Kaksi 17 vuotiasta laitoslasta vastaa. Kysyttävää?
Kommentit (102)
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 20:57"]
Mistä ammateista haaveilette?
[/quote]
Sosionomi ja Tullityöntekijä
Mitä tyhmiä yleistyksiä tai stereotypioita ihmisillä on laitosnuorista? Mitä vääriä käsityksiä siis teistä laitoslapsista on tavallisen perusjunttikansan keskuudessa (johon itsekin kuulun)?
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 21:07"]Kaikkea hyvää teille, täällä yksi entinen laitosnuori, nyt melkein 40v. Tässä esitetyistä kysymyksistäkin paistaa Se ihme oletus mikä laitosnuorista on. Kauheasti ihmiset tuntuu tietävän, vaikkeivät olisi koskaan lastensuojelulaitosta nähneetkään [/quote]
Tässähän juuri annettiin mahdollisuus kysyä, jos ei tiedä :)
Missä kaupungissa tai alueella olette?
Kun ihmiset tapaavat sinut, mitä toivoisit heidän ajattelevan sinusta? Kummallekin teille sama kysymys.
Paljonko vaateraha on? Paljonko saatte viikko- tai kuukausirahaa?
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 20:58"]
Käytättekö huumeita? Kovia sellaisia eli muutakin kuin alkoholia?
[/quote]
Toisella meistä on menneisyydessä myös kovempien huumeiden käyttöä, kun taas toinen ei käytä eikä ole käyttänyt mitään.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 20:59"]
Mitä olisitte eniten tarvinneet lapsuudessanne?
[/quote]
Ikätasoista kohtelua ja hyväksyntää
Ootteko salaa tähän aikaa koneella? Eks teillä oo "hiljettyminen" menossa? :D meillä pitää mennä jo 9 huoneisiin ja oon netissä salapuhelimella hahah :DD
t toinen laitosnuori 17 v
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 21:01"]
Mistä syystä olette laitoslapsia?
[/quote]
Kotoa karkaamisen, päihteiden käytön ja muiden kotiolojen ongelmien takia.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 21:02"]
Miksi jouduitte alun alkaen laitokseen?
[/quote]
Molemmat jouduimme ensimmäisen kerran laitokseen kotoa karattuamme
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 21:01"][quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 20:55"]
Käyttekö lukiota, kuka maksaa opiskelunne ja kirjat? Saateko usein uusia vaatteita, entä parturiin, pääseekö usein. Onko hienot kännykät? Oma läppäri?
[/quote]
Käymme molemmat ammattikoulua, laitos maksaa kirjat mutta suurin osa ostetaan käytettyinä. Vaatteita saa ostaa tietyllä sumalla kuukaudessa. Parturiin pääsee silloin kun siihen on kertynyt tarpeeksi rahaa jota saa siis parturihankintoihin käyttää 20e/kk. Molemmilla on älypuhelimet jotka ovat vanhempien hankkimia. Tietokoneita ei ole.
[/quote]
Nojoo, mulle mun paikan ohjaajat/johtajat ei suostu hommaa kirjoja ammattikouluun, vaikka tarviin ne :/ Vaatteita saadaan toosi harvoin, itse kuljin mm viimevuonna ihan marras-joulukuun vaihteeseen asti toppi ja pitkähihainen päällä ulkona ja koulussa (ootan bussii aamulla 30min ja koulun jälkeen lähemmäks tunnin, ulkona), ennenkuin mun paikan ohjaajat suostu ostaa mulle 20e villapaidan.
t. joku random tähän keskusteluun eksynyt laitosnuori
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 21:02"]
Minkälainen suhde äiteihinne? oletteko saaneet lapsina rakkautta vanhemmiltanne?
[/quote]
Molemmat olemme omasta mielestämme saaneet tarpeeksi rakkautta vanhemmiltamme. Toinen meistä tulee äitinsä kanssa todella hyvin toimeen, toiselle kohtaamiset ovat vaikeita mutta yhteyttä pidetään päivittäin
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 21:25"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 21:01"][quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 20:55"]
Käyttekö lukiota, kuka maksaa opiskelunne ja kirjat? Saateko usein uusia vaatteita, entä parturiin, pääseekö usein. Onko hienot kännykät? Oma läppäri?
[/quote]
Käymme molemmat ammattikoulua, laitos maksaa kirjat mutta suurin osa ostetaan käytettyinä. Vaatteita saa ostaa tietyllä sumalla kuukaudessa. Parturiin pääsee silloin kun siihen on kertynyt tarpeeksi rahaa jota saa siis parturihankintoihin käyttää 20e/kk. Molemmilla on älypuhelimet jotka ovat vanhempien hankkimia. Tietokoneita ei ole.
[/quote]
Nojoo, mulle mun paikan ohjaajat/johtajat ei suostu hommaa kirjoja ammattikouluun, vaikka tarviin ne :/ Vaatteita saadaan toosi harvoin, itse kuljin mm viimevuonna ihan marras-joulukuun vaihteeseen asti toppi ja pitkähihainen päällä ulkona ja koulussa (ootan bussii aamulla 30min ja koulun jälkeen lähemmäks tunnin, ulkona), ennenkuin mun paikan ohjaajat suostu ostaa mulle 20e villapaidan.
t. joku random tähän keskusteluun eksynyt laitosnuori
[/quote]
täällä kans maksetaan kaikki opintotuesta. 80€
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 21:03"]
Mikä olisi parasta mitä teille voisi nyt tapahtua?
[/quote]
● omassa asunnossa asuminen ja parisuhde asioiden kuntoon saanti
● oman jaksamisen paraneminen ja tasapainoinen parisuhde
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 21:04"]
Mitä mieltä olette laitoksenne hoitajista (tai miksi niitä sanotaan)?
[/quote]
Laitoksessa 'hoitajia" sanotaan ohjaajiksi. Toinen meistä tykkää monista ja puhuu asioistaan heille avoimesti. Toinen ei periaate syistä tykkää erityisemmin kenestäkään eikä puhu henkilökohtaista asioista heille kuin pitkän vääntämisen jälkeen
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 21:05"]
Onko teillä teistä välittäviä sukulaisia?
[/quote]
Kyllä, molemmilla on sukulaisia joihin pidetään yhteyttä.
Ihania mussukoita olette kaikki :)
T: yhden laitoksen ohjaaja (viikonloppuvapaalla...)
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 21:08"]
Mitä biologiset vanhempanne tekevät ja miksi he eivät huolehdi teistä?
[/quote]
Molempien vanhemmat ovat parhaansa mukaan yrittäneet meistä huolehtia eivätkä ole päihteiden käyttäjiä yms. Laitokseen olemme molemmat joutuneet omien huonojen valintojemme seurauksena
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 21:07"]
Kaikkea hyvää teille, täällä yksi entinen laitosnuori, nyt melkein 40v. Tässä esitetyistä kysymyksistäkin paistaa Se ihme oletus mikä laitosnuorista on. Kauheasti ihmiset tuntuu tietävän, vaikkeivät olisi koskaan lastensuojelulaitosta nähneetkään
[/quote]
Mitä oletuksia näissä kysymyksissä on, mitkä ovat outoja tai vääriä?