Pomo läpsäisi pepulle - teenkö rikosilmoituksen?
Läpsäsi pepulle kun olin tyhjentämässä astianpesukonetta työpaikalla toimiston taukohuoneessa. Ketään muuta ei ollut paikalla näkemässä tätä. Hän on jo pitkän aikaa katsellut minua sillä silmällä töissä, ja kerran on lähestynyt viestitse. En ole antanut vastakaikua, en minkään vertaa. Olen naimisissa ihanalle miehelle ja 2 lapsen äiti. Aivan yllättäen löi avokämmenellä pepulle ja vihelsi, jonka jälkeen lähti pois paikalta. Mitä ihmettä? Olen ollut shokissa koko aamupäivän, ja en ole voinut kertoa tästä kenellekkään. Teenkö rikosilmoituksen vai mitä teen? Tämähän on seksuaalista ahdistelua, eikö olekkin? Voinko saada korvauksia? En usko että toivun koskaan tästä enää tehdäkseni töitä tuossa työpaikassa. KAMALAA. Mitä teen, apua!?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Nämä kommentit todistaa että metoo -kampanjaa todellakin tarvitaan yhä edelleen! Oksettaa, että ihmisten suhtautuminen on edelleen tällaista. "no eihän tuo nyt mitään ole, yksi läpsäisy vain". "kuitenkin itse kerjäsit". "keksitty tarina, en usko".
Ketään ei kosketa ilman lupaa, ikinä. Toisen koskeminen ilman lupaa on seksuaalista ahdistelua ja siitä pitää saada rangaistus. Eli rikosilmoitusta kehiin, jopa siitä yhdestä läpsäisystä, muuten tuollainen ei lopu!
Hitsit, meidän miesjohtaja kerran kosketti mua ystävällisesti hartiasta.
Oisko mun pitänyt tehdä hänestä ilmoitus?
Itselleni tapahtui noin pari vuotta sitten. Yllätyin tapahtuneesta täysin, mutta en suuttunut. Seuraavissa pikkujouluissa pantiin.
Ala liimailla vimmalla kuvatarroja ja teippiä mieheen joka läpsäisyn jälkeen. Juokse perässä niiden kanssa pitkin käytäviä. Huuda että siitäs saat takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Olisin vaan tirvassu lärviin. Mitäs tuosta muuta.
Ystäväni teki näin: väläytti mairean hymyn jatyrkkäsi takamuksensa pomon etumusta vasten.
Pomo kävi kiihkeänä iholle, jolloin nainen tarttui toisella kädellä kravatin ohueen päähän, toisella solmuun ja kiskaisi kunnolla.
Ei lähennellyt toista kertaa.
Tiedän tunteen. Minua pomo kouraisi ryhmäkuvauksen aikaan takaa alakerrasta. Olisin tirvaissut, mutta kaikki olisi mennyt kuvaan. Nyt vasta tajusin, että olisinkin saanut hyvää todistusaineistoa. Tosin se tapahtui toistakymmentä vuotta sitten, ennen metoota. Tapahtuma kuitenkin silloin tällöin nousee mieleeni. Ja tekohetken aikaan se lähinnä hävetti. Kunnioitus miehiä kohtaa kyllä katosi tyystin - mitä kakaroita! Ikävää tällainen on myös siksi, että meidän on pakko käydä töissä ja tämän koettuaan haluaisi hakeutua pois työelämästä.
Ehdotan, että otat asian esiin kehityskeskusteluissa, kyselyissä, kahvikeskusteluissa, ym. niin, että työpaikallasi tapahtuu seksuaalista häirintää. Varaa aika työterveyteen ja puhu psykologin kanssa. Käy huoletta usein ja työajalla.
Tarinasi on hyvin uskottava, vaikka ukot(kakarat) täällä toista esittää.
Tsemppiä!
Meillä pahimmillaan saa potkut. Seksuaalinen häirintä on ihan erikseen kielletty ja siihen puuttuminen ohjeistettu.
Itse tirvasin takaisin ja annoin mustan silmän. Kertoi kaikille lyöneensä johonkin kaapin oveen tms.
Vierailija kirjoitti:
Oksensiko kettu koloon?
Onko fitnesskuningas linjoilla?
Kylläpä oli törkeä teko.Rikosilmoitus aivan välittömästi ja ehdottomasti.
Täydellisessä maailmassa tekisin rikosilmoituksen mutta tosi asia nyt vaan on, niin kuin olet näistä palstan kommenteista jo huomannut, että jos on sanaa sanaa vastaan, naista ei uskota. Tosi asia on, että tekemällä ilmoituksen tulet aika suurella varmuudella menettämään työpaikkasi ja mahdollisesti pomo myös pilaa maineesi niin ettet saa enää alan töitä muualta, ainakaan samasta kaupungista. Ällö pomo saa luultavasti jatkaa omassa työssään ja ainakin mieskollegat uskovat häntä.
Eli mieti oletko valmis siihen että tuon seurauksena menetät työpaikkasi. Jos et ole valmis siihen niin pidä huoli ettet jatkossa joudu pomon kanssa kaksin ja jos joudut niin silloin aina nauhoitat tilanteen. Nauhoittaminen on sallittua mutta julkaisu ei.
Kannattaa selvittää kuka on esimiehen pomo ja käydä kertomassa tälle tapahtuneesta. Esimies kiistää todennäköisesti kaiken, mutta joutuu jatkossa olemaan varuillaan, koska seuraavaa valituksen tekijää jo uskottaisiin.
Tai sitten vain tilaisuuden tullen kourit esimiestä haaroista, ja jos hän yrittää valittaa siitä, sanot luulleesi läpsäisyn olleen aloite. Jätät jutun tottakai vain kourimiseen. Pääasia on osoittaa esimiehelle, ettei sinulle tehdä jotain ilman vastavuoroisia seurauksia.
Meidän työpaikalla kaksi naista tekivät työsuojeilmoituksen tällaisesta pepulle taputtelijasta. Molemmille oli riittänyt se yksi kerta. Onneksi uskalsivat ensinnäkin kertoa kokemastaan toisilleen ja vielä ilmoittaa asiasta. Hieno juttu. Käpälöitsijä oli kyllä itse aika raivoissaan.
Vierailija kirjoitti:
Laita LSD:tä sen aamukahviin.
Etenkin jos on joku tavallista tärkeämpi kokous luvassa muutaman tunnin kuluttua.
Ota rohkeasti ja pyydä puheenvuoroa seuraavassa infotilaisuudessa ja kysy siinä kaikkien kuullen asiasta.
Kysy pomolta viattomasti, että kuinka tuollaisessa tilanteessa tulisi menetellä, jos jollekulle yleensä tehtäisiin noin?
Pomo voi sitten kertoa oikeista toimintatavoista.
Toki otat ja kerrot aikomuksestasi luottamusmiehelle ja kaikille muillekin työkavereille, että eivät jää huvista osattomaksi.
Näin niitä ennen hoidettiin asioita.
Entisessä duunissa pomo ahdisteli minua. Sanoi suoraan mitä haluaa. Kerroin, että olen naimisissa ja aion pysyä naimisissa, koska rakastan miestäni ylikaiken. Pomo sanoi, että ei sen tarvi tietää. Olin mitähh. Ei onnistu ja lopeta. Sanoi, että niin sinähän tavoittelet ylennystä johtotehtäviin. Olin joo.. No, tässä olis sauma toteuttaa unelma ja saat paremman palkankin. Yksi kerta ja paikka on sinun ja maksan enemmän mitä maksetaan. En suostunut. Olin lähes paniikissa ja kerroin miehelleni. Mies oli mitä veetua. Asiat meni niin, että kun en suostunut, niin olinkin paikan surkein duunari ja sain potkut. En voinut todistaa mitenkään hänen käytöstään. Sain lähteä ja lähdin mielelläni.
Meni muutama vuosi eteenpäin ja minun nykyinen työpaikkani oli tekemässä liikekumppanuutta tämän herran kanssa. Sanoin suoraan mitä ehdotteli minulle ja miksi sain potkut. Nykyinen pomo skippasi yhteistyön välittömästi. Ei mennyt edes tapaamiseen. Kun ex pomo oli tiedustellut miksi jarrut meni päälle, kun firmani on nousussa, niin nykyinen pomo oli vastannu, että en itse usko nousuun.
Nykyinen pomoni on suoraselkäinen mies ja sanoi, että ei ikinä tee bisnestä tollasen kanssa maksoi mitä maksoi. Sinä olet nyt oikeassa paikassa ja teet hienoa työtä. Pomo sanoi, että tässä firmassa ei katsota sormien läpi minkäänlaista ahdistelua tai muuta. Kaikki työntekijät on samalla viivalla ja tasa-arvoisia. Jos joku kokee epätasatarvoa, niin sen on parasta kantautua minun korviini.
Kamalaa! iik!