Ovatko aineenopettajan pedagogiset opinnot raskaat?
Olen menossa syksyllä TY:n pedagogisiin ja minua on varoiteltu, että mitään muuta ei sinä vuonna jaksa tehdä. Onko se totta, onko kellään kokemuksia?
Kommentit (57)
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 23:30"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 23:26"]
Varissuolla on sitten melkoisen "haastavia" tapauksia oppilaissa. Mutta näistä ei voikaan mitään yksityiskohtaista sanoa. Koet sitten itse.
Ei se mitään. Ei mua pelota ;)
ap
[/quote]
Varissuon Norssissa ryhmät "oikeisiin" kouluihin verrattuna minikokoisia, luokassa tuntia pitävä harjoittelija, oppilaiden opettaja ja yleensä 2-6 muuta harjoittelijaa, kenties avustaja. Ei siellä mitään köytöshäiriöitä ollut koskaan.
[/quote]Mitä sä oikein opetit? Jotain harvinaista kieltä? ev.lut.uskontoa? Ei siellä ryhmät erityisen pieniä ole, jos on tavallinen aine.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 23:40"]
Varissuolla on sitten melkoisen "haastavia" tapauksia oppilaissa. Mutta näistä ei voikaan mitään yksityiskohtaista sanoa. Koet sitten itse.
ap
[/quote]
Varissuon Norssissa ryhmät "oikeisiin" kouluihin verrattuna minikokoisia, luokassa tuntia pitävä harjoittelija, oppilaiden opettaja ja yleensä 2-6 muuta harjoittelijaa, kenties avustaja. Ei siellä mitään köytöshäiriöitä ollut koskaan.
[/quote]Mitä sä oikein opetit? Jotain harvinaista kieltä? ev.lut.uskontoa? Ei siellä ryhmät erityisen pieniä ole, jos on tavallinen aine.
[/quote]
No silloin oli, ei voi mitään. Ajat ovat sitten muuttuneet.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 23:40"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 23:38"]
Mulla oli Varissuolla aika harvoin muita harjoittelijoita luokassa, ehkä vain joka kolmannella harjoittelutunnilla oli joku seuraamassa. Avustajia ei ollut kertaakaan. Kaksin siellä oli ohjaajan kanssa, viimeisillä harjoituskerroilla jonkin aikaa aina yksinkin luokan kanssa.
[/quote]
Meidän oli pakko seurata tietty määrä tunteja, mikä oli hauskaa, rentoa ja opettavaista.
[/quote]
Tietysti kaikkien pitää seurata aika isokin määrä tunteja, mutta harva käy seuraamassa etupäässä toisten harjoittelijoiden tunteja, kokeneiden opettajien tunneista oppii enemmän.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 23:39"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 23:35"]
ap
[/quote]
[/quote]
Mitä sä höpötät. Opetin siellä jopa 36 oppilaan ryhmää! Ja vastuuluokassani oli 25 oppilasta, eli ihan tavallisen kokoinen ryhmä. Lisäksi on paljon intergoituja erityisoppilaita. ja vai ei käytöshäiriöitä, hah :D Opetitko sä tavallisia luokkia ollenkaan? Jotain kielipainotteista tms. vain?
[/quote]
Lukion puolella oli yli 30, mutta ei lukiossa ole käytöshäiriöitä. Peruskoulussa luokalla oli 15-22 oppilasta. Vastuuluokkia ei ollut, mutta samalle luokalle sai pitää noin 3-5 tuntia. Kerran minulla oli kaksoistunti IB-luokalle, 6 motivoitunutta opiskelijaa.
Tuliko mieleen, että olimme ehkä eri vuosina, jopa vuosikymmeninä? Voin kirjoittaa vain omista kokemuksistani. Vaikka kokemuksesi on erilainen, ei minunkaan teksti ole valetta.
[/quote]
Turun Norssin yläkoulun oppilasmäärät 2011-12, uudempia en tähän löytänyt:
7a - 16, 7b - 17, 7c - 22, 7d - 18, 7e - 19
8a - 16, 8b - 15, 8c - 20, 8d - 21, 8e - 23
9a - 19, 9b - 18, 9c - 21, 9d - 20, 9e - 22
Kun vertaan luokkiin, joita opetan esim tänä lukuvuonna, pienryhmiä ovat.
nro 29 ja 33.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 00:00"]
ap
[/quote]
[/quote]
Mitä sä höpötät. Opetin siellä jopa 36 oppilaan ryhmää! Ja vastuuluokassani oli 25 oppilasta, eli ihan tavallisen kokoinen ryhmä. Lisäksi on paljon intergoituja erityisoppilaita. ja vai ei käytöshäiriöitä, hah :D Opetitko sä tavallisia luokkia ollenkaan? Jotain kielipainotteista tms. vain?
[/quote]
Lukion puolella oli yli 30, mutta ei lukiossa ole käytöshäiriöitä. Peruskoulussa luokalla oli 15-22 oppilasta. Vastuuluokkia ei ollut, mutta samalle luokalle sai pitää noin 3-5 tuntia. Kerran minulla oli kaksoistunti IB-luokalle, 6 motivoitunutta opiskelijaa.
Tuliko mieleen, että olimme ehkä eri vuosina, jopa vuosikymmeninä? Voin kirjoittaa vain omista kokemuksistani. Vaikka kokemuksesi on erilainen, ei minunkaan teksti ole valetta.
[/quote]
nro 29 ja 33.
[/quote]
Miten voi olla noin pienet luokkakoot?
On raskasta. Rasittavaa erityisesti sekava lukujärjestys, päällekkäisyydet ja ihan puskan takaa tulevat "tällainenkin kiva (pakollinen) tehtävä tässä olisi teille vielä"-jutut. Teoria ja käytäntö erosivat toisistaan naurettavan paljon, opettajat kertoivat hienoista toimintatavoistaan niin että menivät itsekin sekaisin, kun niistä kysyttiin vähänkään tarkemmin. Käytännössä tunneilla ei niitä upeita pedagogisia keinoja paljon tuntunut näkyvän.
Kun opiskelijat kysyivät yhden kysymyksen kurinpidollisista asioista, mitään järkevää vastausta ei irti saanut, siis opettajankoulutuksessa! Mutta mitäs käytännöstä, koska tärkeintähän on reflektio. Voisitte nyt reflektoida oppimisprosessianne, sitten kirjoittaa siitä reflektoinnista reflektion reflektiovihkoon.
Norssin oppilaat kauniisti sanottuna haastavia, ja ympäristö on hirveä muutenkin. Mulla aukeni silmät sille, mitä en pysty ja halua työkseni ikinä tehdä.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 12:09"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 00:00"]
ap
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
nro 29 ja 33.
[/quote]
Miten voi olla noin pienet luokkakoot?
[/quote]
Kannattaa muistaa että Varissuolla luokasta jopa 80 % tai enemmänkin on maahanmuuttajia ja monella oppilaalla on HOPS. Tästä syystä osa luokista on pieniä.
Ehkä kuvaavaa on se että Norssissa aika moni ausku keväällä sanoi ettei tämän kokemuksen perusteella IKINÄ aio ryhtyä opettajaksi.
Onpas kiva lukea auskukokemuksia! Olin auskultoimassa äikässä 1994 Tampereen Norssissa. Oi niitä aikoja! Ei siinä kyllä mitään valmiuksia saanut nykytilanteeseen jossa on paljon integroituja erityisoppilaita, maahanmuuttajia, psyykkisiä ongelmia joka luokalla lähestulkoon, tietotekniikan kiihtyvä miutosvauhti jne. Työ tekijäänsä vuosikymmenten saatossa oikeasti opettaa. Kyllä nuo yliopiston laitokset ja Norssit poikkeavat paljon nykytilanteesta maakuntakouluissa.
Onpas kiva lukea auskukokemuksia! Olin auskultoimassa äikässä 1994 Tampereen Norssissa. Oi niitä aikoja! Ei siinä kyllä mitään valmiuksia saanut nykytilanteeseen jossa on paljon integroituja erityisoppilaita, maahanmuuttajia, psyykkisiä ongelmia joka luokalla lähestulkoon, tietotekniikan kiihtyvä miutosvauhti jne. Työ tekijäänsä vuosikymmenten saatossa oikeasti opettaa. Kyllä nuo yliopiston laitokset ja Norssit poikkeavat paljon nykytilanteesta maakuntakouluissa.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 12:50"]
paljon integroituja erityisoppilaita, maahanmuuttajia, psyykkisiä ongelmia joka luokalla lähestulkoon, tietotekniikan kiihtyvä miutosvauhti jne.
[/quote]
Varissuon Norssi on juuri tuota, eipä taida missään olla niin paljon maahanmuuttajia ja integroituja erityisoppilaita. Muut norssit taitavat olla enemmän "eliittikouluja"?
No, mikä on (liiankin) raskasta toiselle, saattaa olla mukavaa puurtamista toiselle.
Itse olin pedagogisten aikana graduseminaarissa ja väänsin gradua, ja järjestelmällisenä kontrollifriikkina pidin auskuvuoden pakollisista jutuista ja aikatauluista. Velloin siinä kiireessä nautiskellen, suosittelen samaa asennetta myös muille. Ei turhaa stressiä kannata ottaa ja tunnit voi joskus pitää vähän pienemmällä valmistelulla.
Siis what. Ihan heittämällä ne saa suoritettua siinä sivussa, älkää pelotelko turhaan ketään!
Omana auskuvuonna oli kaikilla rankkaa, surkea sijaisopettaja teoriaopena, riitaisat ohjaavat opettajat Norssilla, aataminaikuista ohjaamista "miksi kirjoitit taulun keskelle etkä vasempaan laitaan?", suosikkiauskuja ohjaajilla, opetusharjoittelusta sai vielä numeron... Varmaan puolelle ryhmästäni (20) tuli avioero tai ero, itse aloitin mielialalääkkeet (mutta lopetin ne kyllä pian, olin vain burnout Norssihommista) - käytännön asioita ei kyllä tullut opittua. Kaikki on tullut opittua ihan työssä...
Rasittavinta oli mielestäni se, että pakollisia opintoja saattoi ilmaantua milloin vain klo 8-20 välillä, eikä niistä ilmoitettu ajoissa. Mikään ei ollut liian vaikeaa, mutta työtä oli paljon.
Ite olin suorittanut perusopinnoista kaikki mahdolliset mitä voi etukäteen. Tällöin ei todellakaan käynyt liian raskaaksi. Suoritin oman aineen opintoja siinä vähän sivussa. En muutenkaan ihan ymmärrä sitä puhetta, että voi huhhuhh kun oli raskas vuosi.. Ei kannata kenenkään ressata turhia etukäteen - oikeasti!
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 23:38"]
Mulla oli Varissuolla aika harvoin muita harjoittelijoita luokassa, ehkä vain joka kolmannella harjoittelutunnilla oli joku seuraamassa. Avustajia ei ollut kertaakaan. Kaksin siellä oli ohjaajan kanssa, viimeisillä harjoituskerroilla jonkin aikaa aina yksinkin luokan kanssa.
[/quote]
Meidän oli pakko seurata tietty määrä tunteja, mikä oli hauskaa, rentoa ja opettavaista.