Luottotietojen menetys
Olen taistellut rahojeni kanssa velkakierteessä 5 vuotta ja nyt en enää jaksa. Luottotiedot menevät, en enää selviä. Miten paha asia se tulee olemaan?
Kommentit (13)
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 21:25"]Et saa avattua uutta nettiä ilman etumaksua ja ... Oiskohan ne siinä ollut? Nykyään niin monelta lähtee luottotiedot niin pienestä, ettei enää ole väliä.
[/quote]
Nykyisessä tilanteessa palveluntarjoajat ovat itse asiassa vielä tiukempaa luottotietojen kohdalla.
Et saa lainaa, puhelin tai nettiliittymiä, et vakuutuksia, vuokra-asunnon saanti heikkenee..
Ehkä vähän vaikeampi vuokrata kämppää yksityiselt. Ei juuri oikeastaan mitään. Älä huoli
Minulla ei ole luottotietoja. Tilaaminen laskulle on poissuljettua, vakuutuksen hommaaminen asuntoon oli työn takana, asunnon sain yllättävän helposti (tosin saattoi olla tuuria pelissä), mutta kyllähän aika ajoin tulee tilanteita jolloin nuoruuden hölmöilyt ketuttaa ja lujaa. Mutta itsepähän kuoppani kaivoin, tästä ei pääse kuin ylöspäin.
Ap, anna niiden luottotietojen mennä! Velkakierre katkeaa ja pääset keskittyyn siihen olennaiseen - velkojen poismaksuun.
Olen ollut kanssasi samassa tilanteessa. Päätin heittää hanskat tiskiin ja annoin luottotietojen mennä. Ennen tätä pidin huolta, että asun vuokralla asunnossa mistä ei pidä muuttaa pian pois, ja että kaikki vakuutukset, netit ja puhelinliittymät oli kunnossa. Nyt makselen ulosottoon maksusuunnitelmalla (eli ei oteta suoraan palkasta, olen sopinut ulosottomiehen kanssa että maksan aina itse suoraan sen) velkojani pois ja penniäkään ole lisää saanut. Maksan aina kaikki vuokrat jne ajallaan. On ollut todellinen kasvun paikka - olen oikeasti oppinut käyttämään rahaa ja tajunnut, että velalla eläminen on vaan aivan uskomattoman typerää. Okei, en saa tilattua verkkokaupoista laskulla, mutta se on oikeastaan vaan hyvä asia. Nyt rahaa elämiseenkin riittää paljon paremmin! Ja mikä parasta, velat lyhenee koko ajan ja uutta ei tule. Kyllä ne luottotiedot sieltä joskus palaa, mutta ei tämä normaali elämää haittaa kyllä oikeastaan mitenkään, kun on vaan tarkkana ja pitää asioistaan huolta.
Jep! Ei hätää, olet viisi vuotta kamppaillut velkakierteessä, luottotietojen menetyksessä on se hyvä puoli ettet ainankaan sen aikana lisää aikaa. Lusit häiriön kanssa 2-4 vuotta ja se on siinä. Asunnon saanti yksityisiltä markkinoilta vaikeutuu, mutta ei ole mahdotonta. Muuten kaikista asiosita olen selvinnyt hyvin, ja sen asunnonkin saanut lopulta ilman hirveitä hankaluuksia.
Ota rauhallisesta, älä hätäile. Voimia sinulle, tiedän minkälaista tuo rahahelvetissä pyöriminen on. Ja nyt vielä ehkä hieman oletan kun sanon, että velkasi eivät ole varmaan kuitenkaan sadoissatuhansissa euroissa vaan summissa joiden maksaminen on vielä ihan mahdollista eli vaikeuksien kautta voittoon! Älä ruoski liikaa itseäsi vaikka tietysti vastuussa veloistasi oletkin ja ne on maksettava.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 21:27"]
Et saa lainaa, puhelin tai nettiliittymiä, et vakuutuksia, vuokra-asunnon saanti heikkenee..
[/quote]
Paitsi prepaid-liittymiä.
Noh, jos sulla on kämppä+vakuutukset+puhelinliittymät jo hankittuna, niin tuskin tuut huomaamaan että luottotiedot oot menettänyt.
Harmittaa vaan, miten pitkä aika menee ennenkuin ne siistiytyy mutta itepähän oon asiat sössiny. Velat maksettu jo vuos sitten, mutta luottotiedot taitaa palautua vasta parin vuoden päästä. Eipähän tuu tehtyä heräteostoksia laskulle, joka on hyvä juttu vaan :-)
Anna luottotietojen mennä, eihän se hyvä juttu ole, mutta kyllä siitä ovat muutkin selvinneet. Niin selviät sinäkin, kun tulevaisuudessa yrität pistää taloutesi kuntoon.
Ja AP, itselleni se päätös siitä, että luottotiedot saa mennä toi yöunet takaisin. En murehdi enää raha-asioita ollenkaan, koska maksan sen yhden summan ulosottoon joka kuukausi (+peruslaskut, vuokran jne). Enää ei ole laskukasoja ja kiveä rinnan päällä, enkä valvo öitäni tämän asian takia.
- 7
Et saa avattua uutta nettiä ilman etumaksua ja ... Oiskohan ne siinä ollut? Nykyään niin monelta lähtee luottotiedot niin pienestä, ettei enää ole väliä.