Kaiken hyvinvoinnin perusta on uni
Jos saat riittävästi unta, on kaikki muutkin asiat helpompia. Jos et saa, on kaikki asiat vaikeampia.
Älä ainakaan tahallaan lipsu riittävästä unesta, kaivat itsellesi isoa kuoppaa.
Kommentit (18)
Näin painajaista viime yönä ja huusin ääneen. Onneksi ei tarvi mennä röihin, pientä aamupalaa ja uudestaan kohta vällyjen alle.
Lopeta ihan ensimmäisenä kahvinjuonti. Parantaa unenlaatua huomattavasti. Kaikki tutkimukset kahvin ’terveellisyydestä’ on huuhaata ja rahoitettu täysin antamaan tätä valtavaa bisnestä tukevia tuloksia.
Ai niin, mutta sekin on ’foliohattuilua’. Kokeilkaapa olla ilman. Vierotusoireiden lakattua tulette voimaan paremmin kuin aikoihin!!
Vierailija kirjoitti:
Vielä kun joku kertoisi, miten sitä unta saa riittävästi, kun heräilee vähän väliä aamuyöllä. Ap:llakaan tuskin on hyviä neuvoja tähän.
En ole ap, mutta mulla on neuvoja. Pidä kiinni säännöllisestä vuorokausirytmistä, huolehdi että makuuhuoneessa on pimeää, ja sopiva lämpötila (viileähkö, mutta ei kylmä), ole päivällä fyysisesti aktiivinen, ulkoile paljon, vältä illalla raskaita aterioita, älä käytä älylaitteita ainakaan tuntiin ennen nukkumaan käymistä, tarvittaessa pyydä lääkäriä kirjoittamaan pitkävaikutteista melatoniinia
Vierailija kirjoitti:
Lopeta ihan ensimmäisenä kahvinjuonti. Parantaa unenlaatua huomattavasti. Kaikki tutkimukset kahvin ’terveellisyydestä’ on huuhaata ja rahoitettu täysin antamaan tätä valtavaa bisnestä tukevia tuloksia.
Unitutkijoiden mukaan kahvia saa juoda aamulla, mutta jos illalla on vaikeuksia nukahtaa, voi kokeilla auttaisiko jos ei juo kahvia enää puolenpäivän jälkeen. Minulla ei ole mitään vaikeuksia nukahtaa, mutta heräilen aamuyöllä vähän väliä ja usein totean neljän-viiden aikaan, että nukkumisesta ei enää tule mitään. Siihen kahvi ei vaikuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä kun joku kertoisi, miten sitä unta saa riittävästi, kun heräilee vähän väliä aamuyöllä. Ap:llakaan tuskin on hyviä neuvoja tähän.
En ole ap, mutta mulla on neuvoja. Pidä kiinni säännöllisestä vuorokausirytmistä, huolehdi että makuuhuoneessa on pimeää, ja sopiva lämpötila (viileähkö, mutta ei kylmä), ole päivällä fyysisesti aktiivinen, ulkoile paljon, vältä illalla raskaita aterioita, älä käytä älylaitteita ainakaan tuntiin ennen nukkumaan käymistä, tarvittaessa pyydä lääkäriä kirjoittamaan pitkävaikutteista melatoniinia
Nuo neuvot on yleensä unen saantiin, minun ongelmani on aamuyöllä heräily, siihen nuo eivät auta. Paitsi ehkä pitkävaikutteinen melatoniini, mutta se taas aiheuttaa painajaisunia, niihnkään ei ole kiva herätä.
Totta!
En ole taaskaan nukkunut koko yönä, enkä ole mikään hyvinvoinnin ruumiillistuma kyllä mitenkään päin…
Etenkään henkisesti.
Krooninen nukahtamisen vaikeus niin en jaksa enää edes nauraa hyville neuvoille miten saa nukuttua. Lääkkeet on ainoa mistä on ollut apua. Niitä ei saa tarpeeksi eikä suomessa saa uniongelmiin luomulääkettä joka auttaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unitutkijoiden mukaan kahvia saa juoda aamulla, mutta jos illalla on vaikeuksia nukahtaa, voi kokeilla auttaisiko jos ei juo kahvia enää puolenpäivän jälkeen. Minulla ei ole mitään vaikeuksia nukahtaa, mutta heräilen aamuyöllä vähän väliä ja usein totean neljän-viiden aikaan, että nukkumisesta ei enää tule mitään. Siihen kahvi ei vaikuta.
Itse asiassa voi vaikuttaakin, kofeiini poistuu hitaasti elimistöstä ja vaikuttaa unen laatuun sekä lyhentää unta.
Vierailija kirjoitti:
Kokeiltu eikä kahvinjuonnin vähentäminen vaikuttanut mitenkään. Join vain aamukahvit toista kuukautta ja sain ihan yhtä huonosti unta kuin muulloinkin. Nämä lopeta kahvi tai muut yksinkertaiset keinot ovat yksinkertaisen ihmisen hyödyttömiä ehdotuksia.
Totta ja kemiallinen uni ei korvaa oikeaa unta. Kipujen/särkyjen vuoksi usein jää unet vähiin niin päivät kävelee zombina. Päivätorkut pakko ottaa, mutta onneksi ei varsinaisia suorituspaineita kun tk eläkkeellä.
Ei onnistu aikaisin nukkumaanmeno omalla kohdallani. Pieniä lapsia perheessä, joten ainoa mahdollisuus tehdä omia mielenkiintoisia projekteja, rentoutua ja ELÄÄ on vasta öisin. Jos menisin aikaisin nukkumaan, niin elämässä ei olisi muuta kuin jatkuvaa työtä.
Vierailija kirjoitti:
Arjessa kannatta tehdä jotain muutoksia jos hereäilee aamuyöstä mm. sänky, ruokailut, liikunta, some ym kannattaa laittaa syyniin.
Vierailija kirjoitti:
Ei onnistu aikaisin nukkumaanmeno omalla kohdallani. Pieniä lapsia perheessä, joten ainoa mahdollisuus tehdä omia mielenkiintoisia projekteja, rentoutua ja ELÄÄ on vasta öisin. Jos menisin aikaisin nukkumaan, niin elämässä ei olisi muuta kuin jatkuvaa työtä.
Mulla kanssa pieniä lapsia, olen yhden ja olen joutunut priorisoimaan unet omien juttujen edelle. Muuten jaksa tehdä mitään pakollisia ja olen väsynyt ja kamala äiti. Ei tätä kauaa kestä ja nopsaan ne muksut kasvaa ja itsenäistyy ja omaa aikaa tulee ihan päivälläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla kanssa pieniä lapsia, olen yhden ja olen joutunut priorisoimaan unet omien juttujen edelle. Muuten jaksa tehdä mitään pakollisia ja olen väsynyt ja kamala äiti. Ei tätä kauaa kestä ja nopsaan ne muksut kasvaa ja itsenäistyy ja omaa aikaa tulee ihan päivälläkin.
Siis olen yh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arjessa kannatta tehdä jotain muutoksia jos hereäilee aamuyöstä mm. sänky, ruokailut, liikunta, some ym kannattaa laittaa syyniin.
Aamuyöllä heräily aiheutuu stressistä, ei sängystä, ruokailusta tai somesta. Sitten hurskaasti luennoidaan, että "vältä stressiä". Miten vältät, kun stressin aiheuttaja on lähiomainen? Jos poistaisin ko. henkilön elämästäni, siitä tulisi pitkä vankeustuomio. No, ehkä vankilassa saisi nukuttua paremmin.
Kaikilla ei tietysti ole mahdollisuutta vaikuttaa uneensa, mutta niiden, joilla on, kannattaa todellakin kiinnittää tähän huomiota. Olin viime vuonna todella väsynyt pitkien ja raskaiden työpäivien takia, ja illat venyivät, että ehti tehdä kotonakin jotain iltaisin. Otin uuden vuoden tavoitteeksi että nukun joka yö mieluiten seitsemän tuntia tai yli, ja vaikka ei ihan joka päivä olekaan toteutunut, on kokonaisvaltainen hyvinvointi ollut silminnähden havaittavissa. Ennen tuli nukuttua 5-6 tuntia yössä, parhaimmillaan se 7, vaikka suositukset toki tiedossa olivatkin. Olen nyt paitsi virkeämpi ja motivoituneempi töihin, myös laihtunut useamman kilon ihan itsestään, ja parannusta näkyy myös kasvoissa ihossa ja silmänalusissa. Suosittelen kaikille ainakin yrittämään.