Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ovatko aineenopettajan pedagogiset opinnot raskaat?

Vierailija
15.08.2014 |

Olen menossa syksyllä TY:n pedagogisiin ja minua on varoiteltu, että mitään muuta ei sinä vuonna jaksa tehdä. Onko se totta, onko kellään kokemuksia?

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tiedä, missä pumpulissa te olette eläneet, mutta pedagisten suorittaminen ei ole mikään erityisen raskas setti vuodessa, jos ei tee muuta. Itse luin pedagogisten päälle vielä 40op muita kursseja ja silti ehdin sluibia ihan omiksi tarpeiksi. Tottakai siinä oli joitain tiukkoja viikkoja, mutta paljon tyhjääkin. Tuntien seuraamiset oli supertylsiä, omia tunteja oli loppujen lopuksi aika vähän. Eikä niistä tarvi stressata. Tekee ohjeiden mukaan, kaikki pääsee läpi ja ei saa edes arvosanaa.

Vierailija
22/57 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aine ratkaisee. Jossain aineissa on vähemmän harjoitustunteja ja niitä voi pitää jopa kaksin parin kanssa. Toisissa aineissa taas kaikki tunnit valmsitellaan ja pidetään yksin ja niitä on paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se älyllisesti ollutkaan raskasta, mutta rasittavaa oli se läsnäolopakko ja kaikki muu. Paljon pakollista mutta turhaa. Minusta tässä on turha kenenkään tulla pätemään kuinka helppoa itsellä oli. 

Suoritin omani v 2005. Ei vaikeaa, mutta oma auskuryhmä oli perseestä ja proffa laitoksella kaheli. Suht raskasta siinä mielessä, ja jokainen on yksilö. Ärsyttää nää "mä vaan leijuin koko vuoden ja tein väittärin sivussa". Wautsi, tästä napsuu ylimääräiset ov:t.

Vierailija
24/57 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 22:46"]

Mä en tiedä, missä pumpulissa te olette eläneet, mutta pedagisten suorittaminen ei ole mikään erityisen raskas setti vuodessa, jos ei tee muuta. Itse luin pedagogisten päälle vielä 40op muita kursseja ja silti ehdin sluibia ihan omiksi tarpeiksi. Tottakai siinä oli joitain tiukkoja viikkoja, mutta paljon tyhjääkin. Tuntien seuraamiset oli supertylsiä, omia tunteja oli loppujen lopuksi aika vähän. Eikä niistä tarvi stressata. Tekee ohjeiden mukaan, kaikki pääsee läpi ja ei saa edes arvosanaa.

[/quote]

Ja sinähän tiedät kaikkien yliopistojen ja kaikkien aineiden vaatimukset? Niissä vaatimuksissa on tosi ISOT erot samankin yliopiston sisällä, voin kertoa. Sulla ehkä sattui vähemmän vaativa aineryhmä jos noin paljon oli vapaa-aikaa.

Vierailija
25/57 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 22:40"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 22:38"]

Häh? Trollaako kaikki täällä? 
Ainakin luonnontieteiden puolelta tulevalle (gradunsa jo tehneelle) niissä rasittavaa oli lähinnä pakollinen paikalla olo ja kaikki se diipadaapa ja asioiden hyödytön vatvominen.

[/quote]

Jos sulle sitten sattui vähemmän vaativa ohjaaja? Itse sain yötä myöten ja kaikki viikonloput valmistella tunteja kun ohjaaja halusi että esitän kaikki mahdolliset temput tunneilla... Ei ne kasvatustieteen luennot ym. niin raskaita olleet, tuntien valmsitelu oli.

[/quote]

Ei ollut vaikeat. Aikaa meni, koska Varissuolle matkaa ja varsinkin syksyllä oltava läsnä paljon. Tiedekunnan tentit ja luennot helppoja, heppoisella lukemisella hyvät tulokset. Ainoa raskas oli loppukevään proseminaari, koska piti kirjoittaa. Kevät muuten helppo, vähän tunteja koska syksyllä tein enemmän. 

Tein ohjaajille selväksi kuitenkaan riitelemättä, että teen monipuolisia tunteja, mutta omannäköisiä. En suostunut edes yrittämään kiertopistetyöskentelyä, koska kuka sellaisia tekee kun on työelämässä. Silti tein monipuolisia tunteja, joiden suunnitteluun meni aikaa. Osa kurssikavereista oli täysin heittopusseja ja ihan rikki jo ensimmäisen Norssi-jakson jälkeen, koska suostuivat heti alussa kaikenlaiseen roskaan, jota heille tarjottiin. 

Huumorilla, innokuudella, talonpoikaisjärjellä ja puolensa pitämällä selviää. Minulla muut opinnot valmiit, eikä muuta olisi ehtinyt. Tästä aikaa jo, kaikki on varmaan muuttunut.

Vierailija
26/57 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 22:37"]

Kaikista opinnoista tyhjänpäiväisimmät! Siellä nämä mitkä lie "opettajat" yrittävät päteä ja pompottaa auskuja - ei mitään muuta. (Tällaiset kokemukset äikästä Tampereella.) Tulevassa koulutyössä täysin merkityksettömät sitä paits ... Vanitas vanitatum!

[/quote]

Kutsuimme Turun Norssin opettajia "pedagokisiksi ihmeiksi", joilla oli erittäin korkea näkemys omasta erinomaisuudesta. Kun heidän tuntejaan katsoi, saattoi huomata itsepetoksen.

Vierailija
27/57 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läsnäolopakkoa paljon mutta en itse kokenut kovinkaan rankoiksi. Tai siis, kyllä hommia sai tehdä mutta ihan mahdollisia työmääriä. Myös norssin henkilökunnasta ei muuta kuin hyvää sanottavaa! Eli hyvin sä ne jaksat, no worries :)

Vierailija
28/57 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaativa, mutta varsin opettavainen vuosi. Rankkaa panna itsensä likoon harjoitustunneilla ja rankahkoa lukea myös joitain vaadituista diipadaapakirjoista.. Mutta itse sain myös huippuhyviä ystäviä "opekollegoista" juuri tuona vuonna. :)

Vierailija
29/57 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 22:40"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 22:33"]

Olen kuullut, että se on työläs mutta ei kuitenkaan älyllisesti mitenkään haastava vuosi.

[/quote]

Aivot narikkaan, viritä puppugeneraattori ja menoksi.

[/quote]

Juuri näin. Pohdimme muka ihan tosissaan, millainen ero oli, kun kalvon käänsi vinoon. Tämä oli vielä piirtoheitinten viimeisiä käyttövuosia, paljonko opettaja häiritsee oppilaiden keskittymistä, jos napsuttaa kynää sormissaan. 

Kirjatenteistä sai 3 tai 3- (vanhaa arviointiaikaa), kun luki sisällysluettelon, luennoilla saattoi valmistella Norssin tunteja, prosemniaari tehtiin päivässä - tai yössä, ja sen tasoisia ne olivat. Tuntui huuhaalta. Tärkeimmältä tuntui, että Norssissa meni hyvin, sitä taas meillä ei kasvatustieteen oppiaineessa arvostettu yhtään, eivät halunneet lainkaan tietää miten meillä Norssissa meni. Meistä se oli vähintään outoa. 

Vierailija
30/57 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 22:37"]Kaikista opinnoista tyhjänpäiväisimmät! Siellä nämä mitkä lie "opettajat" yrittävät päteä ja pompottaa auskuja - ei mitään muuta. (Tällaiset kokemukset äikästä Tampereella.) Tulevassa koulutyössä täysin merkityksettömät sitä paits ... Vanitas vanitatum!

[/quote]

Onko tää kuinka tuoretta tietoa?

Vierailija
31/57 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän paljon aikaa meni kaiken uuden tvt:n oppimiseen ja materiaalien valmistamiseen, älytaulu sovelluksineen, sähköiset oppimisalustat/kirjat, prezi-esitykset (powerpoint on jo ihan aataminaikaista), älypuhelinten ja tablettien hyödyntäminen opetuksessa jne.

Vierailija
32/57 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 22:59"]

Kaikista opinnoista tyhjänpäiväisimmät! Siellä nämä mitkä lie "opettajat" yrittävät päteä ja pompottaa auskuja - ei mitään muuta. (Tällaiset kokemukset äikästä Tampereella.) Tulevassa koulutyössä täysin merkityksettömät sitä paits ... Vanitas vanitatum!

[/quote]

Kutsuimme Turun Norssin opettajia "pedagokisiksi ihmeiksi", joilla oli erittäin korkea näkemys omasta erinomaisuudesta. Kun heidän tuntejaan katsoi, saattoi huomata itsepetoksen.

[/quote]

*pedagogisiksi. 

Ei jatkoon

Vierailija
33/57 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varissuolla on sitten melkoisen "haastavia" tapauksia oppilaissa. Mutta näistä ei voikaan mitään yksityiskohtaista sanoa. Koet sitten itse.

Vierailija
34/57 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varissuolla on sitten melkoisen "haastavia" tapauksia oppilaissa. Mutta näistä ei voikaan mitään yksityiskohtaista sanoa. Koet sitten itse.

Ei se mitään. Ei mua pelota ;)

ap

Vierailija
35/57 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 23:18"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 22:59"]

[/quote]

[/quote]

*pedagogisiksi. 

Ei jatkoon

[/quote]

Mulla on niin paljon aikaa siitä, että voin vahingossa kirjoittaa väärin. Yhtään projektia, itsereflektiota, portfoliota en ole tehnyt, enkä oppilailla teettänyt ikinä, enkä teetä, vieläkin kavahdan kun joku niistä puhuu kaikkien näiden vuosien jälkeen. Koko vuosi oli yhtä itsearviointia ja portfoliota. -Tunnistatko tämän heikkouden itsessäsi? -Joo. -Hienoa, että tunnistat ja myönnät, vain siten opettajapersoonasi (!) pääsee kehittymään. blaa blaa blaa.

Vierailija
36/57 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 23:26"]

ap

[/quote]

Varissuon Norssissa ryhmät "oikeisiin" kouluihin verrattuna minikokoisia, luokassa tuntia pitävä harjoittelija, oppilaiden opettaja ja yleensä 2-6 muuta harjoittelijaa, kenties avustaja. Ei siellä mitään köytöshäiriöitä ollut koskaan.

Vierailija
37/57 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 23:30"]

ap

[/quote]

Varissuon Norssissa ryhmät "oikeisiin" kouluihin verrattuna minikokoisia, luokassa tuntia pitävä harjoittelija, oppilaiden opettaja ja yleensä 2-6 muuta harjoittelijaa, kenties avustaja. Ei siellä mitään köytöshäiriöitä ollut koskaan.

[/quote]

Mitä sä höpötät. Opetin siellä jopa 36 oppilaan ryhmää! Ja vastuuluokassani oli 25 oppilasta, eli ihan tavallisen kokoinen ryhmä. Lisäksi on paljon intergoituja erityisoppilaita. ja vai ei käytöshäiriöitä, hah :D Opetitko sä tavallisia luokkia ollenkaan? Jotain kielipainotteista tms. vain?

Vierailija
38/57 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin siellä pärjää, kun on rennosti, keskittyy olennaiseen eli oppilaiden kohtaamiseen, mikä on heidän tasonsa, kokeilee JÄRKEVIÄ metodeja. Helpot tiedekunnan opinnot tekee miten jaksaa, hyvin menee pienellä lukemisella. 

Norssi on nykyään helppo, koska harjoittelua ei arvostella, eikä tarvitse nuoleskella saadakseen 4 tai 5. 

Se, mitä kasvatustieteen ja Norssin vaatimukset ovat, poikkeavat suuresti siitä, mitä rehtorit uusilta opettajilta odottavat. Rehtorit haluavat kouluihinsa rennon opettajan, joka osaa olla mukava ja vaativa, pystyy pitämään luokkansa kurissa ja hoitamaan työnsä. Siihen ei ainakaan minun aikanani Norssi, eikä ainakaan kasvatustiede valmistaneet yhtään. 

Vierailija
39/57 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli Varissuolla aika harvoin muita harjoittelijoita luokassa, ehkä vain joka kolmannella harjoittelutunnilla oli joku seuraamassa. Avustajia ei ollut kertaakaan. Kaksin siellä oli ohjaajan kanssa, viimeisillä harjoituskerroilla jonkin aikaa aina yksinkin luokan kanssa.

Vierailija
40/57 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 23:35"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 23:30"]

ap

[/quote]

[/quote]

Mitä sä höpötät. Opetin siellä jopa 36 oppilaan ryhmää! Ja vastuuluokassani oli 25 oppilasta, eli ihan tavallisen kokoinen ryhmä. Lisäksi on paljon intergoituja erityisoppilaita. ja vai ei käytöshäiriöitä, hah :D Opetitko sä tavallisia luokkia ollenkaan? Jotain kielipainotteista tms. vain?

[/quote]

Lukion puolella oli yli 30, mutta ei lukiossa ole käytöshäiriöitä. Peruskoulussa luokalla oli 15-22 oppilasta. Vastuuluokkia ei ollut, mutta samalle luokalle sai pitää noin 3-5 tuntia. Kerran minulla oli kaksoistunti IB-luokalle, 6 motivoitunutta opiskelijaa. 

Tuliko mieleen, että olimme ehkä eri vuosina, jopa vuosikymmeninä? Voin kirjoittaa vain omista kokemuksistani. Vaikka kokemuksesi on erilainen, ei minunkaan teksti ole valetta.