Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkäri-kiltti, tulkitse tämä!

Vierailija
15.08.2014 |

Tunsin viikolla oikeassa pohkeessani kovaa kipua parin päivän ajan. Kävin lääkärissä, joka tutki minut ja sanoi ettei todennäköisesti ole mitään veritulppaa, jota pelkäsin. Passitti varmuuden vuoksi kuitenkin verikokeeseen, jonka tuloksen sain tänään itse katsoa Oma terveys-palvelusta. Ja nyt apua... Fibriinin D-dimeerit ovat 0,500 ja max-arvo siis 0,5. Tarkoittaako tämä että minulla on kuitenkin tulppa?! Maanantaina lääkäri vasta soittaa minulle. Nyt pelottaa ja lujaa. Auttakaa pian! Huom! Kipu on jo mennyt ohi, mutta onkohan se voinut lähteä liikkeelle?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tammiarkku.

Vierailija
2/16 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos tulee hengenahdistusta, niin on lähtenyt liikkeelle

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tarkoittaako tuo arvo automaattisesti että on tulppa??

Vierailija
4/16 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 21:37"]Siis tarkoittaako tuo arvo automaattisesti että on tulppa??

[/quote]

Ei.

Vierailija
5/16 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko soittaa terveysneuvontaan tai päivystykseen. AV:n vastauksiin ei kannata luottaa.

Vierailija
6/16 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin päivystykseen. Ei kuulosta hyvältä.

Vierailija
7/16 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko tuo 0, 5 viitearvon yläraja? Jos on, niin sullahan on justiin siinä se arvo. Luulenpa että jos ois ollu jotain hälyyttävää, olisivat ilmoittaneet siitä sulle. Mutta voithan toki soittaa 24 h terveysneuvontaan.

Vierailija
8/16 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että on hätää.. Oman terveyspalvelunkin tulokset kiertää ainakin sh:n kautta, joten olisi pitänyt puuttua ennen kuin laitto eteenpäin. Varsinkaan jos muita oireita ei ole .

Vierailija
9/16 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on laskimoveritulppa 5% todennäköisyydellä. 

Vierailija
10/16 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme tukosta takana, eli tuttua kauraa. Vastaus: sinulla ei ole tukosta. Pienikin mustelma voi nostaa arvon lähelle yhtä. Useimmilla meistä fidd on lähellä 0,5. Jos on tukos, kipu ei lakkaa, se pahenee koko ajan. Kokonainen tukos ei yleensä liiku vain osasia siitä, joten alkuperäinen kipu säilyy. Lisäksi ilman huomattavaa turvotusta, tulppa ei ole todennäköinen. Oma fidd arvoni oli viimeisimmässä tukoksessa 4,8.

Vierailija
11/16 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tulossa vastaamaan, mutta 11 kirjoittikin niin hyvän vastauksen, että en voi kuin tyytyä toteamaan, että juuri näin :)

Vierailija
12/16 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, eli tuo on viitearvon yläraja tuo 0,5, ja minulla on siis juuri se. Mutta kun luen muualta, niin tuo arvo viittaisi siis tulppaan. Ja kun tuolla jollain terveyspalstalla sanottiin, että terveellä tuo on alle 0,3...
Mutta tosiaan pariin päivään ei ole enää koskenut (paitsi tietty nyt kun kuvittelen tuon kivun samantien!). Minulla on tulehdusta toisalla kehossa, sekin voi ilmeisesti nostaa tuota arvoa.
Mutta kiitos paljon vastauksia, saitte minua rauhoitettua. Kiitos varsinkin nro 11! Toivotaan nyt parasta. On muuten viimeinen kerta, kun itse menen ennakkoon näitä tutkimustuloksia katsomaan! 
AP

Vierailija
13/16 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu asuinalueestasi, lähtökohtana useimmiten on että poikkeavat tulokset eivät tule kansalaisen nähtäväksi KanTa palvelussa.

Vierailija
14/16 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päälle 1 on vasta syytä epäillä tulppaa. 

Lääkäri

Vierailija
15/16 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti helsingin alueen terkkarit (tai hus-sairaalat) ei laita noita tuloksia kanta-palveluun? Ainakaan itselläni sieltä ei löydy kuin pari reseptiä, ei mitään labroja tai muutakaan terveystietoa.

Vierailija
16/16 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohonnut fidd ei sitä paitsi automaattisesti tarkoita tulppaa. Se antaa syyn jatkotutkimuksiin. Alle viitearvojen oleva tulos taas sulkee pois tukoksen.