Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ihmiset eivät elä jonkinlaisissa laumoissa omilla reviireillään kuten muut apinat?

Mies 40v
31.07.2021 |

Kuten vaikka laumassa jossa olisi vaikka yksi mies ja muutama nainen ja näiden lapset. Tiettyyn ikään tulleet pojat tai tytöt lähtisivät pois laumasta liittyäkseen toiseen laumaan tai sitten muodostaisivat uuden lauman muiden yksin kulkevien nuorten kanssa. Ryhmässä saattaisi olla useampikin mies mutta yksi näistä olisi lauman johtaja ja ainoa miehistä joka saa lisääntyä. Lauma kulkisi reviirillään puolustaen sitä muita laumoja vastaan ja etsien syötävää.

Tai sitten ihmiset muodostaisivat ryhmiä, missä olisi sekä naisia, miehiä että lapsia. Osa yksilöistä vaihtaisi laumaa murrosiässä tai olisivat muodostavat uutta laumaa. Näissäkin laumoissa todennäköisemmin vanhemmat ja kokeneemmat miehet saisivat lisääntyä todennäköisemmin kuin nuoret, kokemattomat miehet.

Tai sitten lauman muodostaisi naiset lastensa kanssa ja miehet kulkisivat joko yksin tai pelkästään miehistä koostuvista laumoista. Naisilla olisi tietty kiima-aika ja jos jossain laumassa olisi kiimainen naaras niin lauman läheisyyteen kokoontuisi joukko miehiä joista nainen valitsisi hänet jonka kanssa hän lisääntyisi. Miehet saattaisivat myös mitellä voimiaan toisiaan vastaan ja voimakkain mies pääsisi lisääntymään naisen kanssa.

Mieluiten minä kyllä eläisin niin, että ihmiset eläisivät muutaman kymmenen henkilön klaaneissa joissa olisi naisia, miehiä ja lapsia. Jokaisella aikuisella olisi oma selvä tehtävänsä. Joku olisi esim. johtaja, joku olisi parantaja, joku olisi metsästäjä ja joku kasvisravinnon kerääjä. Minun tehtäväni tällaisessa klaanissa olisi luultavasti hankitun ruoan säilöjä. Säilöisin kerättyä kasvisruokaa talven varalle ja olisin mukana nylkemässä saaliiksi saatuja eläimiä, paloittelemassa niitä ja säilömässä lihaa talvea varten.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän me tavallaan elämme tuollaisissa laumoissa; perhe, kylä tai asuinalue, maa jne. Aidataan oma piha, vartioidaan maan rajoja.

Vierailija
2/9 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän me tavallaan elämme tuollaisissa laumoissa; perhe, kylä tai asuinalue, maa jne. Aidataan oma piha, vartioidaan maan rajoja.

Olin tulossa vastaamaan samaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä elän oman tonttini rajojen sisällä kolmen henkilön lauman kanssa.

Vierailija
4/9 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluiten minä kyllä eläisin niin, että ihmiset eläisivät muutaman kymmenen henkilön klaaneissa joissa olisi naisia, miehiä ja lapsia. Jokaisella aikuisella olisi oma selvä tehtävänsä. Joku olisi esim. johtaja, joku olisi parantaja, joku olisi metsästäjä ja joku kasvisravinnon kerääjä. Minun tehtäväni tällaisessa klaanissa olisi luultavasti hankitun ruoan säilöjä. Säilöisin kerättyä kasvisruokaa talven varalle ja olisin mukana nylkemässä saaliiksi saatuja eläimiä, paloittelemassa niitä ja säilömässä lihaa talvea varten.

Tällaisesta minäkin haaveilen. Nykyiset hallittavat alueet, kaupungit, valtiot jne on liian isoja. Pienemmissä ryhmissä kaikki tulisivat kuulluksi, eikä tarvitsisi tasapäistää isoja ihmismassoja. Olisi joku kylän vanhin/johtaja joka tuntisi kaikki "alammaisensa" henkilökohtaisesti ja olisi kartalla mitä omassa yhteisössä tapahtuu ja mitä kenellekin kuuluu. Päätökset sitten tämän tietämyksen pohjalta. Palaisin mieluusti aikaan ennen kaupungistumista. 

Vierailija
5/9 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaisesta minäkin haaveilen. Nykyiset hallittavat alueet, kaupungit, valtiot jne on liian isoja. Pienemmissä ryhmissä kaikki tulisivat kuulluksi, eikä tarvitsisi tasapäistää isoja ihmismassoja. Olisi joku kylän vanhin/johtaja joka tuntisi kaikki "alammaisensa" henkilökohtaisesti ja olisi kartalla mitä omassa yhteisössä tapahtuu ja mitä kenellekin kuuluu. Päätökset sitten tämän tietämyksen pohjalta. Palaisin mieluusti aikaan ennen kaupungistumista. 

Eikös Juvalle ole tekeillä joku Onnellisten kylä. Muuta sinne.

Vierailija
6/9 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko tämä sarkasmia vai tosissaan?

Noinhan me juuri elämme. Ihmisiä on nykyään paljon, joten myös laumat ovat isompia kuin apinoilla. Ihmiskunta on täynnä eri kokoisia laumoja eli yksiköitä, jotka voidaan käsittää ihmisten viiteryhmiksi. Perhe, asuinalue, kotikaupunki, valtio yms. Laumautuminen on meillä verissä edelleen, kuten nähdään koululuokista tai harrastuspiireistä. 

Vierailija
7/9 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös Juvalle ole tekeillä joku Onnellisten kylä. Muuta sinne.

JOOOOOOOOOOO!!!!! Tytyyy kyllä ihan tosissaan perehtyä tähän. Tai jos perustaisin vaikka ihan oman :)

Vierailija
8/9 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen lajina on n, 200 000 vuoden ikäinen. Kaikki ihmiset elivät pienehköissä laumoissa ensimmäiset 190 000 vuotta. Sitten keksittiin maanviljelys. Ja pian paljon muuta. Isoissa ryhmissä tuottavuus nousee, ja nykyiset yhteisöt ovat aiempaan verrattuna valtavia.

Lue vaikka paljon suomennettua Jared Diamondia, jos kuvittelet tuollaisten pikkulaumojen olleen jotenkin auvoisia paratiiseja.

Vierailija
9/9 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up