Kaksi 17 vuotiasta laitoslasta vastaa. Kysyttävää?
Kommentit (102)
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 20:30"]Kysykää mitä vaan.
[/quote]
Painukaa vittuun, teinit!
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 21:30"][quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 21:25"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 21:01"][quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 20:55"]
Käyttekö lukiota, kuka maksaa opiskelunne ja kirjat? Saateko usein uusia vaatteita, entä parturiin, pääseekö usein. Onko hienot kännykät? Oma läppäri?
[/quote]
Käymme molemmat ammattikoulua, laitos maksaa kirjat mutta suurin osa ostetaan käytettyinä. Vaatteita saa ostaa tietyllä sumalla kuukaudessa. Parturiin pääsee silloin kun siihen on kertynyt tarpeeksi rahaa jota saa siis parturihankintoihin käyttää 20e/kk. Molemmilla on älypuhelimet jotka ovat vanhempien hankkimia. Tietokoneita ei ole.
[/quote]
Nojoo, mulle mun paikan ohjaajat/johtajat ei suostu hommaa kirjoja ammattikouluun, vaikka tarviin ne :/ Vaatteita saadaan toosi harvoin, itse kuljin mm viimevuonna ihan marras-joulukuun vaihteeseen asti toppi ja pitkähihainen päällä ulkona ja koulussa (ootan bussii aamulla 30min ja koulun jälkeen lähemmäks tunnin, ulkona), ennenkuin mun paikan ohjaajat suostu ostaa mulle 20e villapaidan.
t. joku random tähän keskusteluun eksynyt laitosnuori
[/quote]
täällä kans maksetaan kaikki opintotuesta. 80€
[/quote]
Mikä tää juttu on? En oo kuullutkaan.
t. sama, liian pitkä nicki
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 21:09"]
Miksi kumpikaan teistä ei ole vielä itsenäistymisasunnossa?
[/quote]
Itsenäistymis asuntoja on rajallinen määrä ja olemme niihin molemmat pääsemäasä niiden vapauduttua. Itsenäisasunto ei kuitenkaan ole välttämätön itsenäistymisessä. Omilleen voi päästä vaikka ei itsenäistymisasuntoon ensin muuttaisikaan.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 21:12"]Mitä tyhmiä yleistyksiä tai stereotypioita ihmisillä on laitosnuorista? Mitä vääriä käsityksiä siis teistä laitoslapsista on tavallisen perusjunttikansan keskuudessa (johon itsekin kuulun)?
[/quote]
Luultavasti se, että olemme "huligaaneja" joita on pidettävä erityisesti silmällä. Ja että laitokseen joutuminen on lähespoikkeuksetta lapsen vanhempien syy
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 21:13"]Kun ihmiset tapaavat sinut, mitä toivoisit heidän ajattelevan sinusta? Kummallekin teille sama kysymys.
[/quote]
Emme kumpikaan heti ensi tapaamisella kerro asuvamme laitoksessa mutta niiden ihmisten jotka tietävät, toivomme suhtautuvan mahdollisimman normaalisti ja pitävän meitä yhtä hyvinä ihmisinä kuin kuka tahansa toinenkin.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 21:13"]Paljonko vaateraha on? Paljonko saatte viikko- tai kuukausirahaa?
[/quote]
Vaateraha on 50e/kk ja viikkoraha 10e
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 21:19"]Ootteko salaa tähän aikaa koneella? Eks teillä oo "hiljettyminen" menossa? :D meillä pitää mennä jo 9 huoneisiin ja oon netissä salapuhelimella hahah :DD
t toinen laitosnuori 17 v
[/quote]
Puhelimen palautus on viikonloppuna klo 22:00. Salaa koneella olo tai kännykän käyttö ei onnistu täällä.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 21:43"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 21:09"]
Miksi kumpikaan teistä ei ole vielä itsenäistymisasunnossa?
[/quote]
Itsenäistymis asuntoja on rajallinen määrä ja olemme niihin molemmat pääsemäasä niiden vapauduttua. Itsenäisasunto ei kuitenkaan ole välttämätön itsenäistymisessä. Omilleen voi päästä vaikka ei itsenäistymisasuntoon ensin muuttaisikaan.
[/quote]
Ah, no ilmeisesti itsellä kävi tuuri, kun pääsin samantien yläasteen jälkeen pois itsenäistymään. t. myöskin entinen laitosmuumi
mä oon 16v laitoksessa & mun täytyy antaa puhelin pois vasta 23 tällee perjantaisin? missä vitun natsilassa te ootte
Meneeköhän ihan oikein nuo viikkorahat, lastensuojelulain mukaisesti henkilökohtaiset käyttövarat tuonikäisillä on kyllä paljon suuremmat kuin 10€/vko.
Terv. Yksi vastaava ohjaa
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 22:30"]mä oon 16v laitoksessa & mun täytyy antaa puhelin pois vasta 23 tällee perjantaisin? missä vitun natsilassa te ootte
[/quote]
No, useissa paikoissa on hieman erilaiset säännöt. On se ärsyttävää että puhelun pitää palauttaa jo kymmeneltä mutta kaikkeen tottuu, ja täällä on jotkut säännöt "rennompia" kuin muissa laitoksissa
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 22:34"]Meneeköhän ihan oikein nuo viikkorahat, lastensuojelulain mukaisesti henkilökohtaiset käyttövarat tuonikäisillä on kyllä paljon suuremmat kuin 10€/vko.
[/quote]
Tuo viikkoraha määrä oli siis suuntaa antava. Mahdollisuus on viikossa saada korkeintaan 16 euroa, riippuu asioiden hoitamisesta mutta yleensä summa on lähempänä 10 e
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 22:34"]Meneeköhän ihan oikein nuo viikkorahat, lastensuojelulain mukaisesti henkilökohtaiset käyttövarat tuonikäisillä on kyllä paljon suuremmat kuin 10€/vko.
[/quote]
Mulle maksettiin 10-20e/kk ennenkuin ärähdin asiasta sossuille. Nyt maksetaan 30-40e/kk ja ostan sillä rahalla ihan kaiken muun, paitsi bussilipun ja omat lääkkeet. Aamupalan saan sijoituspaikassa, muuta ruokaa en.
t. se joka käveli viimejoulukuuhun asti topilla ulkona, kun ohjaajat ei suostunu hankkii villapaitaa
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 09:21"]
[/quote]
Mulle maksettiin 10-20e/kk ennenkuin ärähdin asiasta sossuille. Nyt maksetaan 30-40e/kk ja ostan sillä rahalla ihan kaiken muun, paitsi bussilipun ja omat lääkkeet. Aamupalan saan sijoituspaikassa, muuta ruokaa en.
t. se joka käveli viimejoulukuuhun asti topilla ulkona, kun ohjaajat ei suostunu hankkii villapaitaa
[/quote]
olisiko takki mitään?
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 09:26"][quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 09:21"]
[/quote]
[/quote]
olisiko takki mitään?
[/quote]
Ei nää osta mulle mtn takkia. Liian kallista.
t. sama
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 09:36"]tee lastensuojeluilmoitus
[/quote]
Kuka meistä?
t. sama
Mikä olisi teistä ollut se parempi päätös kuin laitoshoito?
Kun kumpikin on sitä mieltä, että syy ei ole vanhempien mutta aika kovaa sitten meni kotona, niin mitä olisi pitänyt tehdä, jotta olisitte tyytyväisiä, vanhemmat olisivat tyytyväisiä ja yhteiskunta olisi tyytyväinen. Kotoa karkaaminen alaikisenä kun on asia, jota pidetään aika ongelmallisena puhumattakaan päihteiden käytöstä, lintsaamisesta ja käytösongelmista.
Miutä voin tehdä ettei lapseni joutuisi laitokseen? Lapsen näkökulmasta.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 13:32"]Mikä on laitoksessanne parasta? Entä mikä huonointa?
[/quote]
Parasta laitoksessa on muut ihanat nuoret ja se, että pääsee pois kotioloista joissa ei pysty olemaan. Huonointa on joustamattomat säännöt joista ei poiketa ikinä.