Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen yläkoulun ope, nettopalkka 2150 e, haluatko kysyä jotain?

Vierailija
15.08.2014 |

Olen kieltenope yläkoulussa, tunteja tänä lukuvuonna 20/vko, eli täsmälleen opetusvelvollisuus. Nettopalkka loppuvuonna on n. 2150 €/kk.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutko pääkaupunkiseudulla omistusasunnossa? Onko sinulla selvästi paremmin tienaava puoliso?

Vierailija
22/29 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 15:10"]

Olen kieltenope yläkoulussa, tunteja tänä lukuvuonna 20/vko, eli täsmälleen opetusvelvollisuus. Nettopalkka loppuvuonna on n. 2150 €/kk.

[/quote]

Mä olen perhepäivähoitaja, viikkotuntimäärä 40 tuntia, BRUTTOpalkka 1700 euroa. Välillä vähän vituttaa vaikka oma valinta onkin. Mutta kysymys, miksi tempperamentti edelleen saa vaikuttaa lapsen arvosanan muodostumiseen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 16:06"]

6:nen sä teet 40h/vko eli jos tuon ap:n palkan laskisi samoilla tuntimäärillä netto ois 4200e/kk.. ei enää kovin huono? Bruttona heiluu jossain 8000e/kk huitteilla. Kyllä mä tosta rahasta haistattelua kuuntelisin.

[/quote]

Opettajan työ ei ole vain tuntimäärä.Täytyyhän ne tunnit suunnitella, arviointia varten on oltava näyttöä, kokeita korjattava, istuttava opettajankokouksissa, vanhempainilloissa jne.

Minulla on nyt takana 15 vuotta, enkä suunnittele yksittäistä oppituntia kovin kauaa (viikkotasolla varmaan 2-5 tuntia), mutta opetusmateriaalin päivittämiseen, tietyn luokan erityistarpeiden huomioimiseen ja esim. ryhmätöiden suunnitteluun menee yllättävän paljon aikaa. Minulla on tunteja 24 viikossa ja ensimmäinen lukuvuoden viikko on aina helpoin. Suunnittelen autossa, kotona illalla ja viikonloppuna, joten pääsen töistä käytännössä silloin, kun tunnit päättyvät. Olen luokanvalvoja, joten vanhemmille viestittely on ollut ainoa työ, jota olen tehnyt konkreettisesti oppituntien jälkeen tällä viikolla.

Ensi viikko näyttää jo erilaiselta. Tapaan oppilashuoltoryhmän luokkani asioista, suunnittelen muiden luokanvalvojien kanssa yhteistä linjaa täksi vuodeksi, teetän kaksi ryhmätyötä ja yhden projektityön, johon tarvitsen tietojen päivitystä netistä ja ylimääräistä suunnittelua. Ensi viikolla olen töissä jokainen päivä klo 8-15. Tutustuin myös uuteen luokkaan, joka vaikuttaa heikolta, joten joudun miettimään uudet lähestymistavat oppiaineeseeni, kun vanhoilla ei mene oppi perille.

Kun kokeet alkavat (syyskuussa ensimmäiset), olenkin sitten taas työllistetty. Tänä vuonna teen vain minimitunnit (opetusvelvollisuus 23+ luokanvalvojan tehtävät), saan samaa nettopalkkaa kuin ap ja toivon, etten joudu tekemään niin paljon ylimääräistä kuin viime vuonna, kun minulla oli kolme ylituntia. Kokeiden ja tehtävien korjaamiseen menee paljon aikaa eikä ilman niitä voi numeroita antaa.

Kielissä ei ehkä sitä tietämystä ja oppimateriaalia tarvitse samalla tavalla päivittää kuin muissa oppiaineissa, koska tämä on ehdottomasti se työläin ja aikaavievin osuus omassa oppiaineessani. Vaikka käytän samoja materiaaleja, niin linkit eivät välttämättä ole enää edellisestä vuodesta voimassa tai tieto on vanhentunutta. Oppikirjakin vaihtuu kohtuullisen usein, kun se tieto sielläkin pitää päivittää.

Vierailija
24/29 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen myös yläkoulun ope, palkkaa nettona 2300/kk. Teen kyllä lukuvuosien aikana noin 50 h/vko töitä, vaikka opetustunteja on vain 20 (kesällä en tosin enää nykyään mitään). Olen tiimivetäjä, kuulun koulun juhlia valmistavaan ryhmään, olen luokanvalvoja, osallistun pariin projektiin töissä, kehitän uutta materiaalia ja yritän uudistaa tuntejani aika paljonkin joka vuosi. Myös korjaamista on erittäin paljon.  Kun ottaa kesäloman huomioon, niin palkkani on mielestäni kohtuullisen hyvä mutta ei liikaa.

Vierailija
25/29 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 15:16"]

Älä valita. 20h / vko ja 2150€ käteen. Hmm olisin enemmän kuin tyytyväinen.

[/quote] Itselle vastaavista työtunneista lehdenjaossa 800e. Otin lopputilin ja nyt saan sossusta saman verran rahaa. Ei töiden teko kannata tässä maassa.

Vierailija
26/29 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 16:22"]

Minä olen myös yläkoulun ope, palkkaa nettona 2300/kk. Teen kyllä lukuvuosien aikana noin 50 h/vko töitä, vaikka opetustunteja on vain 20 (kesällä en tosin enää nykyään mitään). Olen tiimivetäjä, kuulun koulun juhlia valmistavaan ryhmään, olen luokanvalvoja, osallistun pariin projektiin töissä, kehitän uutta materiaalia ja yritän uudistaa tuntejani aika paljonkin joka vuosi. Myös korjaamista on erittäin paljon.  Kun ottaa kesäloman huomioon, niin palkkani on mielestäni kohtuullisen hyvä mutta ei liikaa.

[/quote]

Miksi opettajilla itsellänkin on väärä käsitys työajoistaan? Opettajilla on kesällä palkatonta vapaata, ei loma. Palkattomalla vapaalla ei ole samoja etuja kuin lomalla, esimerkiksi sairaustapauksissa.

Vierailija
27/29 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 16:13"]

Asutko pääkaupunkiseudulla omistusasunnossa? Onko sinulla selvästi paremmin tienaava puoliso?

[/quote]

Asun muutaman vuoden ikäisessä omakotitalossa Länsi-Suomen läänissä. Puoliso on myöskin opettaja, mutta tuntipalkalla ja vähillä tunneilla omasta tahdostaan. Tienasi viime vuonna muuten n. 12000 euroa, kesältä ei maksettu. Yhteenlaskettu bruttoansiomme taisi olla n. 50000 euroa. No jatkossa puoliso ei tienaa kuin sairauseläkettä, johon hän juuri joutui samanikäisenä kuin minä. Onneksi sattuu olemaan muuta varallisuutta, ei töillä tienattua.

Vierailija
28/29 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Himottaako oppilaat koskaan?

Vierailija
29/29 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 17:41"]

Himottaako oppilaat koskaan?

[/quote]

Olen mies ja on väärin sanoa, että tyttöoppilaat (yläkoulussa) himottaisi. Tietenkään en voi olla huomaamatta teinityttöjen tiukkoja kroppia, onhan mulla silmät päässä. Mutta himottaa on väärä sana. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kolme