Kansalaisaloite vaatii eheyttämishoitojen kieltämistä
Eli jos koet kuuluvasi seksuaalivähemmistöön mutta haluaisit olla hetero niin sinua ei saa auttaa
www.hs.fi/kotimaa/art-2000008137971.html
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei laillinenkaan terapeutti niitä ajatuksia voi poistaa vaikka olisi kuinka hyvä. Tuskin se edes on terapian tarkoitus tänä päivänä että joku ihmisen perus ominaisuus yritetään poistaa. Se kuuluu siihen eheytysuskoon.
On ihmisiä, jotka ovat vaihtaneet suuntautumistaan.
On ihmisiä, jotka ovat biseksuaaleja, ja voivat "vaihtaa suuntautumistaan". Lainausmerkeissä, koska ei se suuntautuminen mihinkään vaihdu, kohde vaihtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei laillinenkaan terapeutti niitä ajatuksia voi poistaa vaikka olisi kuinka hyvä. Tuskin se edes on terapian tarkoitus tänä päivänä että joku ihmisen perus ominaisuus yritetään poistaa. Se kuuluu siihen eheytysuskoon.
Bi voi tukahduttaa puolet seksuaalisuudestaan ja "eheytyä". Samoin ei-eksklusiivinen pedo voi tukahduttaa lapsiin kohdistuvan seksuaalisuutensa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin pystyisin ehkä vaihtamaan heterosuhteeni homosuhteeseen, jos taivaspaikkani olisi siitä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bi voi tukahduttaa puolet seksuaalisuudestaan ja "eheytyä". Samoin ei-eksklusiivinen pedo voi tukahduttaa lapsiin kohdistuvan seksuaalisuutensa jne.
Liian vaikeita aiheita hurahtaneille. Meille tavan kansalaisille taas täysin selkeetä pässinlihaa.
Oli surullinen tuo me naiset lehdessä oleva kertomus. Toivon että yksikään nuori ei kokisi tuollaista. En varmaan selviäisi itse jos joutuisin mukaan noihin uskovien juttuihin. Varsinkin jos koko lähipiiri uskoisi tuohon touhuun eikä olisi yhtään järkevää aikuista tukena. Samaan aikaan pitäisi vielä selvitä teini iän haasteista kun käy läpi identiteettikriisiä. Ei pää kestäisi.
Siis itse olen nainen ja nuorempana luulin olevani transpoika (eli siis olen biologisesti nainen, halusin teininä olla poika) Onneksi tulin järkiini ennen kuin tein mitään fyysisiä hoitoja itselleni, mutta elin vuosia pojan nimellä, sidoin tissini ja pukeuduin poikamaisesti ja seurustelin naisten kanssa. Minut myös diagnosoitiin transpolilla transsukupuoliseksi. Tulin järkiini juuri ennen kun aloitin hormoonihoidot, joten en ole koskaan onneksi tehnyt mitään fyysisiä transhoitoja itselleni.
Nykyään olen melko naisellinen ja seurustelen miehen kanssa. Olen joskus puhunut tästä nykyisen mieheni kanssa ja hän sanoi, että ei seurustelisi kanssani jos olisin nuorempana tehnyt itselleni fyysisiä transhoitoja vaikka nykyään tietäisinkin olevani nainen. Jos en olisi tullut viime hetkellä järkiini, olisin voinut aiheuttaa itselleni paljon tuhoa tulevaisuuteen. Myös nykyään minulla on iso vauva kuume ja suunnittelemme lapsen tekoa, olisi kamala ajatella jos olisin noilla hoidoilla tuhonnut lasten saanti kykyni teini-iän tyhmyyksissä.
Minusta nuo "eheytys" hoidot olisivat olleet hyviä teininä, sillä kaikki jotka kokevat teininä olevansa trans, eivät välttämättä koe sitä enää aikuisena. Itselläni transkokemus luultavasti johtui biseksuaalisuudesta, traumaattisesta lapsuudesta ja siitä että minulla oli teininä syöpä jonka takia koin että kehoni on minua vastaan. Tajusin nuo asiat lopulta ihan itsenäisesti, mutta kaikki eivät ole yhtä hyviä katsomaan peiliin.
Vierailija kirjoitti:
Minusta nuo "eheytys" hoidot olisivat olleet hyviä teininä, sillä kaikki jotka kokevat teininä olevansa trans, eivät välttämättä koe sitä enää aikuisena.
Jos olet transarvion läpi käynyt, sinun oli pakko olla vähintään 6 kk terapiassa puhumassa aiheesta, eli olet saanut oikeaa terapiaa ja mieltäsi on syväluodattu monin eri tavoin.
Eheytys"hoidot" eivät ole oikeaa terapiaa, niillä yritetään syyllistämisellä ja sosiaalisella häpeällä pakottaa ihminen tiettyyn muottiin. Jos olisit käynyt sen läpi, et ehkä olisi niin tyytyväinen elämääsi kuin nyt olet, vaikka olisitkin heterosuhteessa transfoobisen miehen kanssa silloinkin.
Kiitos tästä nostosta, käyn allekirjoittamassa tuon aloitteen.
Sekö on puolustus eheytyshoitojen säilyttämiseksi? Että KAIKKI eivät ole jotain mieltä? Jotkut rakastaa piiskatuksi tulemistakin, ja ihan ilman uskonyhteisön painostusta.