Miten sanoa ystävälle:lopeta se krääsän tuominen!
Minulla on aivan ihana ystävä, mutta ongelmana on jatkuva krääsän: pehmolelujen, maljakoiden, kynttilänjalkojen,epämääräisten "huumori" esineiden, enkeleiden etc. kantaminen kotiini.
Jos olen kutsunut hänet kylään, näitä esineitä saattaa tulla aika monta yhdellä kertaa.
Kotini on minimalistinen ja haluan sen sellaisena pitääkin, mutta ystäväni ilmeisesti kokee tyhjäntilan syndroomana, joka pitää heti täyttää ties millä rojulla. MÄ EN HALUA.
Hän on senverta herkkä persoona, että pahastuisi jos sanoisin suoraan, että älä tuo minulle mitään kippoja ja kuppeja, pehmolelujakin ällöän.
En voi heittää niitä menemäänkään, sillä ihmettelisi missä hänen tuomansa ihanat ja suloiset tavarat ovat!!
ARGHHHH!
Miten selvitä loukkaamatta???
Kommentit (16)
Jos et kehtaa päin naamaa sanoo ni laita ystävälles viesti asiasta ja koitat selittää kiltisti ja ymmärtäväisesti ja voithan viel kirjottaa viestin loppuun että toivottavasti et pahottanut mieltäs.
Mielestäni tuo idea että on hyvä että kaveri tuo vain itsensä ja se riittää, on hyvä :-) Luulisi että kaverillekin voisi tulla hyvä mieli tästä. Ja toki että jos kaveri kokee että jotain on pakko tuoda niin sanot vaikka että leikkokukat ovat kivoja. Jos et itse tykkää niistä kukista mitä hän tuo niin nehän kuolee joka tapauksessa eikä sun tarvii niitä katsoa kuin viikon :-)
Tsemppiä - meille anoppi rahaa tavaraa ja kirppislöytöjään. Kaikki mahdollisimman halvalla ostettuja, tietenkin. Toki tämän ymmärrän kun hänellä ei ole rahaa mutta ärsyttää että hän senkään 5 euron laittaa johonkin joka menee samantien kiertoo / roskikseen kun hänellä itsellään olisi ollut huomattavan paljon enemmän tarvetta tuolle viidelle eurolla kuin meillä?
Ei kai kukaan kehtaa kysellä missä se ja se esine on? Mulla oli samantapainen kaveri, joka roudasi kotiini milloin mitäkin täysin tarpeetonta roinaa. Myin ne kirpparilla pois ja hyvin menivät kaupaksi.
Kehu ystäväsi huomaavaisuutta mutta pahoittele, ettei teille mahdu enempää tavaraa. Ehdota, että ystäväsi toisi kukkia, viiniä tai syötävää sen sijaan.
Minä en sanoisi mitään, myisin vain rojut kirpparilla.
Itse olen sanonut suoraan kavereille, että pidän tavara/krääsä -ideologiaa vastenmielisenä ja että minulle on luksusta se, että on vain ne esineet ja asiat, joita tarvitsen ja jotka miellyttävät minua. Kaikki muu on turhaa, enkä toivo yhtään lisää esineitä. Kahvipakettikin olisi mieluisempi tuliainen, kuin jokin toisarvoinen ja ruma esine.
Kasaa rojut laatikkoon ja lahjoita ne vuosittain joulun alla seurakunnan joulumyyjäisiin. Myyjäistuloilla tuetaan oman kunnan perheitä, lapsia ja nuoria.
Sano sille, että oot aloittanut jonkun tavaranpoistoon liittyvän projektin. Tyyliin "jokaisesta uudesta esineestä lentää kaksi esinettä roskiin, joka päivä pitää heittää jotain pois". Toivottavasti sitten älyää olla hetken kantamatta krääsää.
Et laita esille. Itse en ikinä sisusta kotiani muiden mieliksi. Rumat lahjat päätyvät kaappiin ja roskiin. En moiti vaan kiitän kyllä nätisti.
Koita sanoa asia mahdollisimman nätisti ja hellävaraisesti? Enemmän hän loukkaantuisi jos vain jättäisit laittamatta esille mitä hän tuo, luulisin. Herkkäkin ihminen yleensä ymmärtää kun vaan kauniisti sanoo.
Minulla on sama ongelma. Miksi jengin pitää kantaa näitä omasta mielestä söpöjä pehmoleluja aikuiselle ihmiselle tuomisena?
Tois kukkia (niistä pääsee eroon jos ei tykkää), syötävää jos ei halua viiniä tuoda... onhan näitä.
Sanot vain frendille, että et viitsis tuoda mitään , ihan hyvä kun tulet itse.
Selitä sille, että ei enää mahdu esille nää tavarat.
Ei niitä ole pakko esille laittaa. Myy kirpparilla, jos ahdistaa. Itse en ole ainakaan koskaan mennyt toisen kotiin kyselemään, että missäs se antamani lahja x on, kun ei näy.
Keskustele asiasta yleisellä tasolla. Aloittele vaikka siitä, miten katsoit himohamstrausdokkaria ja siinä oli ihan hirveet määrät rojua, millä ei tee mitään. Siitä sitten pikkuhiljaa johdattele keskustelua lähemmäs omia käsityksiänne turhasta ja tarpeellisesta tavarasta ja väliin juttua ääripäistä, kuten minimalismista. Kuuntelet, mitä kaveri on mieltä ja tuot oman näkemyksesi esille ja vältät osoittamasta kaverille suoraan, ettet tykkää hänen tuomista rojuista. Ehkä hän tajuaa hyvän keskustelun päätteeksi, mitä mieltä olet tavaroista ylipäänsä ja ehkä muistaa sen seuraavan kerran, kun näkee niin ihanan nallen, joka on pakko ostaa kaverille. Tai sitten ei tajua eikä muista. Yrittää kannattaa ensin nätisti ja sitten vähän enemmän ohjaillen, jos tuo keskustelu ei tuo tulosta.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 15:48"]First world problems taas.
[/quote]
On täällä turhempiakin aloituksia. Ei luulisi olevan sinulta pois, jos kysyy tällaistakin asiaa. Ihanaa, että oma elämäsi on niin täydellistä, että voit toisten "ongelmia" vähätellä.