Minkä alan opiskelu kannattaa?
Muutaman välivuoden jälkeen oon tullut siihen tulokseen, että haluan palata koulunpenkille. Ihan jo siksi, että tällä koulutuksella en tule sen tyylisiä töitä saamaan, jotka minua pidemmän päälle miellyttäisivät ihan jo työnkuvan ja sitten tietysti taloudellisesti.
Mille alalle opiskelu nykyään kannattaa? Toki tiedän että varmoja ja hyväpalkkaisia töitä voi varmaksi sanoa lähinnä lääkäriksi valmistuville (valitettevasti omien, olemattomien matemaattisten kykyjen takia se on poissuljettu vaihtoehto),ja että merkonominkin koulutuksella voi hyvällä tuurilla saada suhteiden ja kokemuksen kautta paremmin palkatun työn kuin KTM - mutta yleisesti.
Tällä hetkellä olen suorittanut lukion, ja yo-pohjaisen merkonomitutkinnon. Kouluaineissa vahvuuksiani olivat kielet + reaali (E-L tuloksena ylppäreistä). Keskiarvoni oli myös hyvä, joten tiedän amk-hakua nähden saavani ainakin hyvät lähtöpisteet. Lisäksi olen ''sosiaalisesti lahjakas'', eli siis
Tällä hetkellä työskentelen aspahenkisessä toimistotyössä ja tuntipalkkani on 11,50. Tuntuu että se ei kuitenkaan riitä mihinkään (tai siis saan toki riittämään, mutta en koe haluavani elää ns penninvenytyselämää lopunelämääni. Nyt joku varmasti tulee sanomaan että sillä palkalla itse eläisi herroiksi - mutta minä en. Haluan ostaa laadukasta ruokaa päivittäin, uusia vaatevarastoa, matkustella, sisustuaa jne.. tällä palkalla en esimerkiksi uskalla paljoa matkustella, kun haluan myös saada rahaa samalla säästöön)
Keksikää joku opohenkinen, mitä mä lähden opiskelemaan! Matemaattisia lahjoja vaativat alat ovat poissuljettuja, mutta muuten ei ole mitään ''rajoitteita'' :D
Itse suosittelisin sairaanhoitajan tutkintoa. Olen itse lukion käynyt ylioppilas+sairaanhoitaja. Opiskeluaika oli mukavaa ja ala on todella, todella monipuolinen. Todella paljon varaa mistä valita. Itse sain töitä jo heti kouluaikana ja työskentelin useissa eri paikoissa. Töitä on paljon ja jos joku paikka ei nappaa niin ei haittaa, voit löytää uuden aivan erilaisen paikan. Työ on sosiaalista ja hyvin monipuolista. Paljon on vaihtoehtoja ja palkka on ihan perushyvä. Voit tehä päivätyötä, 2-vuorotyötä tai 3-vuorotyötä. Itselläni päivätyössä palkka n. 2500e kuussa, mutta vuorotyössä toki paljon parempi ja pidin myös vuorotyöstä. Olen myös ajatellut jatkaa vielä terveydenhoitajaksi :)
Matikkaa toki tarvitaan tietyissä asioissa, mutta ne oppii kyllä!
Myös bioanalyytikoilla on töitä, mutta erityisesti näytteenoton puolella.