Miksi teiniäidit ovat epävarmoja eivätkä kestä kritiikkiä?
Palstalla taas huomannut teiniperheiden sekä erityisesti teiniäitien epävarmuus äitiydestään, elämänvalinnoista sekä omasta työurastaan.
Mistä tämä johtuu?
Kommentit (22)
Itse en ole teiniäiti, mutta olen esim. transsukuopuolinen. Saan jatkuvasti kuraa niskaani, ja sanon vaan, että kyllä siinä joskus kiehahtaa. Teiniäideillä on varmaan vähän sama juttu. Ympäristö kyseenalaistaa kaiken jatkuvasti. Oletetaan asioita, jotka eivät todellakaan pidä paikkaansa. Muut ovat tietävinään susta aivan kaiken. Ja sitten kun tuhannennelle kritisoijalle (joka jankuttaa samaa kuin kaikki muutkin) ei enää jaksa hymyillen setviä henkilökohtaisia asioitaan tai vastaa pikkuisen väärään sävyyn, ei kestä kritiikkiä. Justiinsa.
Mikä ylipäätään oikeuttaa kritisoimaan jonkun toisen, lain puitteissa tapahtuvaa, toimintaa?
Täällä palstalla sitä tehdään jatkuvasti, milloin mistäkin syystä. Tuntuu usein siltä, että mammojen mielestä ainoa oikea ja hyväksyttävä tapaa elää on heidän omansa.
Teiniäidit on nyt otettu hampaisiin. Voisikohan se johtua siitä, että suomalaiset naiset tulevat raskaaksi koko ajan entistä vanhempina? Suomalaisten ensisynnyttäjien keski-ikä oli viime vuonna 28,6 vuotta. Kaikkien synnyttäjien keski-ikä oli 2013 30,4 vuotta.
Ennenvanhaan alle kaksikymmenvuotias ensisynnyttäjä ei ollut mikään kummajainen. Pikemminkin oli kummallista, jos nainen ei ollut äiti vielä 22-vuotiaanakaan.
Jokainen tehkööt omat valintansa,mutta hyväksytään samalla muiden valinnat oikeina heille.
Itse sain ensimmäisen lapseni 28-vuotiaana. Olen usein miettinyt, että olisiko sittenkin pitänyt aloittaa nuorempana.
Itsehän varmasti olit nuorena tosi varma itsestäsi ja valinnoistasi? Teiniäiteihin kohdistuva ns. kritiikki on lähinnä moittimista perustuen ikään. 29-vuotias kouluttautumaton sossupummi on ilmeisesti kriitikkojen mielestä automaattisesti parempi äiti, koska on vanhempi.
Koska teinit nyt ylipäänsä on epävarmoja eikä kestä kritiikkiä. Siis joka asiassa. Toki se heijastuu myös äitiyteen, jos sellaiseen puuhaan siinä iässä ryhtyy.
Eipä ne vamhemmatkaan kestä kritiikkiä niin että alkaisivat sitä pohtimaan, yleisin puolustus on suuttuminen ja kieltäminen. Nuoria vaan kritisoidaan enemmän koska ovat herkempiä vastaanottamaan sitä ilman että nousevat vastahankaan ja käyvät sanallisesti päälle
En mäkään kestäisi kritiikkiä, joka tuomitsisi minut huonoksi äidiksi vain ikäni perusteella.
Jos joka puolelta huudetaan, että et pärjää ja olet huono koska olet nuori, miten luulet nuoren ihmisen reagoivan siihen? Tietenkin epävarmuudella ja pelolla.
En siis ole teiniäiti itse, mutta en ymmärrä niitä mammoja, jotka tuomitsevat pelkän iän perusteella.
minkä ikäiset äidit mielestäsi kestävät kritiikkiä?
"minkä ikäiset äidit mielestäsi kestävät kritiikkiä?"
Kyllä se on täysin riippuvainen kritiikin antajasta. Jos kritiikki on rakentavaa, niin iällä ei ole merkitystä, mutta suurimmalla osalla hienotunteisuus ja jopa alkeellisimmat käytöstavat puuttuvat. Puhutaan mitä sylki suuhun tuo.
Jokainen äiti kun ponnistelee niillä voimavaroilla ja eväillä mitä elämässään on saanut ja siitä ympäristössä missä elää. Eikä yksikään äiti tiedä onko huono vai hyvä, sillä lapsen kasvatustulokset näkyvät vasta sitten kun hän on aikuinen ja miten hän kohtelee omia lapsiaan ja iäkkäitä vanhempiaan. Viimeistäin silloin useimmilla kritiikin antajalla on peiliin katsomisen paikka.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 11:23"]
Kyllä se on täysin riippuvainen kritiikin antajasta. Jos kritiikki on rakentavaa, niin iällä ei ole merkitystä, mutta suurimmalla osalla hienotunteisuus ja jopa alkeellisimmat käytöstavat puuttuvat. Puhutaan mitä sylki suuhun tuo.
Jokainen äiti kun ponnistelee niillä voimavaroilla ja eväillä mitä elämässään on saanut ja siitä ympäristössä missä elää. Eikä yksikään äiti tiedä onko huono vai hyvä, sillä lapsen kasvatustulokset näkyvät vasta sitten kun hän on aikuinen ja miten hän kohtelee omia lapsiaan ja iäkkäitä vanhempiaan. Viimeistäin silloin useimmilla kritiikin antajalla on peiliin katsomisen paikka.
[/quote]
Olen valitettavasti ainakin itse törmännyt monta kertaa blogeissa jne. siihen, että teiniäiti reagoi rakentavaankin kritiikkiin haistattelemalla...
Miksi jankutusta vaan jatkuu? 19-22, 19-23, 19-24-vuotiaat ovat sekoittaneet pällisi ihan lopullisesti.
Mihin sä perustat tän väitteesi? Täällä tulee usein puskista mitä ihmeellisimpiä väitteitä, joihin halutaan vastauksia.
Minä olin 15 vuotta sitten teiniäiti ja varmasti olin epävarma. Voiko muuta olla, kun joka paikassa, esimerkiksi kaupassa tai apteekissa, joku tuli aina siunailemaan ja kauhistelemaan tai kyselemään. Normaalilla maitokauppareissullakin sain perustella tuntemattomille ihmisille valintaani olla tekemättä aborttia.
Onneksi seuraavien lasten kohdalla sain olla rauhassa.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 11:23"]
[/quote]Mikä on rakentavaa kritiikkiä äidin toiminnasta? Oletko huomannut miten erilaisiin asioihin toiset ihmiset kiinnittävät huomiota toisen äitiydessä? Onko olemassa edes muutamaa sääntöä jotka pätisivät koko maan äiteihin ja eivät siis ole jo lain määrittelemiä? Kerro edes yksi.
Kuka tällaista väittää ettei kestäisivät???ovat vaan kateellisia...
Teiniäideillä on niin vähän elämänkokemusta, heillä ei ole itsetunto ehtinyt vielä kehittymään. Siinä syy epävarmuuteen.
Itse "teiniäitinä" voin kyllä ottaa vastaan järkevän kritiikin mutta on äärimmäisen ärsyttävää kuunnella "et pärjää koska olet niin nuori" tyylisiä kommentteja. En muutenkaan pidä teiniäiti nimityksestä, sillä se lokeroi minut äitinä kategoriaan, johon en tunne kuuluvani. Terveisin 18-vuotias, naimisissa oleva pienen pojan onnellinen äiti.
Anna tulla, kyllä minä voin ottaa vastaan kritiikkiä :) elämäntilanteeni ei muuten poikkea mitenkään vaikka nyt 35v mamman elämäntilanteesta, paitsi että saan ammattikouluni loppuun vasta äitiysloman aikana, ja olen 19 lapsen syntyessä. On rivariasunto, aviomies, kaksi koiraa ja kaksi autoa, ja minulla on myös työpaikka jonne palata äitiysloman jälkeen. Haluatko kritisoida tilannettani?