Olen äidin omaishoitaja ja tulen kohta hulluksi, koska hänellä asenne "en kumartele ketään" mikä tarkoittaa suomennettuna v*ttumaista käytöstä
Äiti asuu luonani, muttei kunnioita kotia yhtään ja minua vielä vähemmän. Saattaa herättää minut esim. kahdelta yöllä ja pyytää lasin maitoa. On siis täysin kykenevä kävelemään itsekin jääkaapille kaatamaan sen. Aamiaisella heittää banaanin- ja munankuoret lattialle ja minä joudun siivoamaan. Olen sanonut asiasta tuhat kertaa, jolloin äiti kiroilee ja huutaa "minähän en kumartele ketään" Virtsaa tahallaan sänkyynsä. Siis on selvästi hereillä, katsoo minuun ja oikein ponnistaa. "Sinullehan tästä maksetaan, vaihda lakanat"
Haukkuu minua läskiksi ja hutsuksi (koska en ole avo- tai avioliitossa miesystäväni kanssa) mikä on erittäin ymmärrettävää, koska ei kukaan muu kestäisi tuollaista ihmistä kuin äitini. Saattaa mennä istumaan jo ennestään ahtaaseen asuntoon keittiön tai vessan oviaukon kohdalle "tämä on per kele minunkin kotini ja istun missä haluan. Siinä saa sitten harppoa hänen ylitsensä.
Menetän kohta järkeni tässä touhussa. Olenko täysin itsekäs jos alan järjestää äidille laitospaikkaa?
Kommentit (37)
Ja se v*ttumainen käytös kohdistuu siihen, joka hoitaa ja väittää. Kehut ja ylistykset menevät niille, jotka eivät välitä p*skaakaan ja ottavat yhteyttä kerran pari vuodessa tai kun ovat vailla jotakin. Olen seurannut sivusta tällaista ja tässä tapauksessa hoidettava toisti oman äitinsä käytöstä itseään kohtaan. Rakkaimpia olivat ne lapset ja lapsenlapset, jotka eivät pitäneet juuri mitään yhteyttä.
ÄLKÄÄ KOSKAAN ALKAKO OMAISHOITAJAKSI.
Miksi olet hänen omaishoitajansa, jos hän pääsee kävelemään. Saatko sinä siitä jotakin palkkiota. Minkä ikäinen äitisi on. Heitteleekö tahallaan banaanin kuoret lattialle, kun tietää, että sinä saat siitä rahaa.
Kuntahan haluaa minimoida kulut ja omaishoito on sitä. Parhaiten toimii siis käytännössä häätö ja ilmoitus edunvalvonnan tarpeessa olevasta henkilöstä, jos ei edunvalvonnnassa ole. Optimisti voi tietysti ensin koittaa saada sitä laitospaikkaa.
Voit ihan hyvin sanoa hänelle omaishoitajuus on vapaaehtoista, ja voit lopettaa sen koska tahansa.
Esim. jos äitisi sotkee sänkynsä vedoten siihen että on sinun työtäsi siivota, voit sanoa että sinun on tullut nyt aika muuttaa vanhainkotiin kun et edes vessassa osaa enää käydä.
Vierailija kirjoitti:
ALOITTAJAKIN : Vanhenee ja dementia iskee ! Mene lääkäriin!
Tuosta tehdä ilmoitus valviraan.ja paikalliseen sosiaalitoimiston , että omaishoitaja meuhaa ja kirjoittelee Vauva- palstalla.
Sinulla se dementia onkin näköjään jo iskenyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitospaikan saanti ei olekaan niin yksinkertaista.
Kai siihen vaaditaan lääkäriltäkin lausunto, mutta sekään ei ole yksinkertaista.
Lääkäri toteaa että hoidettavan käytös kuuluu sairauteen, näin käy vastaavissa tapauksissa lähes aina, hoitajan jaksamisella ei ole mitään merkitystä.Mutta toivotaan että hyvällä tuurilla hoitopaikan saat hoidettavallesi.
Äiti asuu ap:n luona. Ap voi ilmoittaa, että häätää äidin asunnostaan, ja sen jälkeen on kaupungin/kunnan vastuulla järjestää äidille asunto ja hoito. Voihan se olla vaikka kotihoitoa 5x vuorokaudessa kunnallisessa vuokra-asunnossa, mutta ap:n ei tarvitse äitiään enää kestää, kun selvästi on mitta tullut täyteen.
Joo asuu ap:n luona, tiedän vaan tapauksen joissa hoidettavan käytös on samanlaista, omaishoitaja on yritettänyt saada jotain muutosta tilanteeseen, joka kerta lääkärin lausunto tyrmää muutoksen saamisen.
Omaishoitajalla ei ole oikeuksia, ainoastaa velvollisuudet.
Itsekin olen ollut omaishoitajana.Ei omaishoitajuus ole elinkautinen tuomio. Sen voi lopettaa, jos ei jaksa.
Onko sinulla omakohtaista kokemusta omaishoitajana olosta?
Sinullako on ja silti väität, että kun kerran on omaishoitajaksi ryhtynyt, sitä on pakko jaksaa kunnes kuolee?
Olen omaishoitajana ja tutustunut monen muunkin omaishoitajan arkeen.
Raha, omaishoitaja tekee työn 8-10 €/vuorokausi, paljonko maksaa vuorokausi hoitolaitoksessa, hoidettavan eläke hyvin harvoin kattaa kulut.
Vierailija kirjoitti:
Kai siihen vaaditaan lääkäriltäkin lausunto, mutta sekään ei ole yksinkertaista.
Lääkäri toteaa että hoidettavan käytös kuuluu sairauteen, näin käy vastaavissa tapauksissa lähes aina, hoitajan jaksamisella ei ole mitään merkitystä.Mutta toivotaan että hyvällä tuurilla hoitopaikan saat hoidettavallesi.
Nykyään laitospaikan saa vain, jos ambulanssilla viedään sairaalaan ja lääkäri toteaa, ettei selviä kotioloissa.
T.kokemusta on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti asuu ap:n luona. Ap voi ilmoittaa, että häätää äidin asunnostaan, ja sen jälkeen on kaupungin/kunnan vastuulla järjestää äidille asunto ja hoito. Voihan se olla vaikka kotihoitoa 5x vuorokaudessa kunnallisessa vuokra-asunnossa, mutta ap:n ei tarvitse äitiään enää kestää, kun selvästi on mitta tullut täyteen.
Joo asuu ap:n luona, tiedän vaan tapauksen joissa hoidettavan käytös on samanlaista, omaishoitaja on yritettänyt saada jotain muutosta tilanteeseen, joka kerta lääkärin lausunto tyrmää muutoksen saamisen.
Itsekin olen ollut omaishoitajana.Ei omaishoitajuus ole elinkautinen tuomio. Sen voi lopettaa, jos ei jaksa.
Sinullako on ja silti väität, että kun kerran on omaishoitajaksi ryhtynyt, sitä on pakko jaksaa kunnes kuolee?
Raha, omaishoitaja tekee työn 8-10 €/vuorokausi, paljonko maksaa vuorokausi hoitolaitoksessa, hoidettavan eläke hyvin harvoin kattaa kulut.
Jos henkilö saa hoitopaikan kuntonsa vuoksi, niin hän maksaa lähes koko eläkkeensä siitä hoidosta. Varmaan oli jotain 150 e jäätävä vanhukselle rahaa.
Oli siis pieni tai suuri eläke, niin se kaikki menee.
Erikseen on yksityiset palvelutalot, jos vanhus ei vielä ole jalaton ja kädetön ja järjetön, niin maksu on 4000-5000 e.
T.kokemusta on
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti laitat äidin laitokseen, eihän tuollaista kestä kukaan. Eikä tarvitsekaan kestää.
Niihin "laitoksiin" ei niin vain nykyään ketään "laiteta", koska jonot on pitkät ja vain huonokuntoisimmat pääsee. Jos äidillä on vielä jalat allaan(pääsee jääkaapille) ja järki tallella(koska osaa piruilla) ei laitospaikasta kannata haaveilla.
Suomessa on tilanne sellainen, että täytyy olla todella huonossa kunnossa, että laitokseen pääsee. Kotonaan makaa moni sellainen, joka ei pääse liikkeelle/WC:hen kuin kotihoidon turvin, mutta laitospaikkaa ei vain järjesty.
AP:na laittaisin äidin ruotuun. Sanoisin, että tämä on myös minun kotina ja etten suvaitse tuollaista käytöstä.. Äidille vaipat käyttöön, niin ei voi kuseksia sänkyyn. Jos heittää munankuoret lattialle, anna harja jäteen ja käske siivota pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen ollut omaishoitajana.
Tämä on niin totta ja ihmiset pakotetaan siihen rumbaan.
Olemme miehen kanssa puhuneet, että jos toinen tulee ihan höperöksi, niin otamme avioeron, jolloin meitä ei voi pakottaa olemaan omaishoitajana.
Rkastamme toisiamme niin paljon, että emme halua kiduttaa toista .
T.sivusta seurattua todellisuuta
Ap on tehnyt sopimuksen kaupungin kanssa omaishoidosta. Sopimuksissa on sanottu jotain irtisanomisesta. Usein 2vk. Ap voi irtisanoa sopimuksen. Yhteys vanhustenhoidon ohjaajaan pitää ottaa heti. Ohjaaja katsoo asiat ja mahdollisesti saat jotain apua kotiin, kuten kotisairaanhoitoa. Jos omistat asunnon ja äiti on "vuokralainen", voit häätää äitisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et vastannut kysymykseeni. Onko omaishoitajuus ikuinen, kunnes kuolema vapauttaa, vai sopimus jonka voi tarvittaessa lopettaa?
Olen pahoillani AP:n puolesta. Muista, että taudinkuva siinä juttelee eikä äitisi.
Oma äitini on myös hyvin vaativa. Hän on viime aikoihin asti asunut kotonaan, kieltäytynyt siivoojista ja aika usein myös kotihoidon tarjoamasta kylvetyksestä. Olin hyvin tyytyväinen kun hän lopulta joutui vanhainkotiin, sillä kotona asuminen ei ollut enää kovin hygienistä ja vaikkei äitini tahallaan pissannut sänkyynsä niin vahingossa kuitenkin. Koska minulla oli omakin perhe, en koskaan edes harkinnut mitään omaishoitajasysteemiä, sillä äitini oli hyvin itsenäinen ihminen, vältteli kaikkea apua ja saattoi olla hyvin tyly kotihoitajille. Ei arvostanut tippaakaan apuja.
Vanhainkotiin pääseminen ei valitettavasti ole mitenkään helppo tai nopea prosessi, mutta kunnan sosiaalitoimesta voi kysyä neuvoa asumisjärjestelyihin. Vaikka äitisi käytöstä voikin pitää taudinkuvaan kuuluvana, voi silti olla että tieto tulevasta siirrosta vanhainkotiin saa hänet yrittämään enemmän. Kova kovaa vastaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et vastannut kysymykseeni. Onko omaishoitajuus ikuinen, kunnes kuolema vapauttaa, vai sopimus jonka voi tarvittaessa lopettaa?
Älä jankuta, sinä et vastannut onko sulla omakohtaista kokemusta omaishoidosta.
Sopimuksen irtisanominen jomman kumman toimesta ei silti välttämättä lopeta hoitosuhdetta, hoidat sitten ilman omaishoidon tukea.
On tapauksia missä kaupunki on irtisanonut sopimuksen vammaista petipotilaana olevaa lastaan hoitavalta äidiltä, silti äiti jatkaa hoitamista koska kaupunki ei kykene hoitopaikkaa järjestämään.
Ellet ole omaishoitajana toiminut, älä sekaannu enää tähän keskusteluun koska et tiedä yhtään mitään omaishoitajien arkitodellisuudesta.
Tuohan on sairasta ilkeyttä. Soitto sosiaalihuoltoon ja ilmoitat, että sinun pestisi päättyy tässä kuussa ja mummo ulos.
Tuo on sikäli totta, että ihmisellä, sairaallakin, on itsemääräämisoikeus. Jos hän kieltäytyy syömästä lääkkeitään, niin minkäpä teet. Jotkut jauhavat lääkkeet ruoan sekaan, muistisairasta voi ehkä myös huijata tarjoamalla "pastilleja".