Vastasyntynyt ja Babybjörn sitteri 1-2-3
Moi,
Saako vastasyntyneen (yli 3,5 kg painavan) vauvan laittaa Babybjörn 1-2-3 sitterin pystyimpään asentoon istumaan? Jos ei, minkäikäisen/-kokoisen saa?
Luulin, että se on ok, koska istuin on "kuppimainen" ja ohjeissakin puhutaan, että sitteri sopii vastasyntyneelle (ei siis mainita, että vastasyntyneen pitäisi olla vain alimmassa asennossa esim), mutta nyt nettikeskusteluita lukeneena aloin pohtia asiaa enemmän... :(
Kommentit (9)
Itse pidin vauvaa turvakaukalossa sitterin sijaan kun hän ei vielä hallinnut päätään. En siis koko aikaa tietenkään vaan aina jos tarvitsin kädet vapaaksi (suihku, ruuanlaitto, siivous yms) koska sitterissä hän ei viihtynyt makuullaan ja turvakaukalo on ahtaampi jolloin pää ei päässyt retkahtamaan. Neuvolassa tätä pidettiin ihan "sallittuna".
Mun mielestä sen sitterin makuuasentoisin tasokin on ihan älyttömän pystyssä. Järkyteltiin sitä kaupassa kun sitteriä valittiin. En itse pistäisi vastasyntynyttä edes sen sitterin "makuuasentoon".
Itse en ainakaan vastasyntynyttä uskaltaisi pystyimpään asentoon laittaa. Vasta sitten kun jotenkin hallitsee päätään.
Meillä on pidetty siinä kakkosessa vastasyntyneestä :) Et varmasti oo vauvaa vahingoittanut vaikka on ollut siinä pystyimmässä.
Ärsyttää, että kaikkea pitäisi jaksaa selvittää juurta jaksaen, eikä voi luottaa tuotteiden valmistajiin :( Mä todella luulin, että pikkuisenkin saa jo laittaa siihen pystyimpään asentoon, kun ohjeissa ei kerta sitä kielletty. Kunnon paskamutsifiilis nyt :(
Pitkiä aikoja emme kyllä ole lasta ikinä sitterissä pitäneet, mutta silti...
- ap
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:04"]Ooks teini
[/quote]
En, vaan ennemminkin lähempänä kolmeakymmentä kuin kahtakymmentä. Äitiys kuitenkin uutta.
Jos pää roikkuu kierossa, niin ei voi pitää pystyimmässä, mutta jos lapsen asento on järkevä, niin ei kai siitä mitään haittaa ole. Ollaanhan turvakaukalossakin aika pystyssä.
Toisaalta miksi pitäisi pitää vastasyntynyttä muussa kuin alimmassa asennossa.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:49"]
Toisaalta miksi pitäisi pitää vastasyntynyttä muussa kuin alimmassa asennossa.
[/quote]
Kyllä jo ihan pieni vauva ottaa kontaktia ja se oli jotenkin "luonnollisin" asento "keskustelua" varten. No mutta joo, kyllä lapsi kieltämättä oli paljon pidempiä aikoja turvakaukalossa kuin sitterissä ikinä.