Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

opintotuki, aikuiskoulutustuki..? auttakaa viisaammat

Vierailija
14.08.2014 |

moikka! olen 23-vuotias, työelämässä nelisen vuotta ollut nainen. olen valmistunut aikoinaan ammattikoulusta, mutten ole tehnyt sen alan töitä päivääkään vaan sijoittunut työelämässä täysin muualle. nyt olen vihdoin löytänyt 2. asteen aikuiskoulutusalan jonne haluaisin hakea. osaatteko sanoa, saanko tässä tilanteessa jotain kelan tukea, vai täytyykö painaa täyttä päivää nykyisessä työssä koulun lisäksi?

kyselen vaan alustavasti, onko jollakin tietoa näistä asioista. kelalle pääsen sitten ensi viikolla juttelemaan :)

kiitos!

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssäoloaikasi ei riitä aikuiskoulutustukea varten, hae siis tavallista opintotukea.

Vierailija
2/21 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos! voiko aiempi koulutukseni olla opintotuen esteenä? ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu käyttämistäsi opintotukikuukausista ja siitä, onko tuleva koulutus saman asteen kuin edellinen. Viestisi perusteella ei ilmeisesti, joten sinun pitäisi saada koko opintotuki käyttöön. Opintotuen lisäksi voit myös työskennellä, mutta muista varoa ettei tuloraja ylity.

Vierailija
4/21 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuiskoulutuksern ei saa kelan opintotukea

Vierailija
5/21 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuiskoulutukseen saa työttömyystuen ja 9 euronkulukorvauksen jokaiselta koulupäivältä.

Vierailija
6/21 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opiskelen aikuispuolella Kelan opintotuella ja tekemällä töitä. Joo, on rankkaa mutta eipähän tarvitse elää Kelan varassa....

Vierailija
7/21 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en työllisty omalle alalle, koska ei yksinkertaisesti ole töitä tarjolla. Työkkäristä annettiin semmonen vaihtoehto kun omaehtoinen opiskelu, eli lähtisin opiskelemaan uutta alaa jolla ois paremmat työllistymismahdollisuudet. Opiskeluajalta saisin työmarkkinatuen, ja siihen päälle 9e päivältä kulukorvauksen. Se korotus tosin vaatii työkkäriltä "hyväksynnän", eli pitää olla työllistymissuunnitelmassa merkintä että opiskelu on ns aiheellista, kuten tässä tapauksessa syy olisi ettei omalla alalla ole töitä.

Vierailija
8/21 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin jos työkkärin kautta hakee niin saa työmarkkinatukea, (jopa korotettuna) ja kulukorvauksen.

Vierailija
9/21 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulutko liittoon? opiskele liiton rahoilla..

Vierailija
10/21 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole käyttänyt yhtään opintotukikuukausia, sillä edellisen koulun kävin asuessani vielä kotona. koulutukset ovat kuitenkin ymmärtääkseni saman asteen, aiemmin olen käynyt merkonomin perustutkinnon ja nyt yritän päästä opiskelemaan vartijan ammattitutkintoa (kesto n. vuosi ja koulutus maksaa vähäsen). ap

Vierailija
11/21 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 16:32"]Aikuiskoulutuksern ei saa kelan opintotukea

[/quote] Kyllä saa jos sitä vain on jäljellä ja opiskelu on päätoimista. Katso esim. opastin.fi, sieltä saat tietoa myös muista vaihtoehdoista.

Vierailija
12/21 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

en valitettavasti kuulu liittoon, tämän hetkisen työni piti olla vain väliaikainen ratkaisu sillä aikaa kun mietin mitä teen oikeasti, mutta jotenkin sinne jämähdinkin pariksi vuodeksi. työtön en siis ole, joten mietinkin tuetaanko tällaista valtion silmissä "turhaa" alanvaihtoa millään lailla.

Vierailija
13/21 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 16:41"]

en valitettavasti kuulu liittoon, tämän hetkisen työni piti olla vain väliaikainen ratkaisu sillä aikaa kun mietin mitä teen oikeasti, mutta jotenkin sinne jämähdinkin pariksi vuodeksi. työtön en siis ole, joten mietinkin tuetaanko tällaista valtion silmissä "turhaa" alanvaihtoa millään lailla.

[/quote]

Helpoiten saisit vastauksen työkkäristä tai kelalta? =)

Vierailija
14/21 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 16:38"]en ole käyttänyt yhtään opintotukikuukausia, sillä edellisen koulun kävin asuessani vielä kotona. koulutukset ovat kuitenkin ymmärtääkseni saman asteen, aiemmin olen käynyt merkonomin perustutkinnon ja nyt yritän päästä opiskelemaan vartijan ammattitutkintoa (kesto n. vuosi ja koulutus maksaa vähäsen). ap

[/quote] Sitten saat täyden opintotuen jos vain tuo päätoimisuus täyttyy. Opintotuki on kuitenkin pienin mahdollinen tuki, joten jos saat rahaa vaikka työkkärin kautta niin suosittelen! Käsitin kuitenkin, että olet nyt töissä eli et työtön työnhakija eli työkkärin asiakas. Jos irtisanoudut nyt, saat karenssin eikä työkkärin tukia voida siis ruveta maksamaan. Opintotukea sen sijaan voit saada, vaikka pitäisit työsuhteen. Muista vain laskea tarkkaan ettet tienaa liikaa ja joudu maksamaan tukia takaisin.

Vierailija
15/21 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluttautumisesta on aina hyötyä, älä nyt sitä ainakaan sure :)

Vierailija
16/21 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos vastauksista! toki olen kelalle menossa, mutta sinne pääsen vasta ensi viikolla. on kuitenkin mukava saada jo jonkun tasoista kuvaa asiasta josta olen lähtökohtaisesti autaan tietämätön. kiva kun selvititte minulle tätä vähän auki! ap

Vierailija
17/21 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkärin tukea kai saa vain tvp-koulutukseen, muussa tapauksessa vaaditaan tietääkseni aika pitkä työssäolo ennen kuin sillä voi päästä opiskelemaan. Aikuiskoulutus ei ole aina työvoimapoliittista. 

Vierailija
18/21 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jos koulutus on työvoimapoliittista, saa siihen työkkäri tukea kaikki osallistujat. Mutta sinne voi olla vaikea päästä, jos hakijoita on paljon, eikä itse ole työtön. Tuo, että kaikkeen aikuiskoulutukseen saisi työkkärin rahaa, on väärää tietoa. Esim. iltakoulutukseen saa vain tiukoin ehdoin ja ei taida ikäsikään siihen riittää. 

Vierailija
19/21 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 17:00"]Ap, jos koulutus on työvoimapoliittista, saa siihen työkkäri tukea kaikki osallistujat. Mutta sinne voi olla vaikea päästä, jos hakijoita on paljon, eikä itse ole työtön. Tuo, että kaikkeen aikuiskoulutukseen saisi työkkärin rahaa, on väärää tietoa. Esim. iltakoulutukseen saa vain tiukoin ehdoin ja ei taida ikäsikään siihen riittää. 

[/quote] Se ehto on päätoimisuus. Iltakoulutus on varmaankin usein osa-aikaista, joten tukea ei silloin saa. Terveisin, aikuinen opiskelija.

Vierailija
20/21 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 17:05"][quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 17:00"]Ap, jos koulutus on työvoimapoliittista, saa siihen työkkäri tukea kaikki osallistujat. Mutta sinne voi olla vaikea päästä, jos hakijoita on paljon, eikä itse ole työtön. Tuo, että kaikkeen aikuiskoulutukseen saisi työkkärin rahaa, on väärää tietoa. Esim. iltakoulutukseen saa vain tiukoin ehdoin ja ei taida ikäsikään siihen riittää. 

[/quote] Se ehto on päätoimisuus. Iltakoulutus on varmaankin usein osa-aikaista, joten tukea ei silloin saa. Terveisin, aikuinen opiskelija.

[/quote] Anteeksi, luin että puhutaan opintotuesta. Työkkärillä on tosiaan eri käytännöt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kolme