Minkä niminen kynä on kuulakärkikynän ja tussin välimuoto?
Eli siitä tulee helpommin ja vahvemmin kuin kuulakärkikynästä ja se näyttää tussikynältä mutta ei ole.
Kommentit (20)
Vierailija kirjoitti:
Geelikynä?
Sillä voi kirjoittaa paperiin normaalisti mutta jälki on vähän kosteampaa kuin kuulakärkikynässä. Todella hyvä kynä ja aion hankkia itsellekin sellaisia, kun tietäisi nimen.
Siis minkälainen siinä on se kärki?
Vierailija kirjoitti:
Kuulakärkikynän kärki.
Vierailija kirjoitti:
Stabilo? 😅
Sen merkkinen se on.
Tiedän, mitä tarkoitat mutta minäkään en tiedä nimeä tälle. Kirja- tai toimistotarvikekaupassa tietävät. Jälki ei ole arkistokelpoinen, eli virallisia papereita ko kynällä ei voi allekirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Stabilo? 😅
Sen merkkinen se on.
No sit se on tuo kuitukärkikynä.
Meillä kotona 60-luvulla oli täytekynä, mikä edelsi kuulakärkikynää. Sen täytekynän säiliön pystyi täyttämään aina uudelleen. Sillä oli uskomattoman hyvä kirjoittaa, jotenkin tuli kauniimpaa jälkeä kuin sitten myöhemmin sillä kuulakärkikynällä.
Vielä 70-luvun lopulla ostin itselleni täytekynän erilaisia kutsukortteja ja vastaavia varten.
En tiedä onko sellaisia enää olemassakaan.
Onko ns. kuivamustekynä sama kuin kuulakärkikynä?
Koulussa ei ihan heti saanut käyttää kuulakärkikyniä, koska opettajien mielestä se pilasi käsialan. Koska mehän kirjoitettiin vielä 60-luvun alussakin koulussa mustekynällä, missä oli se varsi ja irtoterä ja sitä kastettiin mustepulloon.
Äkkiä kyllä katosi käytöstä sitten kun nämä "kuulikset" yleistyi.
Itse kutsun sellaisia sanalla "tussukka".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulakärkikynän kärki.
Kuulakärkikynän kärjestä tulee mieleen Frixion kynät. Se on merkki, kynän jälkeä voi pyyhkiä.
Kuulakärkikynän kärjessä on nimensä mukaisesti kuula
Vierailija kirjoitti:
Itse kutsun sellaisia sanalla "tussukka".
Tussukka sulla on takalistossas
Se on kuitukärkikynä tai geelikynä. Itsekin ihastellut jälkeä ja aion hommata , tod. näk. se on geelikynä.
Kiinasta saa tilattua halpoja ja hyvälaatuisia täytekynä. Jin Hao merkkisiä. Suomesta ei oikein taida saada kuin Parkereita, jotka eivät ainakaan itseäni vakuuta, ja Lamy merkkisiä verkkokaupoista. Oikein hyviä ja kalliita kyniä saa myös briteistä ja jenkkilästä tilaamalla. Itse olen tuolta tilannut lähinnä erikoisempia kärkiä noihin Jin Haoihin. Musteita löytyy ainakin yhdestä suomalaisesta verkkokaupasta. Googleta Diamine muste.
T. Harrastaja
Ps. Kastettavia mustekyniä (kalligrafia) löytyy melkein jokaisesta askartelu- ja kirjakaupasta. Niiden kanssa käytetään erilaista mustetta.
Geelikynä?