkään. Muutan todennäköisesti kaupunkia taas parin vuoden sisällä.
Olen opiskelija. Minulla on opintolainaa. Minulla ei ole säästöjä. Miten saisin asuntolainaa?
Ihan helposti ja mukavasti kun ei sekaannu ollenkaan yksityisten vuokraamiin asuntoihin. Mulle ei omistusasuminen passaa, olen sen verran vapaa sielu. Olen muuttanut viimeisen 15 vuoden aikana 11 kertaa milloin minkäkin perässä. En halua myöskään jämähtää vakituiseen työsuhteeseen vain siksi että on pakko omistaa ympärillä olevat seinät. Tällä hetkellä olen opiskelija, onnistuisi jos täytyisi asuntolainaa lyhentää.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 21:03"]Hyvin tässä on mennyt 21 vuotta samassa vuokrakämpässä.
[/quote]
Nuorena vuokralla asumisen ymmärrän. Mutta 21 vuotta, typeryyden huippu. Näillä koroilla olisit maksanut oman pois. Mutta kukin tyylillään.
Olen 59 vuotias, ja asunnot olleet täysin omia jo kaksikymnentä vuotta.
Ihan tiedoksi, että valtaosa Suomen vuokra-asunnoista ei ole yksityisessä omistuksessa. Esim. pääkaupunkiseudulla joka viides asunto on kunnan vuokra-asunto, siihen Satot ja VVO:t jne. päälle. Ei tarvitse pelätä mielipuolisia ehtoja.
Hyvin voidaan, kiitos vaan ap kysymästä! Tälläkin hetkellä asutaan mukavassa asunnossa rauhallisella alueella. Vuokranantaja vaikuttaa olevan täysin ok ja vuokralla asuessa pääsee asumaan sellaisiin asuntoihin, joita ei koskaan olisi varaa ostaa omaksi. Olen asunut mm. Kaivopuistossa vuokralla ja voin kertoa, että paljon mielummin lihotan vuokraemännän rahapussia kuin asun ankeassa betonilähiössä omistusasunnossa jossain Vantaan perukoilla.
En muuttaisi yksityiseen tosta syystä. Nyt asutaan SATO:lla ja muutetaan kohta kaupunkin asuntoon. Ostetaan oma kunhan saadaan se laina.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 21:52"]
[/quote]
Idiootti, KAIKKI eivät SAA sitä asuntolainaa, kun ei ole takaajia, ja pienet tulot! Esim. sairaseläke, tai työttömyysrahalla ei SAA mitään lainaa. Piste. Yksinkertainen idiootti olet, kun et ymmärrä, että KAIKILLA ei vain ole palkkatuloa, tai se palkkatulo on liian pientä saadakseen asuntolainaa markkinoilta.
Nuorena vuokralla asumisen ymmärrän. Mutta 21 vuotta, typeryyden huippu. Näillä koroilla olisit maksanut oman pois. Mutta kukin tyylillään.
Olen 59 vuotias, ja asunnot olleet täysin omia jo kaksikymnentä vuotta.
[/quote]
No onneks mun vuokranantaja on ihan tavallinen järkevä mies. Asuu 600 km päässä, joten ei käy edes kyyläämässä.