Voiko lapsi päättää dementoituneen äidinsä omistusasunnon myynnistä?
Kaikki oleellinen otsikossa. Voinko minä päättää pahasti dementoituneen äitini asunnon myynnistä? Äiti ei enää tunnista minua, ei edes itseään peilistä. Asunnosta saadut tulot laittaisin äidin vanhainkotipaikan kustannuksiin, lääkkeisiin jne. Voinko olla äitini edunvalvoja?
En tiedä keneen tulee olla yhteydessä. Tilanne on muutenkin raskas, tuntuu kuin äiti olisi kuollut. Ei ole enää se lämmin ja ihana äiti, joka lukitsi minut, 53v, syleilyynsä itkiessäni murheitani. "Kuka sä olet? Poistu tai soitan poliisit!" Hän viimeksi sanoi.
Kommentit (14)
Eikö äitisi eläke riitä maksamaan kustannuksiaan?
Kysyhän tuota joltain lakimieheltä. Tai sosiaalityöntekijältä. Äitisi siis ei asu enää kotonaan ?
Sinun täytyy hakea äidillesi virallista edunvalvontaa. Se hoituu maistraatissa. Tarvitset lääkärintodistuksen dementiasta ja sitten lisäksi selostat, miksi äitisi ei ole kykenevä hoitamaan omia raha-asioitaan. Äidillesi lähetetään paperit, joissa hänelle kerrotaan että hänestä on tehty tutkintapyyntö ja pyydetään selvittämään tarvetta edunvalvontaan. Äitisi raivoaa sinulle, että mitä olet mennyt tekemään hänen selkänsä takana. Ja hätääntyy, että olet kääntynyt häntä vastaan ja juonittelet jotain hänen päänmenokseen. Kuitenkaan hän ei kykene kirjoittamaan asiasta omaa vastinettaan ja niin hänet julistetaan edunvalvonnan alaiseksi.
Sinä joudut tekemään selkoa taloudellisesta tilanteestasi ja asiaa auttaa, jos saat sisaruksiltasi suostumuksen, että he suostuvat siihen, että sinä ryhdyt äitisi edunvalvojaksi. Sitten kun sinusta on tehty edunvalvoja, alat hoitaa edunvalvojan tehtävää. Järjestät äitisi hoitoon. Kun äiti on saatu hoitoon, voit hakea maistraatilta lupaa asunnon myymiseen. Lupahakemuksessa sinun täytyy perustella, miksi asunnon myyminen on äitisi etu.
Aloita nyt siitä, että teet maistraattiin tutkimuspyynnön edunvalvonnan tarpeellisuudesta. Maistraatissa osaavat neuvoa eteenpäin.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 23:51"]
Ei tietenkää saa! Äidillesi tulee edunvalvoja, joka huolehtii asioista. Sinä et voi olla edunvalvoja koska siinä ristiriita tilanne.
[/quote]
Älä nyt puhu paskaa kun et selvästi asioista mitään tiedä! Lapsi voi aivan hyvin olla äitinsä edunvalvoja. Maistraatti valvoo edunvalvojan toimintaa, joten ei siinä ole mitään ongelmaa. Virkaholhooja on ihan vihoviimeinen vaihtoehto silloin kun kukaan omaisista ei halua ottaa edunvalvojan tehtäviä hoitaakseen. Virkaholhoojalla on kädet täynnä töitä, hän ei ehdi perehtyä päämiehen asioihin samalla hartaudella kuin omainen, joka haluaa pitää vanhemmastaan huolta.
Voit hakea äidillesi holhoojaa, ja holhousoikeutta itsellesi. Ennen tätä et voi myydä äitisi omaisuutta.
Tämä palsta on täynnä ahneita mammoja jotka haluavat tavalla tai toisella sukulaistensa rahat.
Olen ainut lapsi. Äiti asuu omakotitalossa, laina on maksettu. Asuu yksin, isä kuoli kun olin pieni. Äidiltä on jäänyt laskut maksamatta, eteisen lattia oli täynnä kirjeitä. Ennen maksoimme laskut yhdessä, äiti tarvitsi apua.
Dementia on äitynyt pahaksi. Ennen sain selitellä äidille, ketä hänen valokuvissaan on. Kuka minä olen ja miksi olen tullut häntä tapaamaan. Nyt äiti on jo hädissään, jopa agressiivinen. Pelkää minua, kuin olisin tuntematon.
Miten itsekään pääsen tästä yli? Minulla ei ole äidin jälkeen ketään sukua elossa. Ei ketään. Minulla on mies ja kaksi lasta. Ei muita.
Ap
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 23:55"]
Ei tietenkää saa! Äidillesi tulee edunvalvoja, joka huolehtii asioista. Sinä et voi olla edunvalvoja koska siinä ristiriita tilanne.
[/quote]
Älä nyt puhu paskaa kun et selvästi asioista mitään tiedä! Lapsi voi aivan hyvin olla äitinsä edunvalvoja. Maistraatti valvoo edunvalvojan toimintaa, joten ei siinä ole mitään ongelmaa. Virkaholhooja on ihan vihoviimeinen vaihtoehto silloin kun kukaan omaisista ei halua ottaa edunvalvojan tehtäviä hoitaakseen. Virkaholhoojalla on kädet täynnä töitä, hän ei ehdi perehtyä päämiehen asioihin samalla hartaudella kuin omainen, joka haluaa pitää vanhemmastaan huolta.
[/quote]
Älä huuda rumia sanoja! Niin paljon on nähty tapauksia missä tytär tai poika hyödyntää itseään sairaan vanhemman avulla. Siksi parhain on ulkopuolinen eduvalvoja koska siinä ei hyödy kukaan paitsi valtio.
Meille nimenomaan sanottiin, kun lähisukulaisen vanhainkotimaksujen suuruutta kauhisteltiin, että myykää asunto ja siitä rahat hoitokustannuksiin. Että näin. Edunvalvontasopimus ensin kuntoon ja sitten asunto myyntiin.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 00:02"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 23:55"]
[/quote]
[/quote]
Älä huuda rumia sanoja! Niin paljon on nähty tapauksia missä tytär tai poika hyödyntää itseään sairaan vanhemman avulla. Siksi parhain on ulkopuolinen eduvalvoja koska siinä ei hyödy kukaan paitsi valtio.
[/quote]
Viranomainen valvoo edunvalvojaa yhtä lailla oli se lähiomainen tai viranomainen. Eiköhän meidän ensisijaisesti kuulu huolehtia perheenjäsenistämme itse eikä jättää sitä yhteiskunnan harteille. Omainen edunvalvojana on yleensä paras vaihtoehto.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 23:58"]
Tämä palsta on täynnä ahneita mammoja jotka haluavat tavalla tai toisella sukulaistensa rahat.
[/quote]
Näin on ja lukuisat puhuvat pelkkää p*skaa kovan pätemisen tarpeen kera. Jos lapset ovat vaikkapa ahneita rikollisia niin he eivät pääse vanhempiensa edunvalvojiksi vaikka kuinka toivoisivat ja yrittäisivät, sen sijaan jos sinä ap olet täysipäinen ja elänyt hyvää ei rikollista elämää, niin voit kyllä yrittää hakea äitisi edunvalvojaksi. Joissain tapauksissa, erityisesti riitatilanteissa, on parempikin ottaa ulkopuolinen virkaedunvalvoja.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 00:02"][quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 23:55"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Jos ap:stä tulee äitinsä edunvalvoja, hän joutuu pitämään maistraatille kirjaa kaikesta mitä äidin varoilla on tehty, tekemään siis eräänlaisen vuosi-ilmoituksen. Maistraatissa hukuttaisiin töihin jos yleinen edunvalvoja valvoisi kaikki muistisairaat ja muut holhottavat. Taas pitäisi saada jostain lisää verovaroja. Sinun pussistako?
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 00:01"]
Olen ainut lapsi. Äiti asuu omakotitalossa, laina on maksettu. Asuu yksin, isä kuoli kun olin pieni. Äidiltä on jäänyt laskut maksamatta, eteisen lattia oli täynnä kirjeitä. Ennen maksoimme laskut yhdessä, äiti tarvitsi apua.
Dementia on äitynyt pahaksi. Ennen sain selitellä äidille, ketä hänen valokuvissaan on. Kuka minä olen ja miksi olen tullut häntä tapaamaan. Nyt äiti on jo hädissään, jopa agressiivinen. Pelkää minua, kuin olisin tuntematon.
Miten itsekään pääsen tästä yli? Minulla ei ole äidin jälkeen ketään sukua elossa. Ei ketään. Minulla on mies ja kaksi lasta. Ei muita.
Ap
[/quote]
Kuulostaa siltä että on jo korkea aika laittaa edunvalvonta-asiat kuntoon ja saada äiti turvaan lukkojen taakse. Se voi tuntua pahalta, mutta tavallinen koti on melko vaarallinen ympäristö dementoituneelle vanhukselle, jolla on vielä hyvä toimintakyky.
Minulla oli tuuria oman äitini kanssa sikäli, että poliisit korjasivat hänet kadulta talteen ja toimittivat sairaalaan. Sairaalasta eivät suostuneet enää lähettämään häntä yksin kotiin ja niinpä äiti oli meillä kaksi viikkoa ennen kuin pääsi hoitopaikkaan. Tuona aikana kävi minullekin selväksi, että äidin paikka on lukkojen takana. Eikä äitikään enää muistanut, että hänellä on oma asunto, suunnitteli vain matkaa synnyinseudulleen ja mietti, paljonko tarvitsee rahaa mukaan. Hoitopaikasta kerroin äidille, että siinä on juna-asema lähellä, siellä on hyvä suunnitella sitä matkaa. Pahalta tuntui, mutta samalla olo oli helpottunut.
Dementian hyvä puoli on siinä, että se antaa aikaa tehdä sitä luopumistyötä. Ikävältähän se tuntuu, että oman äidin viimeiset vuodet menevät sellaisissa merkeissä. Mutta tuon kauhean vaiheen jälkeen tulee usein helpompi vaihe, jota minä kutsun suloiseksi höppänyydeksi. Siinä muistellaan lapsuuden aikoja, ollaan hyvällä tuulella ja puheestakin vielä ymmärtää ainakin suurimman osan. Mutta sitten kun tauti menee eteenpäin ja silmistä näkee, ettei siellä ole enää kotona, niin alkaa kyllä jo itsekin toivoa että keuhkokuume pelastaisi monivuotiselta vuodevankeudelta.
Toivottavasti saat äitisi hyvään hoitoon!