ukkoselta suojautuminen vastatkaa pian joku!!
Meillä välkehtii isot salamat talon ympärillä. Tarkottaako se että salamat on ihan tässä talon vieressä vai näyttääkö se vaan siltä. Pelottaa kamalasti. Kannattaako koittaa juosta autoon ja lähteä pois täältä? Pelottaa lasten puolesta jotka ovat nukkumassa.
Kommentit (28)
Salama ja pamaus yhtä aikaa, silloin ukkonen on päällä. Jos väliä, kauempana
Missä päin asut? Ota nyt päävirta irti ja ikkunat kiinni ja yritä ottaa iisisti
Pysyt nyt vaan kodissa. Sähkölaitteet pois seinästä ja katsot ettei ole verhoja tms pistorasioiden edessä
Anna lasten nukkua rauhassa ja lopeta itse panikointi!
Mitä pelkäämistä siinä on. Ei se taloon sisälle lyö vaikka taloon löiskin
Missä mies on?
Pimeällä salamat näyttävät kirkkaammilta kuin valoisalla. Ikkunat kiinni ja arat kojeet irti sähköverkosta.
Sä oot ihan turvassa sisällä. Sähkölaitteet pois töpselistä
Miten tuollainen pelkuri pärjää jos Venäjä hyökkää ja pitäisi suorittaa ilmavalvontaa?
Ota johdot pois seinästä ja rauhotu vaan :)
Älä ihmeessä herätä lapsia, pelästyvät. Ootte hyvässä turvassa siellä kotona. Oon kuullut että välähdyksen jälkeen lasketaan sekunteja ja 1 sekunti ois 3km. Tästä voi olla monta versiota, mutta ajatuksena on, että jos välähdyksestä jyrinään kuluu vaikkapa 5 sekuntia, sitten se tarkoittaisi että salama iski 15km päähän. Mulla iski tuohon katuun talon eteen useamman kerran viime yönä. Otin pistokkeita pois seinästä ettei laitteet rikkoudu, mutta ei olisi tullut mielenkään lähteä mihinkään ulos. Sisällä on ihan turvallista olla. Kaikissa taloissa kai pitää olla ukkosenjohdatin joka tapauksessa. Ei teillä mitään hätää siellä ole, kaikkihan me oltais muuten jo kuoltu. Ja mä ainakin käytän läppäriä ihan huoletta ukkosella, kunhan ei ole kiinni pistokkeessa.
Niin salama voi kyllä tulla sisään, mä sain tänään salaman iskun lankapuhelimesta!
Talo on turvallisempi kuin auto. Et ainakaan säikyttele ja herättele lapsia! Ei ukkonen kauan aikaa samassa kohdassa pyöri, pelaa vaikka jotain peliä tai lue kirjaa että saat ajatukset pois ukkosesta.
Mä lasken välillä kuinka kaukana ukkonen on. Salaman jälkeen, kun kuluu sekunteja, niin niin kaukana ukkonen on.
Johdot pois pistorasioista, se riittää.
1 s = 300 m, se on. Siis sillä kaavalla lasketaan ukkosen etäisyys!!!
Nyt pimeällä salamat näkyy etäältäkin. Jos heti välähdyksen jälkeen jyrähtää, ukkonen on päällä. Telkkarin, tietokoneen ja digiboksin johdot kannattaa ottaa pois seinästä. Ikkunat kiinni ja fiksuinta pysyä sisällä.
Sähköt pois. Autos kai on turvallista.