Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaanhoitaja / lääkäri, miltä tuntuu antaa alkion / sikiön

Vierailija
16.08.2014 |

elämän lopettava "aborttipilleri" tai suorittaa kaavinta? Tietäen että tuo toimenpide on peruuttamaton.

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä, kuinka pitkä vuoro on takana, paljonko on vielä edessä, mikä on yleinen mieliala, olenko syönyt kunnon aamupalan tai lounaan... Toimenpiteenähän nuo ovat aika yksinkertaisia, ja vaikkapa luomen poisto kuumottaa paljon enemmän. Minusta mahdollisuus aborttiin on hyvä ja tärkeä asia, enkä pidä aborttia minään moraalikysymyksenä. Jos jotakin, liian harva hakeutuu keskeytykseen, vaikka resursseja hyvään vanhemmuuteen ei selvästikään ole.

Vierailija
2/40 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

hävetkää alapeukuttajat

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluaisitteko oikeuden kieltäytyä? tiesittekö, että sellainen kansalaisaloite on käynnissä?

Vierailija
4/40 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks jotkut alapeukuttaa

Vierailija
5/40 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe tarvetta hoitohenkilökunnan mahdollisuudelle kieltäytyä abortin teosta. Jos abortin tekoon ei halua osallistua, ei pidä erikoistua gynekologiksi tai opiskella kätilöksi/hakeutua sairaanhoitajana sellaisiin tehtäviin, että abortin tekoon pitää osalistua. Työtehtävien kuuluu olla kaikille samat.

Vierailija
6/40 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 10:21"]

haluaisitteko oikeuden kieltäytyä? tiesittekö, että sellainen kansalaisaloite on käynnissä?

[/quote]

Mun työssäni on mahdollista olla osallistumasta prosessiin eettisistä syistä. Mielestäni se oikeus pitäisi olla kaikilla, mutta sitten on huomioitava, että ei kannata hakeutua sellaisiin tehtäviin jossa tämä on ihan arkipäivää. Esim. naistentautien leikkausosastolle toivoisin töihin vain sellaisia, jotka eivät tätä oikeuttaan haluaisi käyttää, koska muuten menee vaikeaksi järjestää sujuva toiminta.

Itse ajattelen niin, että niin kauan kun laissa on määritetty oikeus aborttiin sosiaalisilla syillä tai tietyillä lääketieteellisillä syillä, ei ole minun asiani kieltäytyä siksi, että se tuntuu minusta kurjalta. Joku sen AB1-lomakkeen aina kirjoittaa, ja joku toinen sen kaavinnan tai lääkkeellisen keskeytyksen tekee. Se, että minä kieltäydyn, aiheuttaa prosessiin ylimääräistä vaivaa ja tekee siitä aborttiin turvautuvalle raskaamman. Se ei ole tarkoituksenmukaista eikä oikein. Minun tehtäväni on hoitaa oma osuuteni mahdollisimman hyvin, hienotunteisesti ja tehdä kaikkeni, jotta tämä ihminen ei joudu turvautumaan samaan ratkaisuun toiste. Siksi osallistun raskaudenkeskeytysprosessiin, vaikka periaatteessa vastustan (kevyin) sosiaalisin syin tehtyjä keskeytyksiä.

Olen lääkäri ja työskentelen opiskelijaterveydenhuollossa, eli osallistun keskeytysprosessiin tekemällä lähetteitä ja jälkitarkastuksia.

Vierailija
7/40 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten työtä, mutta kerran tuli 19v tyttö joka nauroi sen olevan jo kolmas kerta...silloin vähän järkytti että miten tunteettomia ja vastuuttomia ihmisiä on.

Vierailija
8/40 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 10:51"]

Muuten työtä, mutta kerran tuli 19v tyttö joka nauroi sen olevan jo kolmas kerta...silloin vähän järkytti että miten tunteettomia ja vastuuttomia ihmisiä on.

[/quote]

Onneksi nämä on tosi harvinaisia. Nostaa kyllä tunteet pintaan. :(

t. 9

Vierailija
9/40 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 10:51"]Muuten työtä, mutta kerran tuli 19v tyttö joka nauroi sen olevan jo kolmas kerta...silloin vähän järkytti että miten tunteettomia ja vastuuttomia ihmisiä on.

[/quote]

tässä esimerkki viestistä, josta en tiedä pitääkö ylä vai alapeukuttaa.

Vierailija
10/40 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 18:25"]

hävetkää alapeukuttajat

[/quote]

Miksi alapeukkua pitäisi hävetä?? Minä yläpeukutan viestejä, joiden kanssa olen samaa mieltä ja alapeukutan jos olen eri mieltä. Pitäisikö minun jotenkin hävetä sitä, että en ole samaa mieltä kaikkien kanssa?

Vierailija
11/40 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedättekö tapauksia, että joku olisi traumatisoitunut niin paljon ettei enää pysty töihin?

Vierailija
12/40 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko paskempaa työntekijää olla, kuin ihminen joka hakeutuu tiettyyn paikkaan töihin (sairaanhoitajila hyvä työtilanne ja varaa valita työpaikkansa!) ja sitten kieltäytyy työtehtävistä! Minäkin haluan oikeudun kieltäytyä ikävistä työtehtävistä, en tykkää kun joudun tekemään jotain raskasta. Haluan oikeuden vaikka pitää taukoa sillä aikaa kun muut tekevät minulle osoitetut työt.

Vierailija
13/40 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin haluan kuoria kermat päältä! Ehdottomasti oikeus kieltäytyä työtehtävistä jotka eivät ole kivoja!

Vierailija
14/40 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No suurinta osaa ei haittaa juuri sekään, että toisella puolella maapalloa joku lapsi kuolee juuri tätä lukiessasi nälkään. Mielestäni abortti on tuohon verrattuna paljon perustellumpi tilanne. Moni abortti tehdään äidille, jolla on sosiaalisia ongelmia ja jolla olisi vaikeuksia kasvattaa lasta. Jos lapsi syntyisi, moni abortin vastustaja haukkuisi perhettä sen ongelmista. Kun lapsi kasvaisi, syytökset kovenisivat sitä mukaa kun lapsen käytös menee huonompaan suuntaan: "tuo häiriköi koulussa", "tuo elää minun verorahoillani", "kaikki vangit ulkoistettava hirteen Venäjälle" jne.

Vierailija
15/40 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, raskas työ ja elämän lopettaminen ovat verrattavissa toisiinsa? Kumpikohan tuottaa enemmän ahdistusta??

Vierailija
16/40 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 15:33"]

Haluaisin ehdottomasti mahdollisuuden kieltäytyä. Itselleni on niin vaikeaa osallistua tuohon :(

[/quote]

Vaihda työpaikkaa.

Vierailija
17/40 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni näitä toimenpiteitä työkseen tekevän ei välttämättä tarvi millään erityisesellä tavalla pitää niistä, mutta en kyllä kannata oikeutta kieltäytyä. Kuten täällä on jo todettu sairaanhoitajat voivat helposti työllistyä ilman että joutuvat kyseisiä tehtäviä tekemää, ja se todella hankaloittaa töiden sujumista jos joku kieltäytyy jostain perustoimenpiteistä. Voin kuvitella että esim siivoojalle vessojen siivoaminen ei ole kaikkein mieluisinta työtä, usein se on varmasti vastenmielistä ja kuvottavaa, mutta jokainen joka siivoojaksi lähtee osaa varmaan arvioida todennäköisyyset siihen että niitä vessojakin pitää joskus siivota, ja jos se on täysin ylivoimaista , niin silloin ei pidä siivoojaksi lähteä tai ainakaan alkaa inisemään asiasta.

Vierailija
18/40 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 21:19"]Entä jos rakastaa nähdä vauvojen syntymisiä mutta ei halua tehdä abortteja?

[/quote]

Sitten oot väärässä työpaikassa. Oot kuitenkin työpaikkaa vastaanottaessa tiennyt työtehtäväsi ja allekirjoittamalla sopimuksen hyväksynyt ne. Ja et silti pystyisi työtäsi tekemään? Naurettavaa. Sama vapaus muillekin sitten kieltäytyä "ikävistä" työtehtävistä.

Vierailija
19/40 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se olisi kaikkien etu että olisi oikeus kieltäytyä?

-ei tarvitsisi ahdistua aborteista

-potilas tietäisi että hänen teko hyväksytään

Vierailija
20/40 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikin vaihtoehto on peruuttamaton - abortti mahdottomalta tuntuvassa elämäntilanteessa tai lapsen pitäminen. Ja näiden väliltä on paljon tapauskohtaista vaihtelua eli esim. keskeytyneen keskenmenon loppuunsaattaminen, tai abortti tai raskauden jatkaminen kun sikiöllä on havaittu esim. 18- tai 21-trisomia tai mittava niskaturvotus.

Ajattelen, että abortoitava alkio/sikiö ei ole vielä elinkelpoinen äitinsä ulkopuolella siinä vaiheessa, kun äiti tekee päätöksen raskauden jatkumisesta tai päättämisestä. Eli päätös on äidin. Päätös ei ole minun, koska äidin elämäntilanne ja ajatusmaailma eivät ole minun. Sen sijaan minun tehtäväni on koulutukseni ja kokemukseni nojalla tehdä niin kuin asiakas toivoo ja mitä hän ei itse osaa turvallisesti tehdä. Siinä minun tulee olla ammattilainen ja tehdä tarkasti kaikkeni, jotta toimenpide onnistuisi niin kuin sen tulee onnistua.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän seitsemän