Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lukiolaisten vanhempia?

Vierailija
15.08.2014 |

Mun esikoinen aloitti lukion. Tämä viikko mennyt lähinnä tutustumisessa. Joitakin kirjoja on sähköisessä muodossa eli se tarkoittaa sitä, että koulussa pitäisi olla tietokone. Lukiolaisella on läppäri. Muutaman vuoden vanha, mutta maksoi kuitenkin 600-700 euroa ja mua kauhistuttaa, että sitä pitää alkaa raahaamaan koulussa. Oletteko ostaneet jonkun tabletin, ipadin tai jonkun helpommin kuljetettavan?

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 11:30"][quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 11:27"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:47"]

Ei mulla lukio ainakaan häiriintynyt työnteosta. En tosin ollutkaan missään eliittiporvarilukiossa, vaan ihan tavallisessa keskisuuren kaupungin taidepainotteisessa normilukiossa. On ihan asenteesta kiinni mihin sen vapaa-ajan haluaa käyttää. Mulla ainakin riitti voimat 3-5 kertaa viikossa 4-8h työvuoroon vallan mainiosti. Viikonloppuinakin voi tehdä työtä. Joillekkin juhliminen, netti ja kaverit taitaa mennä koulun ja työn edelle. Sääli sinällään.

[/quote]

Mikä ihmeen juhliminen? Ja koska? Olen hyvin tyytyväinen siihen, että lapsellani on koulussa muutama kaveri. Ja netissä sellaisia harvemmin nähtäviä. Jos nyhjäisi yksinään, olisin hyvin huolestunut. Viikonloput eivät ole aina vain lapsen omaa aikaa, joten ei voi niihin sopia mitään kysymättä. Meillä on myös perheen yhteisiä menoja, joissa kaikki mukana. Lukiolainen ei meillä vielä ole aikuinen, joka voi päättää aikataulunsa kokonaan itse.

[/quote]

Säälin sun "LASTA". Perheen yhteiset menot menee työnteon edelle? Just. Kermapersepentuja kasvaa just tuolleen.

-Ohis

[/quote]

Lapsen työ on se koulu, vanhemmilla on se elatusvelvollisuus. Sinulla on mennyt vähän perheen roolit sekaisin. Ja kyllä, lähinnä aikuiset päättävät ajankäytön koska heillä se vastuukin on.

Vierailija
2/41 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ipad meidän lukiolaisella.eipä sitä kyllä juurikaan koulussa käytä vaikka muuta väitti ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:38"][quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:29"]

Minun tyttäreni lukiosta ei selviä vähällä. Ja töihin meno ei tule kuuloonkaan! Toinen viikko vasta menossa ja huomaan, että käy voimille ainakin näin syksyn alussa. Laskin, että hänellä jää koulun ja nukkumaanmenon väliin n. 6 h. Siitä pois läksyt ja loppuaika netille, kavereille, perheelle ja harrastukselle. Ei siitä töihin ehdi, eikä tuonikäisen pitäisi sellaista joutua edes harkitsemaan.

[/quote]

En minäkään olisi uskaltanut päästää töihin, ja onneksi on jotenkin pärjätty ilmankin. Nuoremme tarvitsee todella hyvät arvosanat ja tiedolliset valmiudet, että on mitään mahdollisuutta päästä haluamaansa opiskelupaikkaan lukion jälkeen. Pojalla vielä armeija tai sivari lukion jälkeen hidastamassa opiskelemaan pääsyä. Ei uskalla lukiovaiheessa ottaa sitä riskiä että koulunkäynti yhtään häiriintyisi työnteosta.

[/quote]

Ei armeija tai sivari ole "pakollinen", vapautus oisko mitään?

Vierailija
4/41 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran läppäriä kuljetetaan siksi, että muutamat kirjat ovat sähköisessä muodossa, niin eihän reppu silloin sen painavammaksi tule, kun ne kirjat jäävät pois.

Kannattaa myös ottaa selvää, onko koululla läppäreitä varattuna oppilaiden käyttöön. Monella lukiolla on.

Vierailija
5/41 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman vuoden ikäisellä koneella ei arvoa juuri ole tänäpäivänä. Ei noin 4 vuotta vanha 600-700 euron kone ole kuin 50-100 euron arvoinen nykyään, joten aivan turhaan stressata. Jos hajoaa niin sitten hajoaa, uuden hankinta olisi muutenkin tuossa vaiheessa jo ajankohtaista.

Vierailija
6/41 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koulussa vaaditaan läppäri, jolla aikanaan tekee myös yo-kirjoitukset

Vierailija
7/41 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läppäri on tarkoitettu kuljetettavaksi. Teinin oma moka jos se menee rikki tai hukkuu. Lukiolainen on melkein aikuinen, kyllä sen (pitäisi ainakin) osata pitää huolta tavaroistaan. 
Mulla työkäytössä 2000e maksanut läppäri, toisinaan oheislaitteita ja järjestelmäkamera mukana repussa kun kuljen fillarilla töihin päivittäin. Hyvin säilynyt ehjänä. :)

Tabletit yms. täysin turhia, hyödyttömiä ja hankalia laitteita opiskelukäytössä. Ei sillä täppärin näppäimistöllä mitää muistiinpanoja kirjoiteta.

Vierailija
8/41 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilla vaatimuksena oli vaan, että voi kuljettaa koulussa, pääsee nettiin ja voi kirjoittaa pitkiä tekstejä. Siis tyttärellä. Ja hänellä on tällä hetkellä tabletti. Jos sillä pärjäilee, isompaa ja hankalempaa ei hankita.

Vierailija
9/41 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellähän se läppäri kulkee läppärirepussa omassa pehmokotelossaan. Meidän lukiolaisella MBP joka painaa jotain 2kg. Eikä sitä tarvi joka päivä kouluun kiikuttaa.

Vierailija
10/41 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tabletilla ei ole järkevää kirjoittaa pitkiä tekstejä ilman ulkoista näppäimistöä, joka tuhoaa tabletin ideaa aika tehokkaasti.

Vierailija
11/41 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipa se selkärepussa menee mopolla tai pyörälläkin kuljettaessa. Suojaa vain hyvin sateelta. Myöskin ikävä kyllä varastamis mahdollisuus on, joka pitää saada suljettua pois, lukittu kaappi vähintään joka oppilaalle.

Vierailija
12/41 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Teini pitää kyllä hyvin huolta tavaroistaan, silti mua kauhistuttaa. Ehkä se meno siellä lukiossa tosiaan on ihan erilaista kuin yläasteella, kun ollaan kuitenkin siirrytty taas astetta vanhempien maailmaan ja kaikilla ne kalliit vehkeet huolehdittavana.

ap

Vierailija
13/41 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiossa ollaan jo rauhallisemmin.
Jos teini rikkoo koneensa, niin sitten on ilman kunnes ostaa uuden. Niin se maailma toimii. Ei kannata kasvattaa pumpulissa. Halpoja läppäreitä saa viidelläkympillä, käyttömukavuus niissä onkin sitten täysin eri asia..

Sopivankokoinen vaikkapa neopreenisuojapussi läppärille ja läppäri reppuun. 

Vierailija
14/41 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 09:11"]

Ok. Teini pitää kyllä hyvin huolta tavaroistaan, silti mua kauhistuttaa. Ehkä se meno siellä lukiossa tosiaan on ihan erilaista kuin yläasteella, kun ollaan kuitenkin siirrytty taas astetta vanhempien maailmaan ja kaikilla ne kalliit vehkeet huolehdittavana.

ap

[/quote]

Se on erilaista, luojankiitos

Vierailija
15/41 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en mieti sitä, että hukkuisi tai varastettaisiin. Se reppu vaan on muutenkin jo niin painava, ettei haluaisi siihen enää painavia laitteita lisäksi. Ja ihan bussilla kulkee koulumatkat, joten selässään joutuu kantamaan.

Vierailija
16/41 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 09:16"]

Jos teini rikkoo koneensa, niin sitten on ilman kunnes ostaa uuden. Niin se maailma toimii. Ei kannata kasvattaa pumpulissa. Halpoja läppäreitä saa viidelläkympillä, käyttömukavuus niissä onkin sitten täysin eri asia..

[/quote]

Lukiossa ei kyllä voi antaa olla ilman, vaikka rikkoisikin koneensa. Jos siis yhtään lapsen koulumenestys on tärkeä.

Vierailija
17/41 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 09:17"]

Minä en mieti sitä, että hukkuisi tai varastettaisiin. Se reppu vaan on muutenkin jo niin painava, ettei haluaisi siihen enää painavia laitteita lisäksi. Ja ihan bussilla kulkee koulumatkat, joten selässään joutuu kantamaan.

[/quote]

Mun läppäri painaa saman verran kuin yksi oppikirja. Hirvee raahaaminen siis? Ei kouluun tarvi ostaa mitään viiden kilon 20" hirvitystä.

Vierailija
18/41 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 09:18"]

[/quote]

Lukiossa ei kyllä voi antaa olla ilman, vaikka rikkoisikin koneensa. Jos siis yhtään lapsen koulumenestys on tärkeä.

[/quote]

Lukiolaisella on onneksi aikaa tehdä vaikka myös töitä siinä sivussa koneensa saamiseksi. :)

Vierailija
19/41 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 09:23"]

[/quote]

[/quote]

Lukiolaisella on onneksi aikaa tehdä vaikka myös töitä siinä sivussa koneensa saamiseksi. :)

[/quote]

Onko? Mä olen käsittänyt, että aika paljon enemmän pitää panostaa kuin yläasteella ja että enää ei saa ysejä ja kymppejä vain kuuntelemalla tunnilla ja lukemalla pikasesti vaan pitää alkaa oikeasti lukemaan ja tosissaan.

ap

Vierailija
20/41 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 09:27"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 09:23"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Onko? Mä olen käsittänyt, että aika paljon enemmän pitää panostaa kuin yläasteella ja että enää ei saa ysejä ja kymppejä vain kuuntelemalla tunnilla ja lukemalla pikasesti vaan pitää alkaa oikeasti lukemaan ja tosissaan.

ap

[/quote]

Mulla ainakin oli tosi hyvin aikaa tehdä lukioaikana osa-aikatyötä kassatätinä. Aikaa on, jos on motivoitunut. Kaikki nuoret toki ei pysty siihen. Lukiostakin selviää melko vähällä, jos käy tunneilla, kuuntelee, tekee muistiinpanot ja asennoituu olemaan oppimassa, ei hengaamassa kavereiden kanssa.