Imetys tavaroiden/vauvan tavaroiden hankinnasta
Te joilla on kokemusta auttakaahan esikoistaan odottavaa.
Hankitko ennen vauvan syntymää seuraavia tarvikkeita, jos hankit montako kappaletta ostit valmiiksi:
- maidonkerääjä
- rintakumit
-harsot
-tutteja (montako steriloit valmiiksi?)
-tuttipulloja
-imetysliivejä
-liivinsuojia
Mikä oli todellinen tarpeesi? Montako kappaletta kyseisiä tuotteita tarvitsee vauvan kanssa arjessa?
Kommentit (34)
Minulla oli
-1 maidonkerääjä. Näitä olisi voinut olla kaksikin, mutta yhdellä mentiin. Käyttö siis kipeää rintaa suojaamassa ja toisaalta alussa keräämässä omaa maitoa "varalle" silläaikaa kun imetti toisesta tissistä.
-2 rintakumia. Aika tarpeeton, mutta jos ei olisi ollut, olisin varmasti hankkinut ja kokeillut, koska rinnanpäät oli välillä kipeät. Mutta ei kelvanneet vauvalle.
-harsoja oli varmaan joku 15-20kpl. Sopivasti, osa meni sitten kestovaippakäyttöön.
-tutteja 1 lahjaksi saatu valmiina, ei ollut etukäteen steriloitu koska aluksihan tutin käyttöä on syytä välttää kunnes imuote rinnasta on hyvä. Ostettiin myöhemmin varmaan 5-6 erilaista lisää, kokeillaksemme. Vauva ei huolinut yhtäkään niistä.
-Tuttipulloja taisi olla 2kpl rintapumpun mukana. Nämä oli steriloitu valmiiksi kuten pumpun osatkin. Hyvin riittivät, heruin huonosti pumpulle ja vauva ei huolinut sitäpaitsi pullosta sitäkään vähää minkä sain lypsettyä. Mutta hyvä kun oli, pitihän tämäkin kokea, eihän sitä muuten olisi uskonut. :D
-imetysliivejä kahdet sellaiset joustavat verkkomaiset. Myöhemmin hankin ehkä viidet lisää. Näitä ei kannata etukäteen hankkia, muuten ei ehkä ole sopivat. Ensipäiviin nuo joustavat toppimaiset hyviä (toiset päällä, toiset pesussa), sitten vasta liivejä hankkimaan, vähän tyylikkäämpiäkin.
-Liivinsuojia oli 1paketti. Sitten sain lahjaksi kestoliivinsuojat. Niitä ompelin itse lisää noin 10-15paria. Se kaupan kertakäyttöisten paketti jäi käyttämättä loppuun.
- maidonkerääjä / En hankkinut enkä tarvinnut myöhemmin.
- rintakumit / En hankkinut enkä tarvinnut myöhemmin.
-harsot / Ihan muutaman hankin valmiiksi, myöhemmin sain lisää, oisko nyt yhteensä noin 10 kpl. Riittävät hyvin, vauva ei pulauttele enää eikä vastasyntyneenäkään pulautellut kovin paljon.
-tutteja (montako steriloit valmiiksi?) / Ehkä 4 kpl, steriloin ne kyllä valmiiksi, mutta vauva ei suostunut ensimmäisiin kuukausiin syömään tuttia ollenkaan.
-tuttipulloja / 3 kpl ja niitä tarvittiin, koska annoimme ennen rintamaidon kunnollista nousua lisämaitoa pullosta.
-imetysliivejä / Ostin kahdet ja ovat tarpeelliset. Enempää en ole ostanut, mutta pärjään näillä, koska pesen usein ja välillä käytän tavallisia. Imetysliivit ovat kuitenkin näppärämmät.
-liivinsuojia / Ostin paketillisen, olivat aluksi tarpeen, mutta eivät myöhemmin. Ehkä pari ekaa kuukautta pidin niitä eikä niitä silloinkaan ihan välttämättä olisi tarvinnut.
Harsoja oli valmiina ehkä 8. Riittää hyvin vähäemmän pulauttelevalle, mutta superpulauttelija tarvii lähemmäs 20. Imetysliivit otin jo sairaalaan ja käytinkin siellä. Maidonkerääjä, rintakumit ja tutit on sellaisia, et ei tiedä tarviiko ja mieskin osaa ne kaupasta napata mukaansa. Tutin olen antanut kun maito on noussut ja imetys lähtenyt käyntiin (n. 3-7pvä iässä, en kuitenkaan heti laitoksella). Sterilointi on nopea homma, joten en valmiiksi steriloisi, enkä välttämättä ees ostaisi. Tuttipulloja on hommattu vasta vähän myöhemmin, mun poissaoloja varten, ei varuiksi.
Rintakumeja en ainakaan ostaisi valmiikis, aika kalliita eikä välttämättä tarvitsekaan. Itse en ostanut valmiiksi, mutta sairaalassa jo tarvittiin ja sieltä yhden saikin kotiin mukaan niin kerkesi sitten vasta ostamaan. Pari tuttipulloa + pari purkkia tuli ostettua varuiksi, ei tarvittu. Pullojakaan ei siis kannata mitään 10 kpl ostaa valmiiksi. Nuo pari pulloa keitin valmiiksi. Tutteja taisi olla valmiina 4, kahta eri mallia, sellainen suora imuosa ja sitten sellainen ylöspäin kaareva. Vauvalle ei kelvannut missään vaiheessa vauvaaikana muut kuin ne "suorat" tutit joten onneksi en niitäkään enempiä aluksi hamstrannut. Tutit kyllä keitin kaikki valmiiksi. Maidonkerääjää ei ollut enkä tarvinnut. Imetysliivit oli yhdet sellaiset pehmeät venyvät, siskoni viisaana kertoi ettei niitäkään kannata vielä ostella liikoja kun tissikoko tod.näk. muuttuu :) ja niinkuin kävikin. Maidontulon tasaannuttua ostin vasta ensimmäiset kunnon imetysliivit. Harsoja ostin varmaan 10 etukäteen ja myöhemmin ainakin toiset 10 lisää! Harsojen tarve riippuu vähän kuinka usein peset pyykkiä, puklaako vauva paljon, käytätkö harsoja muuhunkin tarkoitukseen esim meillä oli unirättinä erikseen sängyssä, vaunuissa, turvakaukalossa ja hoitolaukussakin pari, myöskin vaipanvaihtoalustana kylässä tms. Ja vaunuissa auringonsuojana/pimentämässä siinä edessä. tutteja meillä meni yleensä 2-3 päivässä. Yleensä käytettiin yhden päivän samaa mutta jos putosi maahan tai kaupan lattialle niin uusi tutti käyttöön. Kotona jos putosi lattialle niin huuhdottiin vesihanan alla vaan. Pari tuttia oli aina myös hoitolaukussa, kuin myös yksi tuttipullo ja korvikeputeli varuiksi.
Kiitos vastauksista!
ja pahoitteluni yhdyssanavirheestä.
Kokemuksianne lukiessa voin todeta, että mulla taitaa olla tarpeeksi tavaraa hankittuna vauvaa varten. Voin nyt keskittyä odottamiseen.
Niin ja liivinsuojia en tarvinnut kuin pari ekaa viikkoa, jos sitäkään. Ostin neljät kestoliivinsuojat ja riittivät hyvin. Ovat paljon mukavamman tuntuiset arkoja nännejä vasten. Pumppuakin tarvittiin, mutta en sitäkään ostaisi valmiiksi jos ei tarvikaan.
T. 16
Tuteista ja tuttipulloista: suosittelen sellaisia, joissa mahdollisimman sama muoto kuin omissa nänneissä - vauva huolii ehkä helpommin.
Ja pullo sellainen "koliikki" mallinen, tai muuten ensipulloksi sopiva.
Muutamat pullot ja tutit ostin itse valmiiksi (ja siis aivan vääränlaiset) ja korviketta pari putelia.
Muuten mentii äippäpakkauksen tarjonnalla ja hyvin riitti aluksi. Kun kotona näki millainen vauva ja mitä tarvitsee niin oli helppo käydä ostamassa lisävarusteita.
Osta kotiin valmiiksi iso kaalinkerä. Se jääkaapissa ja sitten kun alkaa rinnat kivistää ja polttaa, iso viileä lehti on maailman paras auttamaan kipuihin, se vaan liivin sisälle. Niitä ilman en tullut toimeen!! Joskus heitin käytetyn siistin lehden uudelleen viilenemään + roiskasin pikkasen vettä pinnalle ja sitten taas liivin sisälle kun kylmä.
- maidonkerääjä: ensin 1 kpl, myöhemmin huomasin että toinenkin on näppärä.
- rintakumit: ensin 1 pari, myöhemmin vähän lisää. Toisen lapsen kohdalla ostinkin heti 10 paria.
-harsot: Ainakin 20 kpl on hyvä olla.
-tutteja (montako steriloit valmiiksi?) Ehkäpä kolmen tutin pakkauksen, uusia ostin tarpeen mukaan ja koon kasvaessa.
-tuttipulloja: äp:n tuttipullo, eka joi siitä joskus vettä, toka ei imaissut kertaakaan.
-imetysliivejä: kahdet, ehkä myöhemmin ostin kolmannet.
-liivinsuojia: kertakäyttöisiä paketillinen, aika monta paketillista kulutin ja ompelin myös kestoja.
-rintapumppu: ostin halvan etukäteen ja kalliimman myöhemmin. Rintatulehduksessa oiva...
Ota imetysliivit ja liivinsuojukset mukaan synnärille! Ainakaan Hyvinkäällä ei sairaalasta saanut liivinsuojia ja yritin sitten siteistä leikellä jonkinlaiset :D
Etukäteen ostettiin muutamia tuttipulloja, myöhemmin sitten 4 kpl Ainun anti-colic -pulloja, kun oli pukliminen todella runsasta. Lisäksi korviketta muutama purkki, paketti rintakumeja (2kpl) ja harsoja taisi olla 7 kpl, joista yksi oli äitiyspakkauksesta. Heti kotiuduttua harsoja ostettiin lisää ja nyt niitä 30 kpl ja silti on päivittäin pitänyt pyykätä, että riittävät. Meillä on siis puklailtu ja paljon. Tutteja oli valmiina 2 kpl ja yksi saatiin sairaalasta, niitäkin on myöhemmin hankittu lisää ja käytössä on ollut 6 kpl tutteja. Imetysliivejä hankin 3 raskausaikana, kun normiliivejä en pystynyt käyttämään. Ostin myös paketin liivinsuojuksia, mutta niille ei koskaan ollut tarvetta.
Mä en tarvinnut rintakumeja enkä maidonkerääjiä. Käsikäyttöinen pumppu mulla kyllä oli ja tuli tarpeeseen. Harsoja meillä tarvittiin se 20 kpl ainakin, vauva oli kova pulauttelija. Tutteja en ostanut etukäteen, eihän niitä edes suositella ekaan 4-6 viikkoon, ettei vaikuta imuotteeseen. Tuttipullo ja korvikepakkaus oli, korvike kerkesi vanheta eikä tuttipullollekaan kovin paljon käyttöä ollut, mutta hyvät ne oli varalla. Pieniä minigrip-pusseja maidon pakastamiseen meni paljon, mutta niitä nyt saa myöhemminkin hankittua.
Multa jäi kunnolliset imetysliivit hankkimatta :/ Menin tukevilla imetystopeilla ja kestoliivinsuojilla. Kertakäyttöliivinsuojat tuntui aina liian kovilta. Mulle ihan ehdoton oli Lansinoh-rasva, laitoin alkuun joka imetyksen jälkeen. Ilman sitä olis käynyt huonosti. Sairaalastakin sai kyllä sitä alkuun.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 23:50"]Niin ja liivinsuojia en tarvinnut kuin pari ekaa viikkoa, jos sitäkään. Ostin neljät kestoliivinsuojat ja riittivät hyvin. Ovat paljon mukavamman tuntuiset arkoja nännejä vasten. Pumppuakin tarvittiin, mutta en sitäkään ostaisi valmiiksi jos ei tarvikaan.
T. 16
[/quote]
Tää on niin yksilöllistä. Mulla tulee niin paljon maitoa, että mun täytyy pitää aina kaksi suojaa päällekkäin! Eli ihan yhtäkkiä (vauva inahtaa tai muuten vaan) maito rupeaa herumaan rinnoista ja silloin kastuu aina koko suoja. Siis usein täysin läpimäräksi. Mutta kaksi päällekkäin toimii hyvin. Ei tule juurikaan ohivuotoja ja sen märän sitten heitän huomaamattomasti roskikseen. Suojia siis kuluu todella paljon, myös yöllä, eli itse en tee pestävillä mitään. Tai siis niitä pitäisi olla järjetön määrä!
Yöksi kannattaa tosiaan ostaa vaikka joku sellainen pehmeä ja suht muodoyon toppi, pysyy suojat paikoillaan, imetys onnistuu nostamalla toppia, eikä paina tai hiero. Itse olen löytänyt KappAhlista sopivia, mutta hienoa, jos yöimetysliivejäkin on! Niille (tai topille) on käyttöä!
Neuvoiko joku ap:ta ostamaan apteekista Lansinoh-voidetta? Kannattaa ehdottomasti laittaa heti sairaalassa jo. Myöhemmin tarve vähenee, eli pienelläkin tuubilla pärjää pitkälle.
Ja imetystyyny on kiva, ei pakollinen, mutta tosi mukava:) Mut pitää olla sellainen hyvin muotoutuva, joka sopii omaan vartaloon. Toiset on liian kovia, isoja tai jotenkin hankalan mallisia... Doomoo:sta tykkään itse!
Imetysliiveinä kannattaa aluksi käyttää pehmeitä liivejä (kaarituettomia), ne joustavatkin tarpeen mukaan kuppikoon muuttuessa ja on helppo pestä koneessa. Itse tykkään niistä Lindexin kirjainmitoituksella (S/M, L/XL jne.) olevista liiveistä. Myös imetystopit olivat käteviä kun ajavat sekä liivien että aluspaidan aseman. H&M:lta löytyi tarpeeksi tiukkoja.