Kuka tekee teillä kotityöt?
Kertokaa miten teidän perheessä, jossa lapsi tai lapsia, äiti kotona ja isä käy töissä on jaettu kotityöt? Teetkö sinä kotona oleva kaiken vai osallistuuko isä iltaisin/viikonloppuisin kodin töihin? Jos teet kaiken itse, niin huomioiko miehesi sen jollain tapaa, vai ovatko nuo kotityöt itsestäänselvyytenä sinun työsi, josta et kiitosta kaipaa?
Kommentit (48)
99,9% kaikki kotityöt teen minä itse. Miestä ei kannata meillä niihin hommiin päästää, sillä muuten tiedossa on vain pahempi kaaos.
Lapset tietysti huolehtivat omasta huoneesta eli siivoavat lelut ja kirjat paikoilleen. Toisinaan mies huolehtii kokonaan lapsista, jotta voin tehdä perusteellisemman siivouksen ja käydä rauhassa ruokakaupassa.
Suhteemme alusta asti on ollut selvää, että teen kotityöt (alkuaikoina siivosin miehen asunnon ja omani nyt ei onneksi tarvi enää siivota muuta kuin yhteistä asuntoa). Tämä tarkoittaa sitä, että mies vastaavasti hoitaa polttopuiden hakkaamisen ja kantamisen sisälle, huoltaa autot, korjaa rikkinäiset tavarat, rakentaa uutta taloamme, käy naapurissa auttamassa, jotta saadaan talveksi polttopuita eikä marmata tai valita, jos kotimme on kuin pommin jäljiltä.
Tämä kaikki on meille niin itsestään selvää ettei kumpikaan kiitä näistä asioista toista ja onneksi se homma mitä itse inhoan on miehelleni hauskaa puuhastelua ja tietysti toisin päin.
Kuule ihan miten vaan, jatka sohvalla istumista, pitkään nukkumista ja meuhkaa ehtimisestä :D
Kirjoitat tässä pinossa eri kohdissa mm.
" en ymmärrä sitäkään miten joittenkin mielestä lapset tuovat lisää siivoamista."
" Ja kohta otan sen menetetyn unen takaisin päikkäreillä. Työ ensin huvi sitten :D "
Elikäs siis nyt minä en ymmärrä, että kuka on muka vääristellyt sinun sanojasi. SINULLA on mahdollisuus ottaa menetetty uni takaisin päikkäreillä, mutta onko se niin vaikea myöntää, ettei kaikilla sellaista mahdollisuutta ole.
Ja juu, todellakaan kaikkien miehille ei ole itsestään selvää joku imuroiminen vaimon poissaollessa. Eli siihenki sitten menee MINUN aikaani, kun sen teen kotiin tultuani. Itse olen mieheni valinnut, ehkä sitten arvostan hänessä enemmän jotain muuta kuin imurointitaitoja :)
Ja niin, edelleenki sen yhden vauvan jälkien siivoamisessa menee VÄHEMMÄN aikaa kuin esim. vauvan + 2 taaperon jne jne..
Totta on, että usein tulee ehkä sanottua, ettei ehtinyt, kun ei vaan viitsinyt. Mutta siihen asiaan en nyt halunnutkaan puuttua vaan tuohon tapaasi " tietää" muiden, isompien perheiden asiat. Ehkä sinä joskus vielä olet neljän alle 8-vuotiaan lapsen äiti. Tule sitten kertomaan niitä faktojasi, nyt sinulle ei mielestäni ole " pätevyyttä" ottaa kantaa muuhun kuin yhden lapsen äitinä olemiseen.
Kamalan tarkasti en lukenut, etenkään lopun nahinointia, mutta kokonaisuudessaan yllätyin kuinka aikaansaavia ja viitseliäitä palstalle kirjoittelijat ovat. Tämä siis puhtaasti positiivisessa mielessä!
Olen sitä mieltä että kotiäidille tai yhtälailla koti-isälle kuuluu lastenhoidon ohella myös peruskotityöt. Toinen osapuoli voi sitten keksittyä lapsiin ja yhdessä oloon kotona ollessa päivätyönsä jälkeen. Jotain voi toinenkin tehdä, vaikka niin kuin meillä, eli käydään usein yhdessä kä en ymmärrä jos se toinen (usein mies) jättää astiansa pöytään ja siirtyy sohvalle, ei siis osallistu läsnäolollaan ja teoillaan perheen perusarkeen.
Kotityötkin kannattaa rationalisoida, vaikka se pyykkihuolto järkeistää niin kuin täällä jossain viesteissä vilahteli. Yksi erinomainen tapa on jakaa ylläpitosiivous (se joka monilla on lertalaaki viikkosiivous) paloihin ja hoitaa aina yksi asia yhtenä päivänä. Siinä on se etu että siivoukseen ei mene päivittäin kun jokunen hetki ja kotikin pysyy tasaisen siistinä läpi viikon, ei tip top koskaan, mutta joka päivä siedettävällä asteella. Lisäksi täytyy muistaa järjestellä kuitenkin joka päivä ja pahimmat roskat poistaa lattioilta, keittiä pitää kunnossa, eikä päästä kotia räjähtämään vaatekasoilla jne.
Itse esim. pyyhin pölyt ja pinnat maanantaisin, tiistaisin imuroin, keskiviikkoisin pyyhin lattiat kostealla, tortaisin kastelen kukat ja perjantaisin pesen kylppärin. La on imurointipäivä miehellä, hänen omasta tahdostaan tätä nykyään. (enen viikonloppuna kasteltiin vain kukkia. :)) Uein kuitenkin tulee lauantai vietettyä perheen kesken ja menoja on siinä määrin että saatan imuroida jo perjantaina tai jompi kumpi sitten imuroi viikonloppuna kumpi viitsii ja sopivasti kotosalla on.
Pääasiassa kuitenkin viikonloppu on rauhoitettu kotitöiden osalta ja pyhitetty perheen yhdessä oloon, kuten myös illatkin. Suosittelen kokeilemaan viikko-ohjelmaa!
Oma tapani on tehdä kodin siistiminen ja päiväkohtainen siivous aina aamutoimien jälkeen kun on kaikki peseydytty ja syöty aamupalaa. Lapsetkin silloin jaksavat leikkiä hetken omin päin tai uusein touhuavat siinä sivussa kun laittelen kotihommia. Ja meillä siis kaksi lasta toinen alle 1 v. ja toinen alta 3v. kotihommien jälkeen voi heittäytä " vapaalle" loppupäiväksi ja puuhata lasten kanssa. Päikkäreidenkin aikaan voin vaikka itse ottaa nokoset, jos hyvin sattuu rytmi lapsilla yksiin. /nyt se näyttää vähän lipsuvan eri tahtiin...)
Lasten kanssa kyllä kerkeää päivisin hyvin viettää aikaa vaikka kotikin pysyy kunnossa siinä sivussa. Kotona olo hoitovapaalla on minulle " kotiorjalle" kuitenkin aika luksusta ja kevyttä verraten työn tekoon.
Asennekysymys tämä enemmän on kuin kerkeämis, olenkohan väärässä...Naisten ja miesten välinen tasa-arvo on mielestäni lipsunut hiukan yli tässä asiassa, kotonahan vielä nykyään useinmiten on nainen lasten kanssa.
eli 2. kappaleessa:
...kuten meillä, käydään usein yhdessä kaupassa ja laitetaan kimpassa sapuskaa. Sitä en ymmärrä...
Mikä sopii yhdelle perheelle, ei ehkä sovi toiselle. Esim. allergisten perheessä (ja muutenkin) parempi tapa siivota on ensin imuroida ja sitten suht pian pyyhkiä pinnat nihkeällä. Kaikilla ei myöskään ole mahdollisuuksia/tilaa rationalisoida, niin fiksua kuin se olisikin. Mielenkiintoista lukea, miten erilaisia tilanteita ja järjestelyjä eri perheissä on! Mikäs siinä, jos kaikki ovat tyytyväisiä.
Silti voi olla avartavaa kuulla mitä joku toinen on asioista mieltä ja usein voi saada jopa hyviä vinkkejä itselleen.
Palaan vielä tuohon siivousjärjestykseen. Ilmeisesti ninni-03(?) kerroit tuon ajatuksesi,että allergisten ja muidenkin olisi hyvä imuroinnin jälkeen pyyhkiä mahd. pian perään nihkeällä, juuri minun kirjoituksen luettuasi? Tähän sanoisin että idea siinä miksi teen ensin imuroinnin ja jätän lattian pyyhkimisen seuraavalle päivälle, on se että siten pystyn jakamaan kotitöitä pitkin viikkoa niin ettei yhtenä päivänä menee kovin kauaa askareisiin ja toisekseksi tämä tapa edesauttaa pitämään lattiat pidempään siisteinä. Tavallaan sillä seuraavan päivän moppausella saa siivousta siirretyksi eteenpäin ja lattia on aika puhtoinen 2 päivän ajan. Koiraperheissä ja allergiaperheissä voi joutua imuroimaan päivittäinkin, ei sillä. Meille tällä hetkellä eläimittömille riittää 2 krt/vk imurointi ja toisen imuroinnin perään pyyhitään kostella. Siivousjärjestys ylhäältä alaspäin on myös fiksua toteuttaa vaikka viikkosiivous jaettaisiinkin eri päiville, eli ensin pölyt ja pinnat sitten vasta lattiat. Pölyhän laskeutuu alaspäin. :)
Miksi sinä Emilyn meuhkaat täällä kotiäitipalstalla kotitöiden tekemisestä monilapsisessa perheessä? Ethän sinä tiedä siitä mitään. Sinä et tiedä mitään omien lasten kasvattamisesta. Et tiedä edes kuinka paljon kotitöitä monilapsisessa perheessä on. Sinä et nyt kerta kaikkiaan tiedä tästä asiasta mitään. Siksi en jaksa enää tällaista lapsellista eipäs-juupas väittelyä. Jos minä sanon, että minä en ehdi päivän aikana tehdä kaikkia kotitöitä, niin mikä sinä olet täysin tuntemattomalla ihmiselle sanomaan, että kylläpä ehdit. Sinä et tiedä minun elämästäni mitään, miten minä asun, millainen perhe minulla, kuinka paljon saan lastenhoitoapua sukulaisilta tai olemmeko kenties muuttaneet viimeisen viiden vuoden aikana vaikka neljä kertaa. Sen voin kertoa, että yhtään kodinhoitohuonetta tai vaatehuonetta emme omista. Ja jos minun mielestäni on vaikka tärkeämpää peuhata lattialla lasteni kanssa kaksi tuntia joka päivä tai mitä ikinä tässä maailmassa, niin silloin en EHDI tekemään niitä kotitöitä päivällä (ehtiihän ne miehen kanssa illalla). Sitä paitsi tämä maailmaa arvostaa tehokkuutta jo aivan liikaa muutenkin, omassa kodissaan lasten kanssa ei sentään tarvitse mitään tehokkuusmittareita seurata. Enkä ymmärrä tätä hyökkäystä muita äitejä kohtaan. Lastenhoito- ja kasvatus on sen verran rankkaa henkisesti ja välillä myös fyysisesti, että jokainen äiti tarvitsee kannustusta omalle työllään, ei kenenkään ulkopuolisen kritiikkiä tai varsinkaan aiheetonta hyökkästä toisen elämänpaa tai luonnetta kohtaan. Erilaisia elämäntapoja on yhtä monta kuin on erilaista ihmistäkin. Vai oletko tosiaan sitä mieltä, että kodissa jossa ei aina ole kiiltävän puhdasta, ei voi kasvattaa tasapainoisia lapsia?
Niin ja Tuuttelille piti vielä sanoa, että sinun kirjoituksesi eivät ole olleet loukkaavia. Vaikutat fiksulta ja jaksavalta tyypiltä, hatunnosto sinulle.