Voiko viidennen luokan "jättää väliin"?
Eli lapsi siirtyi kaupungin toisesta koulusta toiseen muuton myötä. Vanhassa koulussa kävi viidennen luokan siten että luki historiasta, uskonnosta, biologiasta, maantiedosta, fysiikasta ja kemiasta kuudennen luokan kurssit (koska tuossa koulussa yhdysluokka toimi niin) ja muista viidennen luokan kurssit. Nyt sitten aloittaa uudelleen kuudennen luokan ja rehtorin mielestä viidennellä ei tule mitään oleellisia asioita joita ei sitten yläkoulussa kerrattaisi että tää on ihan ok. Musta ei ole ok. Ensinnäkin lapsi joutuu kertaamaan (=käymään uudelleen) samat asiat ja kirjat kun viime vuonna (!!!) ja yläkoulun "kertaaminen" mietityttää että jos ei ole mitään pohjatietoa niin kyllä se mielestäni vaikeuttaa "kertaamista". Oman lapseni lisäksi tämä koskee kahta muutakin oppilasta. Kaupungintalon ihminen (joka päätöksen siirron hyväksymisestä on tehnyt) ei ole kuulemma tiennyt että vanhassa koulussa opiskeltiin väärässä järjestyksessä (ihan varmasti sanoin siitä kyllä kun kysyin onko siirto tuon takia ylipäänsä mahdollinen)...
Kommentit (5)
Voi kai sen jättää kokonaankin välistä ilman ongelmia. Minulle koulupsykologi ja lastenpsykiatri kirjoittivat suosituksia siirtää minut ykköseltä suoraan kolmoselle ja myöhemmin kolmoselta suoraan viitoselle kun katsoivat että en hyödy noista luokista mitään. Ainakaan vuosituhannen vaihteessa tämä ei olisi tuottanut ongelmia, mutta riippuu tietenkin oppilaasta että pysyykö mukana vai ei.
Aika tärkeistä aineista mun mielestä jää lapseltasi vitosluokka tavallaan käymättä. Hankala tilanne. Kai tuossa tilanteessa pitäis pyrkiä järjestämään tilanne jotenkin niin, että oppilas olisi virallisesti siellä kuudennella, mutta noissa aineissa opiskelisi sitten vitosen asiat sen sijaan, että kävisi kutosen asiat uudelleen. Tuntijärjestyksen mukaan ei varmasti saada lastasi fyysisesti sinne viidennen luokan kanssa opiskelemaan, mutta luulisi, että kuutosen opettaja osaisi antaa tehtäviä ja ne vitosen kirjat lapsellesi.
Mulla kävi just noin ja ihan hyvin oon pärjännyt :) sainpahan hyvät numerot kutosluokan tokariin, kun suurin osa kokeistakin oli just samat :') mut ei vaikuttanut tuleviin opiskeluihin millään muotoa tuo "skippaus".
Tää on nyt ihan liian monen vuoden takaa, 80-luvulta, mutta itselläni kävi vähän sama. Muutettiin kesken vuotta toiselle paikkakunnalle, syksyn kävin edellistä ja kevätlukukauden uutta koulua. Minulla jäi opiskelematta osa biologiasta ja maantiedosta ja osan opiskelin kahteen kertaan, sillä noita käytiin eri järjestyksessä. Toisessa koulussa muistaakseni käytiin syksy toista ja kevät toista ainetta, toisessa taas niin, että puolivälissä lukukautta vaihto. Ei tuosta silti mitään kummallisempaa ongelmaa tullut yläasteella.
Ei ne kysele mitään vanhoja juttuja niissä kokeissa vaan sen kirjan kappaleita mitä luetaan tunneilla. Eli pysyy ajantasalla kun lukee esim sivut 80-140 kokeeseen hyvin. Saa ihan vaikka kymppejä.