Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä kasveja olet kasvattanut hedelmien siemenistä?

Vierailija
16.08.2014 |

Meillä on kattoon kasvanut seitsenvuotias avokadopuu ja maailman rumimpia kaktuksia pitaija- hedelmistä (http://fi.wikipedia.org/wiki/Pitahaya). Japaninmispelin siemenet ovat juuri itäneet, saas nähdä käykö niiden kanssa samoin kuin avokadon että pitää harkita isomman asunnon ostamista  :D http://fi.wikipedia.org/wiki/Japaninmispeli

Jostain syystä en ole koskaan onnistunut kasvattamaan mangoa tai papaijaa. Kiiviäkin tekisi mieli kokeilla ensi keväänä- onko joku onnistunut?

Ai niin, kirskikansiemenkin on nyt itämässä, enää tarvitsee odotella parikymmentä vuotta niin pääsee herkuttelemaan  ;)

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon onnistunut ihan puiksi kasvattaa mangoja, avocadoja, persimoneja, greippejä ja taateleita. Mangoja ja avocadoja oon lilluttanut vesilasissa ihan useita viikkoja ja sitten vasta multaan, muut törkännyt suoraan hedelmästä multaan.

Vierailija
22/27 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvattakaa bataatti. Laitoin mukulan kyljelleen multaan ja kauan kyllä kesti itäminen. Olisko luomubataatti sitten ollut parempi kasvattaa?

Tuli hieno köynnöskasvi ja hyvin on säilynyt talven yli. Sisäkasvina on talvehtinut.

Käsittääkseni bataatti tuottaa myös satoa. Varmaan kasvuhuoneeseen ja kunnon mullassa. Silloin köynnökset pitää leikata, jotta mukuloita kehittyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateellinen ilmoittautuu, kaksi avocadoa kasvattanut puolen metrin piiskoiksi ja sitten kuolleet. Ananasta olen koittanut kolme kertaa, epäonnistunut aina, siis lehtiosasta en siemenestä.

Kai sitä taas innostun kokeilemaan, kun luen muiden onnistumisia.

Vierailija
24/27 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kateellinen ilmoittautuu, kaksi avocadoa kasvattanut puolen metrin piiskoiksi ja sitten kuolleet.

Just tää, on kyllä niin raivostuttavaa. Kunpa edes yhden saisi pidettyä elossa :) Haaveena on joskus omakotitalo jossa viherhuone, luulen että avokado saattaisi viihtyä jos saisi viettää talven hieman viileämmässä, muttei pakkasessa kuitenkaan.

Vierailija
25/27 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riemastuin viime kesänä kokeilemaan, mitä kaikkea saisin itämään...

Tällä hetkellä on vielä hengissä:

2 ananaskirsikkaa, joista toinen on surkea pikku rimpula ja toinen jo aika iso

2 karambolaa, joista toinen näyttää sille, että nyykähtää piakkoin

2 guavaa

4 omenaa (uusiseelantilaisia omenoita, eivät tarttenet mitään kylmäkäsittelyä tms.)

5 kumkvattia, joista osa on aika kärsivän näköisiä

1 sitruuna (2 siementä iti, mutta toinen kuoli nuorena)

7 granaattiomenaa, jotka ovat aika luikeroita, mutta kasvavat innokkaasti. Osa tiputti lehtensä talvella, mutta alkoi melkein samantien tekemään uusia silmuja

7 passionia, jotka kasvaa aika rehottamalla

Näitä on kaikkia, paitsi sitruunaa, ollut enemmänkin, mutta olen niitä lahjoitellut vähän ympäriinsä.

Parhaiten mun hoidolla tuntuu pärjäävän granaattiomenat, passionit, sitruuna ja se isompi ananaskirsikka.

Lisäksi sain itämään mm. papaijaa, mutta sain myös tapettua joka ikisen...

Tässä lähipäivinä olisi tarkoitus laittaa vielä mandariinia, vadelmaa (marokkolaista) ja kääpiögranaattiomenaa(huijausta, ostosiemeniä) multaan :)

Vierailija
26/27 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on parivuotias, metrinen avokado ja kolme oikein terhakkaa pikku sitruunapuuta. Vesimelonia kokeilin viime keväänä ja alku olikin oikein lupaava, mutta juuri ennen kuin olisin ruvennut siirtämään niitä pihalle kasvihuoneeseen, taimet vain kupsahtivat. Pidin niitä eteläikkunalla, jotta valoa olisi tarpeeksi, mutta ehkä paikka oli sitten kuitenkin liian paahteinen. Viime keväänä sain itämään myös kuivatusta taatelista otetun siemenen, mutta ei siitä nyt ihan palmun näköistä tullut. Siemenestä kasvoi ihan tajuttoman pitkän ajan päästä yksi sellainen pitkä korsi, joita yleensä on tuon puun lehdissä viuhkana monta vierekkäin. Ja sitten se syyspimeillä kuivui pois. Kuivatuista taateleista sanotaan, että niitä säteilytetään säilyvyyden parantamiseksi eikä niiden siksi pitäisi edes itää. Olisiko sitten siitä jokin mutaatio aiheutunut?

Vierailija
27/27 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitruunoita, mandariineja ja appelsiineja on ollut useampia vuosien varrella, mutta muutoissa ne ovat saaneet aina siipeensä ja kuolleet. Vesimelonin siemenestä sain joskus pari metriä pitkän roikon, joka kuoli loman aikana. Nyt purkissa on kaksi omenan siementä, jotka olivat alkaneet itämään jo omenan sisällä. Ai niin, kaksi paprikaa on ollut nyt kolmatta vuotta pullojukan juurella ja tehnyt useita paprikoitakin. Nytkin siinä on lähes oranssi n. 7 cm kokoinen paprika ja kukkia. Pitää mennä joku päivä kunnon kauppaan ja katsella hedelmiä siemenet mielessä, ihan hauskaa puuhaa tämä on. :)