Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sietämätön pikkupomo töissä, voiko sille tehdä mitään?

Vierailija
01.08.2021 |

Juoruaa, puhuu paskaa, haukkuu muita selän takana, kiusaa huomaamattomasti, suosii yhtä työntekijää, lista on loputon. Miten tuollaisesta hienovaraisesti tehdystä työilmapiirin pilaamisesta voisi tehdä lopun?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun esimieheni on myös samankaltainen, olen antanut hänen johtamistyylistään palautetta ensin hänelle ja sen jälkeen myös hänen esimiehelle, kun muutosta ei tapahtunut. Tämän jälkeen olenkin ollut hänen silmätikkunaan ja hän jatkuvasti kritisoi minua mitä typerimmistäkin asioista. On myös uhannut kirjallisella varoituksella kun en jäänyt kuuntelemaan hänen huutoaan asiasta, joka ei koskenut minua.. en oikeasti enää tiedä mitä tehdä, pidän työstäni mutta esimies ajaa minut kyllä tätä menoa hakemaan muita töitä.

Vierailija
22/45 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman kokemukseni mukaan henkilöt, jotka nimittelevät esihenkilöitä pikkupomoiksi, ovat itse niitä työpaikan hankalia tyyppejä.

Kokemuksesi on väärässä. On pikkupomoja joille valta on noussut päähän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo nyt kuulosta kauhean pahalta. Virkaintoiset pilkunnussijapomot ne niitä hankalimpia on.

Vierailija
24/45 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkeästi asiatonta käytöstähän tuo on ruotia jonkun selän takana hänen sometiliään negatiivisesti. Lapset kiusaavat toisiaan tuolla lailla koulussa, joten ikävää kuulla, että aikuiset tekevät tuota samaa.

Ja ei se pikkupomo terminä ketään loukkaa, olen itsekin vuoroesimies liki 30 työntekijälle, siis klassinen pikkupomo. Olen kyllä saanut työhöni parin vuoden esimieskoulutuksen, eikä tulisi mieleenkään alkaa ketään tuolla lailla piinata.

Kannattaa valittaa, esimerkkien ja päivämäärien kera noin tökeröstä käytöksestä. Ensisijaisesti tuon pikkupomon esimiehelle, tuo kun ON työpaikkakiusaamista ja vaikuttaa työyhteisön ilmapiiriin ja työtehoonkin. Siksi sen korjaamisen pitäisi kiinnostaa ylempiä esimiehiä.

Jos ei kiinnosta, seuraava osoite on työsuojeluvaltuutettu.

Jos hän ei ole sinun esimiehesi, en kyllä ymmärrä, miksi ET valittaisi noin kurjasta toiminnasta.

Vierailija
25/45 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytin sanaa "pikkupomo" koska kyseessä ei ole esimies. Hän vastaa tämän yhden toimipisteen toiminnasta, ei muuta. Ei kai tuo sana voi nyt olla niin ärsyttävä, että minua aletaan syytellä itse työilmapiirin pilaajaksi?

Oli miten oli, eniten ehkä ahdistaa selän takana haukkuminen. Tämä henkilö saattaa esimerkiksi kaivella esiin jonkun sometilin ja esitellä sieltä kuvia toisille pilkkaamismielessä. Tai kommentoida jonkun ulkonäköä hänen selkänsä takana yrittäen saada muut mukaan. Joskus yritän kommentoida niihin jotenkin että mitä kukaan ulkonäölleen voi, jotta tajuaisi lopettaa. Ei yleensä tajua. Pari työkaveria on sanonut, että helpompi olla töissä kun hän ei ole paikalla, joten en ole yksin mielipiteeni kanssa.

Ap

No oletteko sanoneet tästä hänelle, vai puhuneet vain selän takana?

Vierailija
26/45 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kyse kulttuurien välisistä erimielisyyksistä, pitää vain yrittää jaksaa ja katsella muuta työtä samalla.

Vierailija
27/45 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suorittavassa portaassa pelkkänä alaisena on siitä hyvä olla että tollasten epäpätevien ja kieroilevien nilkkien uskottavuutta pystyy sopivilla peliliikkeillä alkaa nakertamaan sieltä ruohonjuuritasolta käsin. Kun muiden luotettavien alaisten kanssa saa jaettua pomon ketkuilut vähitellen juorurinkien kautta riittävän laajan yleisön tietoon niin uskoakseni vähitellen tiettyä valtaa siirtyy hiljalleen sinne suorittavaan portaaseen samalla kun alatason porsaspomo alkaa tajuta oman naurettavuutensa alaistensa silmissä ja samalla hikoilee työvuorolista- ja sijaishankintahelvetin kimpussa sekä alaisten ja oman esimiehistönsä ristipaineessa.

Ai että, melkeinpä odotan että loma tässä jonkin ajan päästä päättyy niin pääsee taas myyräntyöhön varsinaisen duunin lisäksi (jonka toki suoritan parhaani tehden jotta mulkkupomo ei pääse huomauttamaan ja käyttämään aseena mua vastaan). 

Nyt on tainut pikkupomo päästä tän tyypin ihon alle.

Vierailija
28/45 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on tainut pikkupomo päästä tän tyypin ihon alle.

Taidat itse olla samanlainen alaistesi vihaama nilkki.

Vierailija
29/45 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti naisvaltainen paikka. Kyllä on otettu ja saatu mulkero pomolta luulot pois. Miehet kummasti tottelee luuvitosta.

Vierailija
30/45 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa "kiusaa huomaamattomasti"? Tee itse muistiinpanot sellaisista tapauksista, jotka koet kiusaamiseksi. Mitä teki / sanoi, milloin, mitä siitä seurasi? Niistä saa todisteita mahdollisia toimenpiteitä varten.

Vierailija
31/45 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa keskittyä siihen työhön ja työpaikalla oleviin hyviin asioihin.

Vierailija
32/45 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen ihminen haluaa tehdä muista ihmisistä lopun?

Vierailija
33/45 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat toimipisteen muiden työntekijöiden kanssa yhteyttä luottamusmieheen ja työsuojeluun. Tälläinen henkilö sairastuttaa työyhteisön. Henkistä väkivaltaa johon työnantajan on puututtava.

Vierailija
34/45 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei juorua yksin. Tai ainakin se on todella vaikeaa. Jos olette KAIKKI samaa mieltä, pistätte suut suppuun ettekä mahdollista sitä. Ette kerro hänelle yksityisasioita, ette muiden tekemisiä jne. Kun hän juoruaa, ette vastaa tai käännätte asian positiiviseksi "mutta siinä asiassa Janna-Mikko on todella hyvä" jne.

Voitte myös laatia neutraalin raportin kyseisen pomon esimiehelle ja ehdottaa neuvotteluja johdon ja työterveyden kanssa yhteistyössä työilmapiirin korjaamiseksi.

Vierailija
35/45 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikkupomo-nimityksen saavat sellaiset esimiehet, jotka kuvittelevat itsestään ja omasta asemastaan liikoja. Esimiestaidot ovat olemattomat. Tälläiset pikkupomot juopuvat siitä varsin mitättömästä vallasta jota heillä on. Käytännössähän he ovat vain tiiminvetäjiä.

Pikkupomo-nimitystä käyttävät yleensä työntekijät, jotka itse haluaisivat siihen "pikkupomon" paikalle.

Höpö höpö! Minä OLEN pikkupomo (tarkemmin osastonhoitaja sairaalassa), ja nimitän itsekin itseäni sellaiseksi. Ne jotka ärsyyntyvät nimityksestä, haluavat oikeasti mieltää itsensä tärkeämmäksi kuin ovatkaan. Haluaisivat että heitä pidetää ”suurena johtajana”, vaikka oikeasti ovat ihan samanlaisia duunareita kuin muutkin, eri työnkuvalla vaan.

Vierailija
36/45 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mun esimies tekisi noin, sanoisin aivan varmasti päin naamaa että ei ole esimieheltä sopivaa käytöstä. Itse en koskaan kiusaa ketään, hoidan työni, kohtelen muita hyvin, tiedän olevani ammattitaitoinen ja pätevä työssäni ja olenkin omalla työpaikallani yksi pisimpään olleista ja tämän myötä minulla on laajoja vastuualueita. Pomoja en pokkuroi, en isompia enkä pienempiä. En hypi silmille, osaan käyttäytyä, mutta todellakin vaadin asiallista käytöstä myös esimiehiltä. Uskallan sanoa vastaan, ja varmasti myös sanon jos on tarvetta. Puolustan myös työkavereitani esimiehelle tarvittaessa. Ihmisiä ei kohdella huonosti, oli sitten pomo tai ei, ja oli sitten kyse työelämästä tai siviilielämästä. Sellaiselle pitää laittaa piste välittömästi. Erimieltä voi asioista olla, mutta asiallisesti pitää voida asiat selvittää.

Vierailija
37/45 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun esimieheni on myös samankaltainen, olen antanut hänen johtamistyylistään palautetta ensin hänelle ja sen jälkeen myös hänen esimiehelle, kun muutosta ei tapahtunut. Tämän jälkeen olenkin ollut hänen silmätikkunaan ja hän jatkuvasti kritisoi minua mitä typerimmistäkin asioista. On myös uhannut kirjallisella varoituksella kun en jäänyt kuuntelemaan hänen huutoaan asiasta, joka ei koskenut minua.. en oikeasti enää tiedä mitä tehdä, pidän työstäni mutta esimies ajaa minut kyllä tätä menoa hakemaan muita töitä.

Sinuna menisin uudelleen hänen esimiehensä puheille kertomaan tilanteesta. Ei tuollaista tarvitse sietää. Jos ei auta, niin vie asia vielä korkeammalle taholle. Kyllä siihen lopulta puututaan jos oikeasti on syytä. Olen itse ollut työpaikalla jossa esimiehen käytökseen puututtiin porukalla. Ensin puhuttiin suoraan esimiehelle, ei auttanut. Käytös muuttui enstistä pahemmaksi. Vietiin asia eteenpäin hänen esimiehelleen, joka varmaankin kävi keksutelun tämän ”pikkupomon” kanssa, ja asia meni sen jälkeen vielä korkeammalle johdolle (epäilen että esimieheni siis oli haukkunut/käyttäytynyt epäasiallisesti myös sitä omaa esimiestään kohtaan), työsuojeluvaltuutetulle, ja myös työterveyteen. En tiedä mitä kaikkea ”kulisseissa” tapahtui, mutta esimies vaihtui.

Vierailija
38/45 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko pomon suosikki ylennyt työssään? Ellei, voitko juonia, että heität keskustelussa esiin kuinka jonkun pitäisi ottaa vetovastuu jostain asiasta. Tai olet mairea suosikille, että hänelläpä on hyvät välit pomoon. Ennen pitkää suosikki voi alkaa vaatia lisää palkkaa tai etuja. Siinäpä pomo sitten luovii tilanteessa.

Ahneus ja mukavuudenhalu nousevat helposti suosikkeina paistattelevilla.

Vierailija
39/45 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kerrottu oikeuttaa jo tekemään valituksen ylemmille tahoille, työsuojeluun, luottamusmiehille ym.

Vierailija kirjoitti:

Käytin sanaa "pikkupomo" koska kyseessä ei ole esimies. Hän vastaa tämän yhden toimipisteen toiminnasta, ei muuta. Ei kai tuo sana voi nyt olla niin ärsyttävä, että minua aletaan syytellä itse työilmapiirin pilaajaksi?

Oli miten oli, eniten ehkä ahdistaa selän takana haukkuminen. Tämä henkilö saattaa esimerkiksi kaivella esiin jonkun sometilin ja esitellä sieltä kuvia toisille pilkkaamismielessä. Tai kommentoida jonkun ulkonäköä hänen selkänsä takana yrittäen saada muut mukaan. Joskus yritän kommentoida niihin jotenkin että mitä kukaan ulkonäölleen voi, jotta tajuaisi lopettaa. Ei yleensä tajua. Pari työkaveria on sanonut, että helpompi olla töissä kun hän ei ole paikalla, joten en ole yksin mielipiteeni kanssa.

Ap

Vierailija
40/45 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman kokemukseni mukaan henkilöt, jotka nimittelevät esihenkilöitä pikkupomoiksi, ovat itse niitä työpaikan hankalia tyyppejä.

Kokemuksesi on väärässä. On pikkupomoja joille valta on noussut päähän.

Niin on. Sellaisia joilla on suuruuskuvitelmia itsestään, vaikka ei niillä oikeasti edes ole mitään valtaa. Käytännössä ne on vaan kyseisen työyksikön koordinaattoreita jotka jakaa työtehtävät ja toimii viestinviejänä eteenpäin jos jokin ei toimi.