Suojeletteko lapsianne medialta?
Rajoitatteko sitä, mitä lapsenne näkevät tv:stä, netistä, peleistä yms?
Itse sain jo 8v (ellen pienempänäkin) katsoa aikoinaan Salattuja Elämiä, Kauniita ja Rohkeita, uutisia, aikuisten sota/kauhuelokuvia yms. Mitään ei piiloteltu. Myöhemmin sain myös käyttää nettiä ihan vapaasti pöytäkoneella, eikä vanhempia paljoa kiinnostanut mitä siellä tein. (No enpä mitään pahaa tehnytkään, mutta mahdollisuus olisi ollut).
Omat lapset 9v ja 4v eivät saa katsoa tv:tä kuin kerran viikossa. Silloin he saavat valita disney + jonkin leffan. Muuten heillä ei ole tv:lle asiaa, vaan kaukosäädin pidetään poissa. Uutisia yms me aikuiset katsomme lasten ollessa unten mailla illalla.
Isommalla on oma puhelin, mutta siinä family link-rajoitukset. Toisin sanoen auki on ainoastaan whatsappi ja spotify.
En tiedä olenko liian neuroottinen tämän asian kanssa, mutta pelkäsin itse pienenä juurikin liian pelottavien ohjelmien vuoksi. Pelkäsin nukkumista ja yksinoloa, koska kaikki ne näkemäni alkoivat pyörimään mielessä. Peljäsin myös sairauksia (syöpää), koska Salkkareiden Miia kuoli nuorena syöpään ja en osannut tätä pelkoa käsitellä itsekseni.
Ajatuksia? Ja miten teillä toimitaan?
Kommentit (3)
Minulla ei ole lapsia, mutta mielestäni ette ole liian tiukkoja! Päin vastoin ihmiset eivät osaa suojella lapsiaan tarpeeksi mm netin vaaroilta! Myöskään ikärajoja ei noudateta, vaan annetaan lasten pelata liian väkivaltaisia ja ahdistavia pelejä joita lapset sitten mielessään pyörittelevät. Ihan hullua.
Minä pelkäsin lapsena kuolemaa, jota olin tv:stä nähnyt ohjelmissa. Vanhempani eivät myöskään rajoittaneet mitään ohjelmia. Myös uutisista tulee sellaista informaatiota jota lasten ei tarvitse ottaa huolekseen ja peloikseen.
Olette vastuullisia ja näin muidenkin pitäisi toimia! (Kannattaa muuten katsoa myös disney-leffojen ikärajat. Ne ovat usein k7. Ja tämä ei ole mitään v*ttuilua, sillä vanhoissa klassikkoleffoissa on oikeasti aika pelottaviakin kohtauksia!)
Onhan toi nyt melko vainoharhaista. Pitääkö lasten katsoa samaa ohjelmaa vai saako 9-vuotias katsoa omalle ikätasolleen sopivaa ohjelmaa edes.
Ei meilläkään juuri katsota telkkaria, mutta se johtuu siitä, että lapsia ei kiinnosta. Nyt kesällä ovat olleet ulkona paljon kavereiden kanssa. Lapset 6 v. ja 4 v.
Mä en itse katso paljoa telkkaria tai kuuntele radiota, koska en ehdi, jaksa, viitsi, eikä maksuttomilta kanavilta tule mitään niin kiinnostavaa. Maksukanavia tai suoratoistoa en näe järkeväksi, koska niitäkään ei tulisi katsottua tai toisaalta pitäisi väkisin katsoa, ettei mene raha hukkaan.
Uutisia en lasten kuullen halua nyt kuunnella, koska en halua koronalla heitä pelotella.
Lapset saavat katsoa vain lasten ohjelmia, luontodokkareita ja muita tiedejuttuja, urheilua jne. Salkkarit, sykkeet, jännärit ja uutiset ei kuulu lapsille.
Meille ei tule enää uutta Aku Ankkaa, vaan annan viikoittain 70-luvun Akuja, joita Sanomakaan ei osannut silloin vielä pilata. Varastoa onneksi löytyy...