Kannattaisiko alkaa antaa soseita vauvalle?
Vauva täyttää viikon päästä 3 kk ja on jo pidemmän aikaa syönyt mahansa täyteen vähintään tunnin välein, iltaisin pahimmillaan puolen tunnin välein. Tuplasi syntymäpainonsa jo noin 2 kk iässä, eli 3 kg ---> 6 kg. On siis ollut nämä 3 kk ihan vain äidinmaidolla ruokittu. Nyt tuntuu, ettei maito enää riitä pelkiltään hänelle, kun roikkuu koko ajan tissillä. Kannattaisiko alkaa pikkuhiljaa antaa soseita? Entisaikaanhan suositusaloitusikäkin oli se 3 kk.
Kommentit (27)
Mikä kiire sulla on syöttää lapselle sitä mitä ei sais ?
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 14:40"]Äidinmaitoa sen ikäiselle !
[/quote]
Luitko ollenkaan aloitusta?! 3 kk on syönyt pelkästään rintamaitoa, nyt ei tunnu enää riittävän kun kasvutahti on ollut hurja.
Ap
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 14:41"]Mikä kiire sulla on syöttää lapselle sitä mitä ei sais ?
[/quote]
Huoh, juurihan aloituksessa selitin. Lukiko kukaan sitä? Sitä paitsi ei siitä kauaa ole kun 3 kk oli normaali aloitusikä, tietääkseni edelleen on jos vauva kasvaa kovaa vauhtia.
Ap
Meillä 4kk neuvolassa sanottiin että sitten voi tarjota jos tuntuu ettei maito enää riitä pelkästään, mutta vaikka lapsi nyt syökin parhaimmillaan myös 30-60min välein niin kuulemma riittää hyvin kun kasvaa niin hyvin (meillä tosin painoa tullut syntymästä "vain" 3,5kg). En siis vielä ajatellut aloittaa. Juttele vaikka neuvolassa?
Mä aloin antaa 3 kk ikäisenä, aloitettiin perunalla. Siihen aikaan suositus oli 4 kk, nythän se on täysimetystä 6 kk. Eikä meillä ole ruoka-aineallergioita. Poika on nykyisin isokokoinen 14v. ja harrastaa yleisurheilua. Mun maito ei vaan pelkästään riittänyt, ja perunasose helpotti. Toisekseen meillä helpotti oitis "koliikki" eli meidän tapauksessa nälkä. 5 kk ikäisenä alkoi jo nukkua yönsä läpi.
Oma äitini antoi siskolleni, kun sama tilanne. Ihan ok, vaikka varmasti neuvolassa kauhistelevat.
Miten painon ja pituuden kehitys menee? Jos lapsi kasvaa asianmukaisesti, ei kiinteiden aloituksella ole kiirettä. Äidinmaidossa on enemmän kaloreita, kuin kasvis/hedelmäsoseissa. Jos siis kasvutahti mietityttää, niin itse tehostaisin imetyksiä. Esim. pesimällä vauvan kanssa, äiti ilman paitaa ja vauva vaippasiltaan. Kyse todennäköisesti tiheän imun kaudesta, vauva pitää huolta, että maito riittää.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 14:49"]Miten painon ja pituuden kehitys menee? Jos lapsi kasvaa asianmukaisesti, ei kiinteiden aloituksella ole kiirettä. Äidinmaidossa on enemmän kaloreita, kuin kasvis/hedelmäsoseissa. Jos siis kasvutahti mietityttää, niin itse tehostaisin imetyksiä. Esim. pesimällä vauvan kanssa, äiti ilman paitaa ja vauva vaippasiltaan. Kyse todennäköisesti tiheän imun kaudesta, vauva pitää huolta, että maito riittää.
[/quote]
Itse asiassa just näin me tehdäänkin (ei tällä ilmalla edes voisi pitää vaatteita). Valtaosa ajasta menee imetykseen. Lapsi on kasvanut niin hyvin, että neuvolassa oikein ihmettelivät.
Ap
Minä kokeilisin antaa velliä ja katsoisin helpottaisiko se tuohon jatkuvaan nälkään.
N. 3kk iässä on tiheänimunkausi, vauva siis tilaa maitoa lisää. Normaalia.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 14:51"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 14:49"]Miten painon ja pituuden kehitys menee? Jos lapsi kasvaa asianmukaisesti, ei kiinteiden aloituksella ole kiirettä. Äidinmaidossa on enemmän kaloreita, kuin kasvis/hedelmäsoseissa. Jos siis kasvutahti mietityttää, niin itse tehostaisin imetyksiä. Esim. pesimällä vauvan kanssa, äiti ilman paitaa ja vauva vaippasiltaan. Kyse todennäköisesti tiheän imun kaudesta, vauva pitää huolta, että maito riittää.
[/quote]
Itse asiassa just näin me tehdäänkin (ei tällä ilmalla edes voisi pitää vaatteita). Valtaosa ajasta menee imetykseen. Lapsi on kasvanut niin hyvin, että neuvolassa oikein ihmettelivät.
Ap
[/quote]
Eikös sun tapauksessa se äidinmaito juuri näyttäisi riittävän lapselle kun kerran kasvaa sillä tuollaista vauhtia? Jos ei kasvaisi, sitten voisi alkaa mietiskellä muuta ruokaa.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 14:53"]N. 3kk iässä on tiheänimunkausi, vauva siis tilaa maitoa lisää. Normaalia.
[/quote]
Kuinka kauan se jatkuu? Meinaan tätä on jatkunut jo ainakin kuukauden.
Ap
[/quote]
Ap
[/quote]
No eikö silloin ole kaikki hyvin? Jos vauva siis kasvaa. Voihan sitä neuvolassa käydä ylimääräisellä punnituksella, jos nyt akuutisti on alkanut mietityttää, eteneekö kasvu.
Jos kyse on taas siitä, että koet imetyksen uuvuttavana ja kaipaat enemmän omaa tilaa, niin voisiko vauvan isä hoitaa syöttämisiä pullosta. Pumpattua maitoa tai sitten korviketta. Jotkut onnistuu imettämään kantaliinassakin.
Meillä vauva söi tiheästi: imetysvälit ovat vasta nyt sen 4h, kun vauvalla ikää 11kk ja syö kiinteitä 5 ateriaa päivässä. :D
meillä aloitettiin 3kk ja 10pvä soseiden maistelu. Ja ihan ite näin päätin, en kysynyt lupia neuvolasta tms. Imetin, imetän edelleen, ja poika kasvoi hurjaa vauhtia ja tissillä roikkui koko ajan. Aloitin tietysti hyvin varovasti, bataattia ekaksi viikon verran (en aloittanut perunalla kun luin että sisältää paljon tärkkelystä ja voi aiheuttaa vatsanpuruja). Nyt poika 7kk ja kaikki kasvissoseet maisteltu, lihoja maistellaan. Kaikki kelvannut hyvin eikä mitenkään ole oirehtinut. Syö nyt lounaaksi ja päivälliseksi purkin sosetta, välipalalla hed.sose ja illalla puuro. Maito maistuu hyvin myös. Kaura- ja riisipuuro aloitettiin vähän vaille 6kk. Jos toisen lapsen saamme alottaisin varmaan yhtä ajoissa, en tajua miten kerkiää kaikkia lajeja maistellakaan jos 6kk vasta aloittaa soseet ja jo pian pitäisi syödä 5 ateriaa päivässä!?
Mä tiedänkin vauvan joka alle 2kk vanhana sai hampaita, söi perunaa, joi velliä ja sanoi ekan sanansa :D Että näin.
Alle yksivuotiaana tärkein ravinto on äidinmaito. Suurin osa energiasta pitäisi tulla siitä, tai korvikkeesta jos äiti ei imetä. Tää tuntuu usein unohtuvan. Kiinteän ruoan aloituksen tärkein syy on suun motoriikan kehittäminen. Puolivuotiaana pitää viimeistään aloittaa "pureskelu". Kaverini aloitti isoruokaiselle vauvalle kiinteät nelikuisena, lapsi kyllä mieluusti söi mutta äiti ikäänkuin unohti imettää tarpeeksi kun ruokailu sujui hyvin muuten. Lapsen paino romahti, ei kiinteässä ruoassa ole niin pienen vauvan tarvitsemia ravintoaineita alkuunkaan tarpeeksi tiiviissä muodossa. Pieni määrä äidinmaitoa tuo huimasti enemmän ravintoa kuin vastaava määrä kiinteää ruokaa, oli se mitä vaan.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 15:12"]
Mä tiedänkin vauvan joka alle 2kk vanhana sai hampaita, söi perunaa, joi velliä ja sanoi ekan sanansa :D Että näin.
[/quote]
Varsinainen ihmevauva siis, ainakin äitinsä mielestä ;) Äitillä tosin ei ole kaikki ihan kotona ja sen kyllä huomaa jos luulee alle 2kk vanhan sanovan ekan sanansa ja että voi syödä perunaa kun tulee jo niitä hampaita :D:D:D
No minä aloitin tuossa iässä, syynä vauvan runsas pulauttelu. Neuvolan kanta oli neutraali. Yhdeksänkymmentä luvulla se oli tosiaan ihan neuvolassa suositeltu aloitusikä. Jos päätät aloittaa, niin hitaasti, ihan teelusikallinen päivässä aluksi. Uskon kyllä, että maitosi riittää, kun kerran vauva kasvaa hyvin, mutta ei tuosta kiinteiden aloittamisesta haittaakaan ole. Suositukset vaihtuvat tiheään, eikä tämän hetken paras tieto välttämättä ole oikea.
No ei todellakaan , 4kk alkaen